۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۲۹۵۷۳۴
استاد حوزه علمیه قم:

مهم‎ترین درس عاشورا عزت طلبی است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به فلسفه قیام عاشورا، گفت: مهم ترین درس عاشورا عزت طلبی است و امام حسین (ع) نماد عزت و عزت جویی است.
قيام حسيني قيام حسيني قيام حسيني حجت الاسلام و المسلمين محمدرضا غياثي کرماني

حجت الاسلام سید محمدرضا غیاثی کرمانی استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، با اشاره به فلسفه قیام عاشورا، گفت: مهم ترین درس عاشورا عزت طلبی است و امام حسین (ع) نماد عزت و عزت جویی است.

 

وی افزود: هر مکتب و کشوری اگر می خواهد به موفقیت و کمال برسد، باید زیر بنای حرکات و تفکر خود را بر عزت جویی و دوری از ذلت و خواری تنطیم کند تا به کمال مطلوب خود دست یابد.

 

این نویسنده کتب دینی به مبنای فکری گاندی رهبر مردم هندوستان اشاره کرد، گفت: گاندی شاگرد عالی رتبه مکتب امام حسین (ع) است و این مرد بزرگ با استفاده از فرهنگ عاشورا توانست بر استعمار انگلستان پیروز شود و استقلال را به هند باز گرداند.

 

حجت الاسلام غیاثی کرمانی تاکید کرد: ما شیعه امام حسین (ع) و پیرو مکتب کربلا هستیم و بنابراین لازم است مذاکرات ما با آمریکا از موضع عزت و سربلندی امت اسلامی باشد.

 

این کارشناس مسایل دینی با اشاره به سایر مشخصه های مکتب عاشورا، خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) اعتقاد به حقانیت اسلام داشت و در راه این عقیده جهاد کرد و بخاطر احیای اسلام شهید شد.

 

وی با اشاره به سایر دروس عاشورا، گفت: اصحاب امام حسین (ع) در کربلا ولایت مداری را به بهترین وجه آن عملی کردند و ما باید در این جهت آن ها را الگوی خود بدانیم.

 

این استاد حوزه علمیه بصیرت را یکی از مهم ترین ویژگی های یاران امام حسین(ع) دانست و تاکید کرد: اصحاب سیدا الشهدا (ع) با بصیرت و روشن فکری صحیح امام زمان خود را شناختند و در این راه جان خود را فدا کردند و این شهادت محصول بصیرت آن ها است.

 

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به موانع کسب بصیرت، اظهار داشت: حب دنیا و دنیا طلبی حجاب اصلی بینش صحیح و شناخت امام زمان (ع) و راه اوست؛ چرا که خیلی از دشمنان امام حسین (ع) بخاطر همین مسأله دچار خسران دنیایی و اخروی شدند و مقابل امام زمان خود ایستادند.

 

وی خاطرنشان کرد: عدم درک کامل و صحیح از دین انسان را بی بصیرت و دچار شبهه و تردید در مفاهیم دینی می کند؛ بنابراین لازم است نسبت به این مسأله هوشیاری لازم را داشت و در پی کسب شناخت و تفقه در دین بود.

 

این استاد حوزه علمیه با اشاره شعار مبنایی و مکتبی« یَا لَثَاراتِ الحُسَینِ(ع)»، گفت: این شعار انقلابیون بعد از امام حسین(ع) بوده است و امام زمان(عج) نیز یکی از مهم ترین منادیان این شعار هستند و بر همین اساس لازم است این جمله محوری تبلیغ و توسعه داده شود.

 

حجت الاسلام غیاثی کرمانی در پایان به توصیه نویسندگان و صاحبان سخن و منبر پرداخت و گفت: اهل سخن باید عبرت های عاشورا را متذکر شوند و فرهنگ عاشورا و نقش خواص در کربلا را تبیین کنند و تا از بی بصیرتی مردم کاسته شود./9704/302/ب3

ارسال نظرات