۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۲
کد خبر: ۲۹۷۲۹۳
کارشناس مسائل مذهبی در رسانه های برون مذهبی:

قمه‌زنی و عزاداری نامتعارف سبب وهن مقام اهل‌بیت می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام استادی دامن زدن به تفرقه و توهین به اعتقادات دیگر مسلمانان را یکی از مصائب امروز جامعه اسلامی دانست و گفت: اقداماتی همچون قمه زنی یا اقامه عزاداری‌های نامتعارف، تنها سبب وهن ائمه اطهار(ع) است و مکتب اهل بیت رئوف پیامبر(ص) را خشن نشان می دهد.
حجت الاسلام مرتضي استادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مرتضی استادی، استاد حوزه و دانشگاه و کارشناس مسائل مذهبی در رسانه های برون مرزی در نشست صمیمی پرسش و پاسخ آزاد دینی که در محل مدرسه پریزاد مشهد برگزار می شد، گفت: مجلس سوگواری بر امام حسین(ع) می‌تواند نقطه عطفی برای افراد باشد و با آموزه‌های نورانی خود، مسیر رفتارهای نادرست جامعه را اصلاح کند، اما تمام این محسنات، به شرط اخلاص، معرفت و ولایت مداری محقق خواهد شد.

 

وقتی در جامعه نیازمند و فقیر وجود دارد، چرا مجالس عزاداری امام حسین (ع) را برپا می کنیم؟!

وی با اشاره به شبهاتی که اخیرا پس از فاجعه منا در جامعه منتشر شده است، خاطرنشان کرد: پس از مصیب بزرگی که امسال در مناسک حج بر امت اسلام تحمیل شد، شبهات مختلفی از سوی بعضی از افراد در جامعه گسترش یافت، ابتدای امر این شبهات فقط اعزام حجاج به سرزمین وحی را مذمت می کرد اما اخیرا سؤالاتی درباره ضرورت برپایی مجالس عزای امام حسین(ع) مطرح می شود؛ طوری که بعضی ها پیشنهاد می کنند به جای اقامه مراسم آبرومند، به فقرا و نیازمندان کمک کنیم.

 

حجت الاسلام استادی گفت: اولاً در اسلام روایات زیادی در رابطه با کمک رساندن به نیازمندان وجود دارد و اساسا مساعدت فقرا یکی از توصیه های اکید ائمه اطهار (ع) است. اما قبل از دیگران، لازم است اول به خودمان کمک کنیم. عزاداری های حضرت سیدالشهدا (ع) میتواند بهترین مساعدت ها برای انسان باشد و روح و روان مؤمن را آماده انجام کار خیر کند.

 

وی افزود: به عنوان پاسخ دوم، می‌توان مشاهده کرد که اکثر افرادی که جهیزیه آماده می‌کنند، زندانی آزاد می‌کنند و یا به برادر و خواهر نیازمند خود مساعدتی می‌رسانند، به همین مجالس عزاداری امام حسین (ع) ارتباط پیدا دارند؛ طوری که یا مداومت بر حضور دارند و یا خود از برپا کنندگان این مجالس هستند. این نشان دهنده آن است که خیّرین و نیکوکاران جامعه غالبا شاگرد مکتب حضرت سیدالشّهدا (ع) هستند و اقامه مراسم عزا نه تنها با موضوع کمک رسانی به فقرا منافاتی ندارد، بلکه زمینه ساز رشد و گسترش آن نیز شده است.

 

حجت الاسلام استادی گفت: ما علما و بزرگانی را داریم که از عزاداران واقعی امام حسین (ع) بوده اند و در عین حال، جزو پیشتازان حمایت از مستضعفین و امداد رسانی به محرومان جامعه به حساب می آمدند. مثلا حضرت آیت الله بروجردی(ره)، حضرت امام خمینی(ره) در زمان‌های گذشته و مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید در زمان حال از جمله کسانی هستند که عزای سیدالشّهدا(ع) آن قدر رقّت قلب برایشان بوجود آورده است که کوچک‌ترین بی عدالتی و مظلوم واقع شدن مستضعفان را تحمل نمی‌کنند.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه، اسراف و تجمّل گرایی موجود در جامعه را مانع اصلی کمک رسانی به نیازمندان و مستضعفان خواند و اظهار داشت: در مقام سومین پاسخ، باید پرسید که چرا برخی از شبهات به اقامه مجالس عزای امام حسین (ع) ایراد وارد می کنند و خرید خودرو های لوکس، لوازم آرایشی و سایر کالاهای تجمّلاتی و غیر ضرور در جامعه ما را نادیده می گیرند. در واقع، مانع اصلی مساعدت نیازمندان و محرومان جامعه، نه حج و عزاداری امام حسین(ع) بلکه شیوع بیماری اسراف گری و تجمّل گرایی است که روز به روز عده بیشتری را دچار خود می‌‌کند.

 

وی تصریح کرد: اگر چه این‌گونه شبهات ممکن است، از سوی کسانی گسترش پیدا کند که قصد و غرض خاصی ندارند و فقط از باب دلسوزی و حسن نیت این سؤالات را مطرح می کنند اما نباید از خاطر برد که طراحی این گونه شبهات از جانب بدخواهان نظام و دشمنان اهل بیت(ع) است؛ زیرا مجالس عزای امام حسین (ع) همواره بزرگ‌ترین تهدید علیه جریان‌های استکباری و استعماری بوده است و دشمنان هیچگاه از ضربه زدن به این مجالس باز نمی‌ایستند.

 

حجت الاسلام استادی در ادامه دامن زدن به تفرقه و توهین به اعتقادات دیگر مسلمانان را یکی از مصائب امروز جامعه اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: اساسا چه لزومی دارد که در مراسم خود اقداماتی را انجام دهیم که از سوی عده ای قابل فهم نباشد و مقدّمات ایجاد شبهه و ایراد به مکتب تشیّع را فراهم کند. اقداماتی همچون قمه زنی یا اقامه عزاداری های نامتعارف، تنها باعث وهن ائمه اطهار (ع) است و مکتب اهل بیت رئوف پیامبر(ص)را خشن نشان می دهد.

 

وی گفت: وجود شبکه های ماهواره ای تفرقه افکن که کاری جز توهین به اعتقادات فِرَق اسلامی و افزایش حساسیت ها و تنش ها ندارند، از مصائب امروز جامعه اسلامی است. متأسفانه این شبکه ها از حوزه اعمال نفوذ نیز خارج است و در دسترس برنامه ریزان داخلی نیست و همین امر هم باعث شده تا افرادی با سلیقه های نادرست، علناً بر طبل تفرقه بکوبند.

 

کارشناس مسائل مذهبی در رسانه های برون مرزی، مجاهده در راه تبیین واقعیت تفکر شیعه را تنها وظیفه شیعیان خواند و تاکید کرد: بحمدالله، با تدبیر آیت الله مکارم شیرازی شبکه جهانی ولایت شروع به کار کرد و کارشناسان این شبکه نیز به صورت 24 ساعته درحال رصد شبکه های وهابیت هستند و برای لحظه به لحظه برنامه های آنها، محتوای تبیینی و گفتمانی آماده می کنند.

 

وی در انتها ابراز امیدواری کرد: ان شاء‌الله با عنایات حضرت ولی‌عصر(عج) شاهد ارتقاء هر چه بیشتر سطح بصیرت در جامعه اسلامی باشیم و این گونه اقدامات فرهنگی، زمینه تعجیل در ظهور آن حضرت را فراهم سازد./863/202/ب2

ارسال نظرات