۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۱
کد خبر: ۳۱۷۹۲۸
حجت الاسلام علوی تهرانی:

باید موضوع مرگ را جدی بگیریم

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: نباید به موضوع مرگ بی تفاوت بمانیم، زیرا در زمانی که ملک الموت سراغ فرد می‌آید سراسر وجود فرد پشیمانی می‌شود.
حجت الاسلام والمسلمين علوي تهراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمدباقر علوی تهرانی، استاد حوزه علمیه، شامگاه یک‌شنبه دوم اسفندماه در شب شهادت حضرت زهرا(س) در مسجد امیر(ع)، با اشاره به آیه 96 بقره گفت: انسان ها دوست دارند هزار سال زندگی کنند، به این معنا که بشر تمایل دارد سال‌های زیادی را روی زمین باشد.




وی افزود: مرگ پدیده‌ای بسیار سخت است، در آیه 19 سوره «قاف» نیز به سختی‌های پدیده مرگ اشاره می‌شود، پس باید به این موضوع مهم توجه داشته باشیم.




رییس بنیاد فارِس المومنین در خصوص مرگ، ابراز داشت: در روایات مختلفی به موضوع مرگ اشاره شده است، روایاتی که تمامأ به سختی‌های مرگ و لحظات جان دادن اشاره دارند، دردهایی که با سختی‌های دنیوی به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.




حجت الاسلام علوی تهرانی، تأکید کرد: مواردی از سختی‌های مرگ این است که فرد در در لحظه احتضار رفتاری نا متعادل از خود نشان می‌دهد اما اطرافیان به هیچ وجه متوجه رفتار فرد محتضر نمی‌شوند.




وی ادامه داد: در لحظه احتضار ملک الموت به سراغ انسان می‌آید و به فرد می‌گوید که تنها دقایقی کوتاه فرصت دارد، در همان لحظه فرد آن‌قدر حالش خراب می‌شود که همه دنیا را بدهد اما یکساعت بیشتر زنده بماند.




رییس بنیاد فارِس المومنین گفت: فرد در هنگام مرگ یاد کوتاهی‌ها و خطاهای خود می افتد و می‌خواهد کارهای بد خود را جبران کند، اما حضرت عزرائیل فرصتی برای فرد نمی‌دهد زیرا فرد در طول زندگی فرصت‌های زیادی را داشته است.




حجت الاسلام علوی تهرانی در خصوص موضوع حسرت در زمان مرگ، بیان داشت: امام علی(ع) فرموده‌اند فرد در زمان مرگ به اموال، اهل و عیال خود و اعمالش تمسک می‌جوید و با آن‌ها شروع به صحبت می‌کند.




وی ادامه داد: در آن زمان هیچ‌کدام از موارد بالا به کمک فرد نمی‌آید، زیرا در طول زندگی آن‌طور که باید و شاید و به صورت صحیح فرد به موضوعات مهم زندگی خود توجه نمی‌کند و در زمان مرگ تنها به حسرت می‌پردازد.




حجت الاسلام علوی تهرانی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی در زمان مرگ وجود دارد، این است که شیطان در همان لحظات آخر به سراغ فرد می‌آید و تمام اعتقادات وی را زیر سوال می‌برد تا فرد را گمراه کند، ضمن اینکه آتش و بدبختی‌های آن جهان نیز به چشم افراد بدکار می‌آید.




استاد حوزه علمیه یادآور شد: امام صادق(ع) فرموده‌اند؛ من از برزخ امت خود می‌ترسم، ما ائمه در روز قیامت شفاعت می‌توانیم کنیم ولی امت ما باید بدانند که سختی‌های برزخ را باید به تنهایی تحمل کنند.





وی ادامه داد: یکی از مشکلات شب اول قبر، فشار قبر در شب اول است، طبق روایات نیز کم هستند افرادی که بتوانند فشار شب اول قبر را به همراه تنهایی و تاریکی تحمل کنند.




حجت الاسلام علوی تهرانی در خصوص وحشت‌های بعد از مرگ، گفت: یکی از وحشت‌ها این است که بعد از مرگ از فرد سوال می‌کنند، بدختی اصلی نیز آنجایی است که سوالاتی از فرد می‌شود که در پس ذهن وی قرار دارد و هیچ‌کسی از ان نیز خبردار نیست.




رییس بنیاد فارِس المومنین بیان داشت: یکی از سختی‌های قیامت این است که محشور شدن بسیار سخت است،‌ در سرزمین حشر همه جا آتش است و تشنگی در همه جا موج می‌زند، ضمن اینکه در آن مکان سایه وجود ندارد و روزی است که 50 هزار شال طول می‌کشد.




استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در صحرای قیامت افراد بر اساس کارهای بد خود با اشکال بسیار ترسناک ظاهر می‌شوند، اشکالی که بسیار درد آور است و برای هر فردی نیز این موضوع متفاوت است.




حجت الاسلام علوی تهرانی در پایان، گفت: پل صراط خصوصیت‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها داغی آن است، این پل مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند که بر اساس روایات فردی آن‌را در خواب دیده بود و تمام موهایش سفید شده بود./856/202/ب1

ارسال نظرات