۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۳۰۷۳۸۲
حداد عادل:

تحول علوم انسانی یک ضرورت برای رسیدن به تمدن اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ رییس فرهنگستان زبان فارسی با بیان این‌که کشور ما به عنوان جامعه اسلامی مسؤولیت بیشتری در تحول علوم‌انسانی دارد، گفت: مسأله تحول علوم انسانی یک ضرورت برای رسیدن به تمدن اسلامی است و در این صورت انقلاب و کشور ما موفق خواهد شد.
غلامعلي حداد عادل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان فارسی، پیش از ظهر امروز یکشنبه 22 آذر در همایش افتتاحیه هفته پژوهش که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی هدف از انقلاب فرهنگی تحول علوم انسانی در دانشگاه‌ها بوده است.

 

وی افزود: با آغاز به کار دانشگاه‌ها بعد از انقلاب اسلامی، مراکز مختلف نظیر پژوهشگاه علوم انسانی با برپایی همایش‌ها، عرضه مقالات و نقد کتب علوم انسانی به فعالیت‌های مختلف پرداخت اما به نظر می‌رسد این فعالیت‌ها سبب تاثیر جدی در دروس دانشگاهی نشده است.

 

رییس بنیاد سعدی، عنوان کرد: در سال 88 شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه‌ای مبنی بر تشکیل شورای تحول علوم‌انسانی را تصویب کرد که برخی از صاحب‌نظران و مسؤولان رشته علوم انسانی در تهران و قم عضو این شورا شدند که حدود 20 نفر داشته و تا امروز 110 جلسه برگزار کرده است.

 

حداد عادل اظهار داشت: در این شورا قرار بر این شد که رشته‌های اولویت‌دار نظیر فلسفه، فلسفه دین، تاریخ، علوم سیاسی، حقوق، ارتباطات و رسانه، هنر، معماری و شهرسازی، مطالعات زنان، جامعه شناسی، روانشناسی، تعلیم و تربیت، اقتصاد و آموزش و پرورش قبل از دانشگاه در رشته علوم انسانی در اولویت نخست تحول قرار گیرد، که برای این 15 رشته 200 نفر با شورا در حال همکاری هستند.

 

وی افزود: این شورا به این نتیجه رسیده که ابتدا باید برنامه‌های آموزشی و درسی جدیدی پیشنهاد داده و مباحث در بخش‌های مختلف ابلاغ و تصویب شود که تا امروز حدود سی تا چهل برنامه به تصویب رسیده است.

 

رییس فرهنگستان زبان فارسی، ما علوم انسانی را به طور مطلق رد نمی‌کنیم بلکه قصد ما ایجاد امری نو بر خلاف دستاوردهای مشکل‌دار غرب است، ابراز کرد: بحث تحول علوم انسانی بعد از انقلاب سیاسی یا جناحی و برای تحکیم قدرت نبوده است، ضمن اینکه تحول علوم انسانی صرفا به کشور ایران اختصاص ندارد بلکه متفکران مسلمان در همه دنیا به این امر توجه دارند.

 

رییس بنیاد سعدی افزود: کشور ما به عنوان جامعه اسلامی مسؤولیت بیشتری در تحول علوم‌انسانی دارد، مسأله تحول علوم انسانی یک ضرورت برای رسیدن به تمدن اسلامی است در این صورت انقلاب کشور ما موفق خواهد شد.

 

وی با انتقاد از علوم انسانی غربی که بر مبنای سکولاریسم است، ابراز کرد: در تحول علوم انسانی نخست باید به اسلامی کردن و سپس بومی‌سازی توجه شود، تحول علوم انسانی مانند دو بال یک پرنده است که یک بال کارهای ما در شورا و دبیرخانه و بال دیگر اجرا و مدیریت است که با درک واقعیت‌های جامعه باید در کنار هم کار کنند.

 

حداد عادل در پایان خاطرنشان کرد: آموزش و پژوهش باید در کنار هم باشند یک پژوهشگر باید خوب آموزش ببیند این دو نباید مورد غفلت قرار گیرد./807/202/ب1

ارسال نظرات