فلسفه روزه، تمرین بندگی و رسیدن به قرب الهی است
حجت الاسلام اسماعیل تدینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه سیستان و بلوچستان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، گفت: انسانها وقتی به روزمرگی خو میکنند، از یاد خدا غافل میشوند؛ اما با این فرصت یک ماهه، میتوان تمرین کرد تا بر خواهشهای نفسانی غلبه کنیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بیان کرد: در ماه رمضان، علاوه بر روزه، اعمال و عبادات دیگری نیز سفارش شده است که سبب میشود روح انسان بیشتر تقویت و پرورش پیدا کند.
وی اظهار کرد: یکی از این اعمال، قرائت دعاهای ماثوره است که سفارش شده در زمان افطار و سحر خوانده شوند؛ این دعا دارای نکات ظریفی میباشد که توجه به آنها لازم است.
حجتالاسلام تدینی افزود: در بخش اول این دعا میخوانیم « اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِيَامِي فِيهِ صِيَامَ الصَّائِمِين»، یعنی خدایا روزه ما را همانند روزه صائمین قرار بده؛ صائمین کسانی هستند که روزه آنان در بالاترین مرتبه است.
وی تصریح کرد: روزه مسلمانان به سه دسته تقسیم میشود: گروه اول عوام، کسانی هستند که فقط از خوردن و آشامیدن امتناع میکنند؛ گروه دوم خواص، کسانی هستند که علاوه بر تحمل گرسنگی و تشنگی از گناه هم دوری میکنند و گروه سوم، صائمین هستند، یعنی علاوه بر رعایت دو گروه دیگر فراتر از این هستند و تمام کارها و وجودشان برای خدا و رضایت اوست.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ادامه داد: در ادامه دعا آمده است « وَ قِيَامِي فِيهِ قِيَامَ الْقَائِمِين»، یعنی شبزنده داری من، همانند شبزنده داری بندگان خاص خدا باشد؛ همانند شب زنده داری امیرالمؤمنین(ع) که در هنگام دعا و اقامه نماز آنقدر تضرع و خشوع میکردند که از چهره ایشان میشد تشخیص داد.
وی عنوان کرد: سپس از خدا میخواهیم که ما را از خواب غفلت بیدار کند « وَ نَبِّهْنِي فِيهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِين»، خواب غفلت سبب میشود انسان عمر خود را ابدی بداند و توبه را به تأخیر بیندازد؛ تا اینکه به تعبیر حضرت علی(ع) زمانی از خواب غفلت بیدار شوند که به دست خویشاوندان و فرزندان به تاریکی قبر سپرده شدند.
استاد حوزه علمیه زاهدان در پایان افزود: روزه، فرصتی برای تأمل و تفكر است. اگر در این ماه تفکر نکنیم و متوجه خدا نشویم، ضرر بزرگی کردهایم و در ماههای دیگر بعید است بتوانیم خود را به خدا نزدیک کنیم./831/302/ب3