۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۲۹۷۰۱۷
کارشناس دفتر امور روحانیت استانداری کرمانشاه:

هدف سیدالشهدا از قیام عاشورا رهنمون‌کردن انسانها به سوی سعادت الهی است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس دفتر امور روحانیت استانداری کرمانشاه با اشاره به هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا گفت: هدف امام حسین (ع) از قیام عاشورا دمیدن روح حقیقت انسانی و رهنمون کردن انسان ها به سوی سعادت الی یوم القیامة است.
حجت الاسلام محمد صالحي

حجت الاسلام محمد صالحی کارشناس دفتر امور روحانیت استانداری کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، عاشورا را واقعه ای فرا مذهبی دانست و عنوان داشت: هدف امام حسین (ع) از قیام عاشورا دمیدن روح حقیقت انسانی و رهنمون کردن انسان ها به سوی سعادت الی یوم القیامة است.


حجت الاسلام صالحی با اشاره به کتابی به تألیف یکی از علمای اهل سنت سوریه، خاطرنشان کرد: مؤلف این کتاب عنوان می کند که دو هجرت در تاریخ اسلام رخ داد که اگر این هجرت ها صورت نمی گرفت نه چیزی از اسلام باقی می ماند و نه مؤمنان راهی برای رسیدن به سعادت داشتند.


کارشناس دفتر امور روحانیت استانداری کرمانشاه ادامه داد: هجرت اول، هجرت پیامبر اکرم(ص) بود که هدف آن ساختن بنای اسلام و معماری دین اسلام بود، هجرت ثانی، هجرت حسین بن علی بن ابیطالب(ع) است که هدف آن محافظت از بنای اسلام است.


وی یادآور شد: قیام عاشورا حود 50 سال پس از پیامبر رخ داد و در این مدت وقایعی رخ داد و اسلام را از جامعیت دور کرده و مورد تحریف قرار گرفت و لباسی از جاهلیت بر تن اسلام کردند، مردم در زمان امام حسین تابع اسلام ظاهری و اموی بودند به طوری که اگر معاویه در روز چهارشنبه نماز جمعه می خواند کسی اعتراض نمی کرد، مردم در آن زمان در مقابل ظلم های آشکاری که بر اهل بیت(ع) وارد می شد سکوت اختیار می کردند.


حجت الاسلام صالحی تصریح کرد: کوفیان جایگاه امام حسین(ع) را در نزد خداوند متعال می دانستند، دین اسلام پس از پیامبر (ص) دستخوش تغییرات بسیار بود تا زمانی که قیام عاشورا رخ داد، مکتبی که امام حسین (ع) احیاء کرد مکتب نبوی مبتنی بر وحی بود، سید الشهدا (ع) فهم درست اسلام، جامعیت اسلام و هندسه صحیح اسلام را بنا نهاد و این امر تا روز قیامت باقی است.


وی ابراز داشت: قرائت های بسیاری از اسلام به وجود آمد زیرا آن ها خواهان اسلامی بدون هویت بودند تا بتوانند بر مردمی بدون هویت حکومت کنند، از این رو اسارت، ظلمت، خواری و ستم در اسلام ساختگی آن ها وجود داشت، امام حسین (ع) مکتب هویت و عزت را بنا نهاد.


کارشناس دفتر امور روحانیت استانداری کرمانشاه بیان داشت: قیام امام حسین (ع) مربوط به دعوت کوفیان نبود، پیش از آن که کوفیان سیدالشهدا (ع) را دعوت کنند، قیام کرد.


حجت الاسلام صالحی گفت: سیدالشهدا (ع) در دعای عرفه اصول خداشناسی، پیامبرشناسی و امام شناسی را مطرح کرد، از این رو مکتب امام حسین (ع) مکتبی عقلانی و معرفتی است و سیاست، حکومت، مادیت، معنویت، رفاهت، عدالت، مودت و محبت، خدمت و عبودیت در مکتب امام حسین (ع) جای دارد.


وی در پایان ابراز داشت: مکتب حسین بن علی (ع) اصولی دارد که اولین آن حریت و آزادگی است، عدالت خواهی و ظلم ستیزی، خداترسی و حفظ حدود الهی، بینایی و بیدارگری، سازش ناپذیری، شجاعت و دلیری و موارد دیگر را می توان از اصول این مکتب نام برد./857/302/ب2

ارسال نظرات