۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۴۳۲۶۰۰
شرح دعای روز نهم ماه مبارک رمضان؛

اسلام دین عقلانیت است

استاد درس خارج حوزه علمیه در شرح دعای روز نهم ماه مبارک رمضان به بیان رحمت واسعه الهی و رضایت خدا پرداخت و با طرح بحث برهان، اسلام را دین عقلانیت دانست.
استاد زمانی شرح دعای روز نهم رمضان

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی، استاد درس خارج  و سطح عالی حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح دعای روز نهم ماه مبارک رمضان با قرائت « اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِكَ الواسِعَةِ واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِكَ السّاطِعَةِ وخُذْ بناصیتی الى مَرْضاتِكَ الجامِعَةِ بِمَحَبّتِكَ یا أمَلَ المُشْتاقین» بیان داشت: خدایا قرار بده برایم در آن بهره‌اى از رحمت فراوانـت و راهنمائیم كن در آن به برهان و راه‌هاى درخشانت و بگیر عنانم به سوى رضایت همه جانبه‌ات بدوستى خود اى آرزوى مشتاقان.

 

رحمت وسیع الهی

استاد سطح عالی حوزه علمیه بیان داشت: در دعای امروز سه خواسته از خداوند داریم ابتدا می گوئیم خدایا در این روز از رحمت گسترده خود مرا بهره مند گردان! سخن از رحمت پروردگار بسیار زیاد است که در این مختصر نگنجد ولی از باب اشاره چندکلمه ای عرض می شود.

وی افزود: از آنجا که حضرت حق کمال  مطلق است تمام صفات او نیز در نهایت کمال است که از جمله رحمت اوست، به همین جهت او را ارحم الراحمین می خوانیم، در روایت است که «قال الله تعالی لموسی: یا موسی اتدری ما بلغت من رحمتی ایّاک؟ فقال موسی انت الذی رققتها علیک و طیّبت قلبها لک» (الجواهر السنیّه/139) خداوند متعال به حضرت موسی(ع) فرمود ای موسی آیا درجه رحمت من نسبت به خودت را می دانی؟ عرضه داشت که تو از پدر ومادرم به من مهربانتری! خداوند متعال فرمود ای موسی رحمت مادرت به تو از رحمت من سرچشمه گرفته است زیرا من قلب او را به تو مهربان نمودم.

وی ادامه داد: به همین جهت یأس از رحمت الهی گناهی  بزرگ است و در قرآن کریم از آن نهی شده است « یاعبادی الذین اسرفوا علی انفسهم  لا تقنطوا من رحمه الله»(الزمرر/53) ای بندگان من که در حق خود زیاده روی کردید از رحمت خدا نا امید نشوید به واسطه همین رحمت است که ماه مبارک رمضان را قرار داده اند و یکی از نامها این ماه، ماه رحمت  است.

 

برهان و عقلانیت

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت دومین خواسته ما این است  که می گوئیم: پروردگارا در این روز مرا به سوی برهان های روشن خود هدایت فرما! در این بخش از دعا مسئله برهان مطرح شده است  که اساس دین اسلام را تشکیل می دهد. برهان یعنی امری روشن  که هیچگونه تردیدی برای انسان باقی نمی گذارد.

وی افزود: ار آنجا که در اسلام بر یقین بسیار تاکید شده است بنابراین باید مسلمان زندگی  خود را بر همان اساس ترتیب دهد به همین جهت زیربنای  اعتقادی باید برهانی باشد تا در طول عمر بتواند انسان را رهبری کند. اسلام از پیروی  از ظن و گمان منع نموده و دعوت به علم و یقین می کند « و ما یتبع اکثرهم الا ظنا ان الظن  لایغنی من الحق شیئا» (یونس/36) اکثر ایشان جز  از گمان  پیروی نمی کنند به درستیکه  ظن  اصلا جایگزین حق نمی شود.

وی ادامه داد: از اینجا  معلوم می شود که اسلام دین عقلانیت است. از امام رضا(ع) نقل است که در حضور ایشان از یاران و عقل سخن به میان آمد فرمودند مؤمنانی که عقل ندارند ارزشمند نیستند. اگر دین انسان برهانی نباشد  با اندک شبهه ای متزلزل می شود علاوه بر این که نمی تواند چنین دینی رهبری زندگی  شخص را عهده دار شود.

 

رضایت الهی

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در بیان فراز سوم دعا گفت: درخواست آخر این است که می گوئیم: بارالها! در این روز مرا با قدرت خود به سوی رضایت  کامل خویش بکشان! حرکت به طررف رضایت الهی چون برخلاف  تمایلات نفسانی است بنابراین نفس انسان به میل و رغبت  بدان سو حرکت نمی کند مگرآنکه لطف الهی شامل حال گشته ما را بدان وادی بکشاند.

وی افزود: هم تمایلات نفسانی و هم وسوسه های شیطانی نمی گذارند که انسان به سمت حضرت حق برود. در اینجاست که یک نیروی فوق العاده لازم است تا بتواند بر آنها فائق آید و این جز قدرت پروردگار  متعال چیز دیگری نمی تواند باشد.اگر ما از او صادقانه بخواهیم قطعا اجابت می کند زیرا خود فرموده است« ادعونی استجب لکم» (غافر/60) مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم!

وی ادامه داد: در پایان بعد از طرح سه خواسته از خدا اینگونه اجابت می خواهیم که ای آرزوی آرزومندان! آنچه شایسته مقام توست به ما کرامتفرما! آمین/933/302/ب3                                                                                                

ارسال نظرات