۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۳۱۲۹۷۵
استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه:

رسیدن به اندیشه دینی نیازمند بازگشت منطقی و روشمند به منابع اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه به لوازم مورد نیاز برای تولید علوم انسانی بومی اشاره کرد و گفت: بومی‌کردن و رسیدن به اندیشه دینی نیاز به بازگشت صحیح، منطقی و روشمند به منابع دینی و اسلامی دارد.
سيد کاظم سيد باقري

حجت الاسلام سید کاظم سید باقری، استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به ضعف موجود در تولید علوم انسانی اسلامی اظهار داشت: در پژوهش‌های دینی به ویژه در رشته‌های مختلف علوم انسانی مهم این است که به تحلیل عمیق و سنجیده به موضوعات مختلف در سیاست، اجتماع و اقتصاد برسیم.

 

استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه افزود: با فهم درست موضوعات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، می‌توان آنها را به  مبانی دینی عرضه کرد؛ به تعبیر دیگر هنگامی که بتوان شناخت روشن و بومی از اندیشه‌های دینی ارائه کرد، می‌توان یک بزنگاه را فتح کرد.

 

وی توجه به معیارهای دینی و بومی را زمینه‌ساز تولید علوم انسانی در کشور خواند و تأکید کرد: باید زمانی از علوم انسانی اسلامی صحبت کرد که بتوان معارف معیارهای دقیق و عمیق دینی و پشتوانه‌های بومی را کشف و استنباط کرد؛ بنابراین تحلیل بومی برآمده از اندیشه‌های اسلامی مسیر حرکت به سوی علوم انسانی اسلامی را هموار می‌کند.

 

حجت الاسلام سید باقری ترجمه و تقلید از علوم انسانی غربی را ناکارآمد دانست و تصریح کرد: برگرفتن از فهم دیگران، توجه به اندیشه‌های غرب، ترجمه و وارد کردن آنها به جامعه‌ای با گفتمان، اندیشه و فضای متفاوت، راهگشا و کارآمد نبوده، بلکه راهزن است.

 

وی به لوازم تولید علوم انسانی بومی اشاره کرد و گفت: بومی‌کردن و رسیدن به اندیشه دینی نیاز به بازگشت صحیح، منطقی و روشمند به منابع دینی و اسلامی دارد.

 

استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در پایان یادآور شد: در تولید علم نیز این مباحث مطرح می‌شود که اکثر کتاب‌هایی که در حوزه علوم انسانی نگارش شده یا ترجمه متون و تقلید از دیگران یا تکرار مباحث گوناگونی است که دیگران درباره اندیشه‌های دینی بیان کرده‌اند؛ بنابراین متأسفانه تولید علم در حوزه علوم انسانی اسلامی شکل نگرفته ‌است./908/302/ب2

ارسال نظرات