۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۱
کد خبر: ۲۹۸۴۵۸

اخبار کوتاه آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ نگهداری 180 نسخه خطی و چاپ سنگی زیارت عاشورا در کتابخانه رضوی، اسناد تاریخی آستان قدس رضوی از مرز 13 میلیون گذشت، نگه‌داری قرآن با دست‌ خط منسوب به امام سجاد در گنجینه قرآن آستان قدس رضوی و بازدید بیش از 700 هزار نفر از موزه‌های آستان قدس از عناوین اخبار کوتاه آستان قدس رضوی است.
آستان قدس رضوي

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد،  چکیده نسخه‌های خطی و چاپ سنگی متعددی از زیارت‌نامه عاشورا و شرح و تفسیر و ترجمه آن در قالب بیش از 180 نسخه در گنجینه کتب خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که بیشتر این نسخه‌ها به دلیل اینکه به شیوه هنرمندانه‌ای تذهیب و یا به دستخط خوشنویسانی ممتاز کتابت شده، از نفاست زیادی برخوردار است.

 

نسخه‌ای از زیارت عاشورا به خط ناخنی به حالت برجسته و فرورفته با ناخن کتابت شده است. نسخه‌ای دیگر با تزیینات هنری برجسته و در قطع طوماری، دارای سه سرلوح در قرن 13 دوره قاجار، بر روی کاغذ نخودی کتابت شده است.

 

ترجمه‌های متعدد از زیارت عاشورا موجود است که یکی از نسخه‌ها، ترجمه «مزار» شهید اول از «علی بن حسین کربلائی» در موضوع زیارت‌نامه‌ها با جلد روغنی است که به خط نسخ ممتاز استاد میرزا احمد نیریزیخوشنویس مشهور قرن 12 قمری کتابت شده است.

 

از دیگر نسخه‌های نفیس ترجمه، نسخه‌ای به کتابت «محمد حسین اصفهانی» در سال 1265قمری باجدول‌کشی به زر است.

 

«زادالمعاد» علامه مجلسی، «مصباح المتهجّد» شیخ طوسی و «انیس الصالحین» از «محمد بن ابی الحسن موسوی مشهدی»، بخشی از آن به زیارت عاشورا اختصاص یافته است.

 

قرآن با دست‌ خط منسوب به امام سجاد در گنجینه قرآن آستان قدس رضوی

جزوه قرآن شریف با دست‌ خط مبارک منسوب به امام سجاد(ع)، در گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی نگه‌ داری می‌ شود.

 

مسؤول گنجینه قرآن و نفایس معاونت امور موزه‌ های سازمان کتابخانه‌ ها، موزه ‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بیان این مطلب گفت: این جزوه قرآنی نایاب به خط کوفی شانزده‌ سطری با اندازه متن 6/9× 5/15 سانتی ‌متر کتابت شده است.

 

محمدرضا ساقی اضافه کرد: این جزوه قرآنی بی ‌بدیل خطی در 361 برگ از جنس پوست آهوی نخودی رنگ به ابعاد 32× 8/20 سانتی‌ متر نوشته شده و در جلد ساغری مشکی مجلد شده است.

 

وی ابراز کرد: این مصحف شریف با آیه 180 سوره بقره آغاز می‌شود و با سوره ناس به انجام می‌رسد که در برگ آخر، سوره‌ ناس در سه سطر آمده و ترقیمه «کتبه المنتظر بوعده علی بن الحسین بن علی بن ابی‌طالب»، قابل زیارت است.

 

مسؤول گنجینه قرآن و نفایس معاونت امور موزه‌ های سازمان کتابخانه‌ ها، موزه ‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی عنوان کرد: وجود قرآن‌ ها و جزوات قرآنی نفیس و باارزش با دست‌خط ‌های منسوب به ائمه اطهار(ع)، از جمله امام علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین(ع) و امام رضا(ع) موجب شده تا گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی در میان بازدیدکنندگان داخلی و خارجی از ارزش و اهمیت فراوانی برخوردار باشد.

 

متذکر می ‌شود؛ گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12:30، پنج‌شنبه‌ ها از ساعت 8 تا 11:30 و جمعه‌ ها و ایام تعطیل از ساعت 8 تا 12 پذیرای عموم دوستداران آثار فاخر قرآنی است.

 

اسناد تاریخی آستان قدس رضوی از مرز 13 میلیون گذشت

در شش ماه نخست امسال بیش از پنج هزار و 500 سند مکتوب و غیر مکتوب از طریق اهدا، خریداری و تولید، به مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزوده شده است که با این تعداد،شمار اسناد مکتوب این مرکز از مرز 13 میلیون و 354 هزار برگ گذشت.

 

از میان اسنادی که در سال جدید جذب این مجموعه شده است، بیش از 4 هزار و 90 برگ مربوط به اسناد مکتوب است که افزون بر سه هزار و 700 برگ آن، اهدایی استو افزون بر یک هزار و 300 سند نیز مربوط به اسناد تصویری است.

 

در میان اسناد اهدایی در سال جدید، اسناد پیشینه خاندان مسعودی خراسانی دارای اهمیت ویژه‌ای است. این اسناد، پیشینه خاندان مسعودی خراسانی و به ویژه «محمد حسن مسعودی خراسانی» اولین رئیس بلدیه (شهردار) شهر مشهد است که شامل اسنادی به دستخط وی و اسناد دیوانی، احکام و فرامین و انتصابات این خاندان به مناصب دولتی است.

 

از اسناد مکتوب این مرکزتنها در شش ماه نخست سال جاری، بیش از یکصد و 43 هزار صفحه، نسخه پشتیبان تهیه شده و تعداد دو هزار برگ نیز مورد مرمّت و آفت‌زدایی قرار گرفته است.

 

در راستای ارائه خدمات مطالعاتی به محققان و دانش‌پژوهان، در حال حاضر اسناد دیجیتالی این مرکز، از مرز 3 میلیون و 348 هزار برگ گذشته است که شامل اسناد تاریخی،‌ عکس، ‌نقشه و پایان‌نامه است.

 

برگزاری همایش «پدافند غیرعامل و تهدیدهای شیمیایی» در حرم رضوی

همایش «پدافندغیرعامل وتهدیدهای شیمیایی» با حضور اعضای ستاد مدیریت بحران، معاونان و خدام آستان قدس رضوی برگزار شد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در این همایش معنا و مفهموم پدافند غیرعامل را مصون ماندن کشورها از بلایای طبیعی و غیرطبیعی عنوان کرد و گفت:  متاسفانه امروزه تهدیدهای نظامی و امنیتی جزء اولین تهدیدها در کشورها به حساب می آیند.

 

حسین باقری ادامه داد: با وقوع جنگ در یک کشور دشمن زیرساخت های آن را هدف قرار می دهد تا علاوه بر وارد کردن فشارهای روانی و ترس، اقتصاد آن کشور را نیز نابود کند.

 

وی تهدیدها را به دو نوع انسانی و طبیعی تقسیم کرد و گفت: تهدیدهای انسان ساز پویا است.  از این رو باید با  شناسایی تخصصی تهدیدها، مبنا قرار گرفتن ادبیات علمی آن حوزه و انتقال مفاهیم پایه ای را به عنوان یک اصل کلیدی مورد بررسی قرار دهیم.

 

 باقری پدافند غیر عامل عمومی، سایبری، زیستی، پرتویی، شیمیایی، فنی، اقتصادی و مردم محور را از مهم ترین پدافندها دانست و گفت: امروزه جنگ افزارهای هسته ای به دلیل دسترسی آسان  و ارزان بودن بالاترین میزان تخریب ها را دارند.

 

وی افزود:  برای نخستین بار آلمانی ها در سال 1915 از سلاح های شیمیایی استفاده کردند که بیش از 5 هزار نفرکشته شدند و متاسفانه از آن دوران تا کنون این مواد شیمیایی در جنگ ها مورد استفاده قرار گرفته است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله به برگزاری مانور در حرم مطهر رضوی اشاره کرد و گفت:  به دلیل وجود زائران زیاد در این آستان مقدس باید آموزش های لازم به افراد داده شود، همچنین مانورها و شبیه سازی هایی برای پیشگیری از بحران انجام شود.

 

یادآور می شود، همایش «پدافند غیرعامل و تهدیدهای شیمیایی» با حضور اعضای ستاد مدیریت بحران، معاونان و خدام بارگاه منور رضوی در مرکز نمایشگاه ها و همایش های این آستان مقدس برگزار شد.

 

بازدید بیش از 700 هزار نفر از موزه‌های آستان قدس رضوی

موزه‌های آستان قدس رضوی تنها در شش ماه نخست سال جاری، افزون بر 700 هزار نفر بازدیدکننده داشته است و این در حالی است که بیشترین شمار بازدید کننده مربوط به ماه‌های مرداد و شهریور است.

 

موزه‌های آستان قدس رضوی از نظر تعداد، تنوع اشیاء و بیشترین تعداد اشیای وقفی، یکی از مهم‌ترین، غنی‌ترین و بزرگ‌ترین موزه‌های جهان محسوب می‌شود که پیوسته بیشترین تعداد بازدیدکننده را در میان دیگر موزه‌های کشور و چه بسا در دنیا به خود اختصاص داده است و تنها در شش ماه نخست سال 1394، این موزه‌ها افزون بر 700 هزار نفر بازدیدکننده داشته است.

 

شمار بازدیدکننده‌های موزه‌‌های آستان قدس رضوی در سه ماه نخست امسال از مرز 270 هزار نفر گذشته است و در سه ماه دوم سال، شمار بازدیدکننده‌ها در این موزه‌ها با تعداد بیش از 435 هزار نفر، به دو برابر افزایش یافته است.

 

تنها در دو ماه مرداد و شهریور بالغ بر 200 هزار نفر به بازدیدکننده‌‌های موزه‌های آستان قدس افزوده شده است، که افزایش ساعات کاری موزه، همزمانی با ایام زیارت و مسافرت و کیفیت خدمات ارائه شده، از جمله دلایل این افزایش تعداد بازدید بوده است.

 

بیشترین آمار بازدید در نیمه نخست سال، مربوط به موزه مرکزی با حدود 600 هزار نفر بازدیدکننده و پس از آن به ترتیب، موزه قرآن و نفایس و موزه مردم‌شناسی بوده ‌است.

 

از جمله اقداماتی که در راستای افزایش کیفیت خدمات‌رسانی بهتر، اهتمام ویژه به آن شده است، راهنمایی و اطلاع‌رسانی مناسب به بازدیدکننده‌ها و برخورد مناسب با مراجعین، تهیه افکت‌های سه زبانه برای اشیای موزه‌ای و حضور کارشناسان در تالارهای موزه‌ بوده است.

 

آستان قدس رضوی دارای 16 گنجینه موزه‌ای است که از جمله آن، موزه تخصصی فرش، موزه قرآن و نفایس، موزه هدایای مقام معظم رهبری، موزه تاریخ حرم رضوی، موزه مردم‌شناسی و گنجینه هنرهای تجسمی با نمایش مجموعه بی‌نظیری از آثار نقاشی هنرمندان ایرانی چون استاد کمال الملک و آثاری بی‌نظیر از نقاشان خارجی است./1308/203/ب1

ارسال نظرات