۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۳۱۹۹۳۰
حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری:

مبلغان دینی ادبیات فارسی و عربی خود را تقویت کنند

خبرگزاری رسا ـ استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: آموختن ادبیات عرب برای طلاب و روحانیان بسیار لازم و ضروری است اما آموختن ادبیات فارسی هم یکی از ضروریات روحانیت و تبلیغ دینی است.
حجت الاسلام صالحي خوانساري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری، استاد برجسته حوزه علمیه قم شب گذشته در مراسم اختتامیه جشنواره سراسری خاطره نگاری تبلیغی اشراق که در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به ارائه سخنرانی پرداخت.

 

این استاد حوزه علمیه قم در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: از سن 22 سالگی منبر می‌روم و سخنرانی می‌کنم اما اولین منبر خود در شهر خوانسار را هنوز در ذهن دارم و انگیزه اصلی خود را فراموش نکرده‌ام.

 

وی ادامه داد:‌ آیت‌الله سبحانی در سخنانی فرمودند که من از دو استاد خود، جمله‌هایی در ارتباط با منبر شنیدم؛ از زبان آیت‌الله بروجردی شنیدم که بهترین کار در عالم روحانیت، منبر و موعظه و سخنرانی است؛ همچنین از زبان امام خمینی شنیدم که بهترین کار برای روحانیان، سفرهای تبلیغی و خطابه و موعظه است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری عنوان کرد: اولویت داشتن منبر و موعظه برای روحانیان امری عقلانی است زیرا اگر این تبلیغ‌ها نباشد، هرچه کار علمی در حوزه‌های علمیه انجام شده، کم ثمر می‌ماند.

 

وی اظهار داشت:‌ مردم نیازمند منبر و موعظه و قرآن و معارف اهل‌بیت معصومین(ع) هستند؛ اگر روحانیان در این وظیفه کوتاهی کنند، خداوند متعال قبل از این‌که جاهل را محاکمه کند، عالم دین را محاکمه خواهد کرد.

 

این استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: قرآن کریم سند اسلام است و هیچ سندی در عالم به اتقان و جامعیت قرآن در تمام دنیا وجود ندارد؛ اما این سند عظیم نیاز به تبیین از سوی اهل‌بیت معصومین(ع) و نشر آن از سوی روحانیان و مبلغان دینی دارد.

 

وی ادامه داد: قرآن اصل اولیه دین اسلام است و سخنان اهل‌بیت معصومین(ع) پیام‌های قرآن کریم هستند؛ و روحانیان باید این پیام‌ها را به مردم برسانند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری ابراز کرد: انتقال تجارب تبلیغی از سوی روحانیان مبلغ می‌تواند عبرت و درسی برای سایر طلابی باشد که هنوز پا به عرصه تبلیغ دین نگذاشته‌اند.

 

وی افزود: آموختن ادبیات عرب برای طلاب و روحانیان بسیار لازم و ضروری است اما آموختن ادبیات فارسی هم یکی از ضروریات روحانیت و تبلیغ دینی است.

 

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:‌ طلاب و روحانیان نباید غلط‌های مشهور ادبیاتی را تکرار کنند؛ فرقی نمی‌کند که این غلط ها در ادبیات فارسی یا ادبیات عربی باشند.

 

وی با اشاره به خاطره‌ای از ایام تبلیغی یادآور شد: در یکی از سفرهای تبلیغی به ژاپن دریافتم که نخستین سخن معلمان آن کشور برای دانش‌آموزان کلاس اول، تأکید بر تلاش و مجاهدت برای خودکفایی بود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری تأکید کرد: تمرین تنها شرط قوی شدن خطابه و آموختن مهارت‌های تبلیغی برای طلاب و روحانیان است؛ طلاب بدون مجاهدت و تمرین فراوان انتظار نداشته باشند که به موفقیت بزرگی برسند.

 

وی گفت: روحانیان برای خدا به تبلیغ نمی‌روند؛ برای خلق خدا به تبلیغ دین می‌پردازند؛ بنابراین چنانچه منبری با مستمع درخوری مواجه نباشد، از ارزش کافی برخوردار نیست.

 

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به خاطره‌ای تبلیغی اظهار کرد:‌ ائمه معصومین(ع) به قدری دارای شأن و مقام هستند که اگر کسی اسامی مبارک ایشان را کوچک خطاب کند، در حقیقت به این بزرگواران بی احترامی کرده است؛ مبادا اسم حضرت امیرالمؤمنین به اسم کوچک یاد شود.

 

وی در پایان خاطراتی از سفرهای تبلیغی خود برای پند آموزی مخاطبان بیان کرد./997/پ202/ی

ارسال نظرات