۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۴۲۴۷۰۰
استاد حوزه علمیه قم:

سرکوب و آزادی نامحدود راهکار درمان و کنترل غرایز نیست

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه عده‌ای از اندیشمندان غربی و شرقی معتقد هستند که با سرکوب و آزادی نامحدود و افسار گسیخته باید غرایز بشر را محدود و درمان کرد، گفت: اسلام با هیچ کدام از این دیدگاه ها موافق نیست و معتقد است که باید غرایز بشر را تعدیل کرد.
حجت الاسلام برادران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام برادران بعد از ظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی از شبکه یک سیما با بیان اینکه انسان موجودی دارای غرایز و تمایلات گوناگونی است، گفت: در طول تاریخ با غرایز و تمایلات انسان به شکل‌های مختلفی برخورد شده است.

 

استاد حوزه علمیه قم افزود: عده‌ای برای اینکه از شر آسیب ها و غرایز سیری ناپذیر انسان در امان باشند اقدام به سرکوب غرایز انسان‌ها در طول تاریخ کرده‌اند که این موضوع سرکوب غرایز موجب شده غرایز انسانی به صورت پنهانی خود را نشان داده و سرمنشا فسادهای مختلفی شود همانطور که برای مثال در کلیسا برای کشیشان سنت ازدواج تحریم شده بود به همین دلیل تعداد فرزندان زنا زاده ای که در کلیسا متولد می‌شد و سوء استفاده جنسی در کلیسا بیداد می کرد.

 

وی افزود: پس از قرون وسطا و در قرن‌های اخیردر غرب برای اینکه بتوانند با منشاء فساد غرایز انسانی مبارزه کنند به انسان در همه زمینه‌ها آزادی نامحدود دادند و سرانجام این آزادی نامحدود نه تنها نتواست تمایلات سیری ناپذیر انسان را محدود کند بلکه به هم پاشیدگی کانون خانواده و در یک کلام عنصر انسانیت و اخلاق در جوامع غربی ختم شد و در اثر این آزادی نامحدود امروزه غرب به هم جنس بازی و حتی به وضعیتی اسف بارتر و ارتباط با حیوانات و کودکان نابالغ رسیده است.

 

حجت الاسلام برادران با اشاره به اینکه اسلام با سرکوب غرایز و آزادی نامحدود تمایلات مخالف است، تصریح کرد: اسلام به دنبال تعدیل غرایز است و بیان می‌کند که این کنترل غرایز باید در محیط خانواده صورت گرفته و فرد باید در محیط خانواده تمایلات خود را برطرف کرد.

 

وی افزود: برای مثال اسلام از زنان می‌خواهد که در محیط خانه و برای همسر شان خود را بیارایند و در روایت بیان شده که زنی که خود را برای شوهرش آراسته می‌کند درود بی شمار فرشتگان را برای خود به ارمغان می آورد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در خصوص مردان هم همین‌طور است و مردی که در محیط خانه خود را برای همسرش آراسته می‌کند از فساد و آلودگی زن جلوگیری می‌کند و ائمه(ع) هم در محیط خانه خود را برای همسرشان آراسته می‌کردند ولی این آراستگی با مراعات حال کودکان بود.

 

حجت الاسلام برادران با اشاره به اینکه زنی که خود را در محیط بیرون از خانه آرایش می‌کند با جلب توجه مردان نامحرم به خود تخم فساد و از هم پاشیدگی خانواده را فراهم می کند، گفت: زنی که آرایش می‌کند موجب تنوع طلبی مردان و از بین رفتن زمینه‌های ازدواج در جامعه می‌شود به همین دلیل چنین زنانی با هر قدمی که بر می‌دارند فرشتگان آن‌ها را لعن و نفرین می کنند.

 

وی افزود: همچنین کنترل نگاه یکی دیگر از راهکارهای اسلام برای تعدیل غرایز است و اسلام به این وسیله انسان را از بیماری تنوع طلبی در امان نگاه می‌دارد زیرا انسانی که تنوع طلب شد از همسر خود دلزده شده ولی چشم‌های او و تمایلات او همواره سیری ناپذیر است و هرچه بیشتر پیش می‌رود بیشتر در منجلاب گناه غرق می شود.

 

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: تماشای مظاهر تحریک‌کننده به کنترل غرایز انسان کمک نمی‌کند بلکه موجب فوران غرایز انسان می‌شود به همین دلیل برای در امان ماندن از بیماری تنوع طلبی باید از نگاه کردن به مظاهر تحریک آمیز که حرص سیری ناپذیری انسان را فعال کرده خودداری کنند/۹۶۸/پ202/ی

ارسال نظرات