۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۴۳۲۱۲۸
استاد حوزه علمیه:

تقوای قلب با روزه خاص به دست می‌آید

استاد حوزه علمیه گفت: بدون شک ثمره روزه تقوا است اما با تمرین شنا مهارت خطاطی به دست نمی‌آید و با روزه شکم نیز تقوای اعضا، جوارح و قلب حاصل نمی‌شود.
قرنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین قرنی استاد حوزه علمیه شامگاه یکشنبه 23 خردادماه به مناسبت ماه مبارک رمضان در مهدیه تهران به سخنرانی پرداخت و درباره مراتب روزه، گفت: قرآن با صراحت ثمره روزه را تقوا معرفی کرده و فرموده که روزه بگیرید چرا که بدون شک باتقوا خواهید شد.

 

وی افزود: روزه یعنی امساک و خود داری توأم با نیت برای اطاعت خدا و تقرب به پیشکاه او است، اگر کسی از ابتدای ماه رمضان به مدت یک ماه بدون نیت از اذان صبح تا غروب آفتاب امساک کند چنین فردی روزه نیست.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به اصل دیگری درباره روزه به نام ریاضت، عنوان کرد: ریاضت به معنای ورزش و تمرین است به معنای سختی نیست، تمرین در هر کار و حرفه ای سرانجام برای انسان سبب کسب مهارت می شود، این موضوع را حتی یک کومونیستی که به خدا اعتقاد ندارد می‌پذیرد.

 

حجت‌الاسلام قرنی افزود: هر کسی برای هر کاری تمرین کند در آن مهارت به دست می‌آورد کسی که ورزش خودداری کند خوددار می شود، معنای تقوا نیز خودداری است، کسی که روزه می گرد باید ریاضت بکشد، بنابراین در اینجا رابطه روزه با تقوا روشن شد.

 

وی در پاسخ به شبهه برخی مبنی اینکه من 40 سال روزه گرفتم اما باتقوا نشدم، گفت: روزه سه درجه دارد، مرتبه اول، امساک از خوردن و نیاشامیدن از غذای حلال و طیب است که این تقوای شکمی است، مرتبه دوم، پرهیز از انواع گناهان جوارحی است.

 

استاد حوزه افزود: مرتبه سوم روزه امساک با نیت و مخصوص دل است یعنی با به دست آوردن تقوای آن دیگر کسی جز خدا در دل و قلب مومن جای ندارد.

 

حجت‌الاسلام قرنی خاطرنشان کرد: در هر مرتبه از درجات روزه بگیریم در همان مرتبه نیز بدون شک تقوا پیدا می‌کنیم، علامه طباطبایی می فرماید؛ مراقبت تخم رستگاری است، و اگر شخصی 40 سال روزه گرفت و فکر کر با تقوا نشده بداند که با تمرین شنا مهارت خطاطی به دست نمی‌آید با روزه شکم نیز تقوای اعضا، جوارح و قلب حاصل نمی‌شود./202/807/ب1

ارسال نظرات