اهداف و رویکردهای علمی و آموزشی مدرسه تخصصی فقاهت با گرایش تربیت مدرس
حجتالاسلام سید جمال الدین موسوی، مسؤول آموزش و پژوهش مدرسه تخصصی فقاهت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، درباره نحوه شکل گیری این مرکز و با توجه به اینکه این مدرسه در سال 93-94 تاسیس شده است اظهار داشت :فقه اسلامی به عنوان یکی از سرمایههای اصلی علوم اسلامی و حاصل تاریخ پر افتخار حوزههای علمیه میباشد که با رسالت و مسئولیت تبیین احکام و وظایف عملی مسلمین و جامعه اسلامی، همواره اهمیتی فراوان داشته و در شرایط کنونی بیش از پیش حفظ و صیانت از این دستآورد علمی بعلاوه رشد و بالندگی آن ضرورتی دوچندان پیدا کرده است.
مسؤول آموزش و پژوهش مدرسه فقاهت با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به مسأله فقاهت و فقیه پروری حوزه های علمیه،تصریح کرد : در همین راستا، حوزه علمیه خراسان بر آن شد تا با راه اندازی مدرسه تخصصی فقاهت و بررسی آرا و نظریات بزرگانی همچون حضرات آیات شیخ انصاری و آخوند خراسانی در زمینه مباحث فقهی و اصولی به صورت عمیق و پژوهشی به تربیت منابع انسانی در زمینه آموزش و پژوهش مباحث فقهی و اصولی خصوصاً تربیت اساتید توانمند در زمینه تدریس مباحث فقهی و اصولی در سطح دو و سه حوزه علمیه بپردازد.
وی با اشاره به اینکه هدف این مدرسه شناسایی و جذب طلاب تلاشگر و علاقه مند به فقاهت است افزود برای سال تحصیلی جاری از میان شناسایی 805 طلبه و دعوت به جلسات هم اندیشی و ارزیابی 416 طلبه و مصاحبه عمومی و علمی 160 طلبه تعداد 29 طلبه پذیرش شده اند
اهداف راه اندازی مدرسه فقاهت
حجتالاسلام موسوی در مورد اهداف و اهمیت راه اندازی این مدرسه خاطر نشان کرد :تربیت نیروی انسانی آشنا به مباحث فقهی، اصولی و دانشهای مرتبط با رویکرد تجزیه و تحلیل مسائل، کسب تخصّص و احاطه علمی بر موضوعات و مباحث فقه، اصول و دانشهای مرتبط، تقویت مباحث روششناختی از فقه و اصول فقه در حوزه از جمله اهداف راه اندازی این مدرسه می باشد .
وی پرورش تفکر و پژوهش در دانشپژوهان، پرورش استاد برای سطوح عالی در مباحث فقهی و اصولی و ایجاد آمادگی لازم برای ورود به دروس خارج را از اهداف دیگر این مدرسه دانست
رویکردهای مدرسه فقاهت
حجت الاسلام موسوی تأکید بر مبانی، اصول و روشهای تفقه و اجتهاد با توجه به متون کلاسیک به جای پرداختن به محصولات و قراردادن متون فقه و اصول رایج به عنوان پایة اصلی و استفاده حاشیهای از سایر منابع را از رویکردهای مدرسه فقاهت دانست و افزودتبدیل دانشهای نظری پژوهش فقهی به کاربردهای عملی در خلال دروس کارگاهی وتوجه به دانشهای پایه و پیش نیاز لازم، و آموختههای پیشین طلاب در برنامه عمومی حوزه از رویکردهای این مدرسه می باشد.
مسؤول آموزش و پژوهش مدرسه فقاهت با اشاره به اینکه دانش آموختگان این دوره علاوه بر کسب جامعیت علمی لازم برای حضور موفق در دروس خارج فقه و اصول، به عنوان یک فاضل کارآمد و نوپرداز و مدرس مبرز در زمینه فقه و اصول فقه با محوریت متون درسی حوزه در سطوح عالی، مشغول خواهد شد، خاطر نشان کرد: مدت زمان لازم جهت گذراندن واحدهای درسی مقطع تحصیلی سطح دو و سه پیوسته در مدرسه فقاهت، به طور متوسط 5 سال می باشد که طول هر سال تحصیلی 35 هفته خواهد بود.
وی تصریح کرد :مرجع بررسی و تصمیم گیری درباره صلاحیت اساتید آموزشی و پژوهشی، شرایط علمی طلاب برای پذیرش و تغییرات لازم در برنامه درسی و آیین نامه آموزشی با گروه علمی مدرسه فقاهت است.
گفتنی است، دروس اصول فقه، مکاسب و دانش های مرتبط با فقاهت از جمله دروس اصلی و روش تحقیق علوم اسلامی، روش تحقیق در فقه و اصول ، کاربرد رایانه و اینترنت در فقه پژوهشی و اصول و فنون تدریس از دروس مهارتی ارائه شده در مدرسه فقاهت می باشد. /859/302/ب2