۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۴۲۸۹۹۰
استاد حوزه علمیه تبریز:

ویژگی‌های شهر مطلوب اسلامی در شهرسازی لحاظ شود

حجت الاسلام قربانی، گفت: اوصاف شهر مطلوب اسلامی امنیت، اطمینان، دین الهی فراوانی رزق و زراعت را می‌توان از آیه 112 سوره نحل استخراج کرد.
معماری اسلامی

حجت‌الاسلام رحیم قربانی پژوهشگر علوم دینی و مدیر موسسه میراث شیعه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در موسسه میراث شیعه برای بیان ویژگی‌های شهر اسلامی با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص تمدن نوین اسلامی و شاخصه های آن، گفت: در تلاشی توانستیم معارف ناب اسلامی را که در گوشه کتابخانه‌های دنیا خاک می‌خورد بیرون کشیده و به جهانیان عرضه کردیم تا همگان بدانند و ببینند که خدا و پیامبرش و خاندان مطهر وی برای رساندن انسان به لقای الهی، شهر و اجزای فضایی مناسبی را طراحی کنیم.

 

وی افزود:  تمدن پرافتخار ایران اسلامی منظرهای باشکوه از هنر و خلاقیت این سرزمین را به نمایش گذاشته است و مسلمانان عصر حاضر بنا به دلایل هویتی و استعماری نتوانسته‌اند رشته آن را ادامه داده و تمدن خود را بارور کنند؛ بنابراین، امروزه فقط نام و تاریخی از آن باقی‌مانده است که متأسفانه تنها افتخار انتساب به آن نصیب ما گشته است.

 

این استاد سطح عالی حوزه علمیه بابیان اینکه لازمه بازگشت به آن ریشه و اساس، آگاه گشتن از مبانی نظری و عملی آموزه‌های اسلامی است، گفت: برای رسیدن به الگوی مناسب برای شهر اسلامی که مبتنی بر آموزه‌های اسلامی است، باید دید که اوصاف و مؤلفه‌های شهر ازنظر اسلام چیست.

 

وی ضمن بیان این مطلب که با تکیه‌ بر آیات قرآن ملاک‌های شهر مطلوب اسلامی را می‌توان استخراج کرد، گفت: اوصاف شهر مطلوب اسلامی، امنیت، اطمینان، دین الهی، فراوانی رزق و زراعت را می‌توان از آیه 112 سوره نحل استخراج کرد.

 

این پژوهشگر علوم دینی ادامه داد: اسلام به‌عنوان برنامه زندگی، دارای اهداف راهبردی و کاربردی است که از بالاترین مراتب توحید تا پایین‌دست‌ترین مراتب معیشت مسلمانان را تبیین کرده است، در این میان، زیست مؤمنانه تنها غایت اساسی اسلام و هدف راهبردی و کاربردی از ساخت و تشکیل شهر اسلامی به شمار می‌رود که درنهایت به سعادت دنیوی و اخروی و به‌تبع آن به لقاءالله می‌رساند.

 

وی ابراز داشت: ازاین‌جهت، مکتب تعالی‌بخش اسلام برای فراهم کردن بستر مناسب و زمینه‌های مساعدِ زیست مؤمنانه در شهر مطلوب اسلامی که از آن به «بلد طیّب» تعبیر می‌شود، مؤلفه‌ها و ملاک‌های راهبردی و کاربردی درباره چندوچون طراحی و ساخت ارکان شهری بیان کرده است که اجرای آن‌ها برای زدودن ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌های عصر حاضر ضروری خواهد بود.

 

این استاد دانشگاه از دیگر ویژگی‌های شهر اسلامی را ویژگی «طیب» را بیان کرد و افزود: بلد طیب در تفاسیر شیعی به مکانی گفته می‌شود که حاصلخیز بوده و بیشترین محصولات کشاورزی را بارور کند و ویژگی دیگر را می‌توان امن بودن را در آیه 35 سوره ابراهیم مشاهده کرد، امن در معنا متفاوت با امن و امنیت است و ازنقطه‌نظر جمعیتی وصف شهر قرار می‌گیرد چنانکه در ذیل آیه به ایمان اهل شهر تأکید شده است.

 

وی بابیان اینکه شهر و شهرسازی اسلامی جایگاه ویژه‌ای در تمدن سازی نوین اسلامی موردنظر رهبری دارد، تأکید کرد: امید است ویژگی‌های شهر اسلامی که مفصلاً موردبحث قرارگرفته است و محدود به موارد مذکور نیست در طراحی شهرهای جدید مورد نظر قرار گیرد./854/303/ب3

ارسال نظرات