۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۴۳۲۹۴۸
شرح دعای روز یازدهم ماه رمضان؛

آثار احسان و نیکی در آیات و روایات

استاد درس خارج حوزه علمیه در شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان به بیان آثار احسان و نیکی پرداخت و از زینت اعمال و خشم و آتش الهی گفت.
استاد زمانی شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی، استاد درس خارج و سطح عالی حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، پیرامون شرح دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ فِيهِ الْإِحْسَانَ وَ كَرِّهْ إِلَيَّ فِيهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيَانَ وَ حَرِّمْ عَلَيَّ فِيهِ السَّخَطَ وَ النِّيرَانَ بِعَوْنِكَ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ» بیان داشت: خدایا در اين ماه نيكى را پسنديده من گردان،و نادرستيها و نافرمانيها را مورد كراهت من قرار ده،و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان به يارى‏ ات اى فريادرس دادخواهان.

 

آثار احسان و نیکی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان داشت: دراین روز ازخداوند متعال سه تقاضا داریم که ابتدا می گوئیم بارالها! در این روز نیکی به دیگران را نزد من محبوب گردان! احسان به دیگران از دستورات بسیار مهمّ اسلامی است. درقرآن کریم و روایات بر آن تأکید فراوانی شده است.

 

وی افزود: در سورة بقره آیة 195 چنین آمده است که «واحسنوا انّ الله یحبّ المحسنین» احسان کنید چرا که خدا نیکوکاران را دوست دارد. همچنین در روایت داریم «نعم زاد المعاد الإحسان الی العباد»(غررالحکم/9912) نیکی به دیگران توشهَ خوبی برای آخرت است. آری! یکی از نامهای حضرت حقّ تعالی محسن است وهرکس اهل احسان باشد دراین خصلت به پروردگار متعال شباهت دارد!

 

وی در ادامه به بیان آثار احسان پرداخت و گفت: از آثار احسان در روایات به این موضوع پرداخته شده است که احسان موجب محبّت است.(غررالحکم/8715)

 

دوم آنکه پاداش احسان درهمین دنیا خواهد بود. «للذین احسنوا فی هذه الدّنیا حسنه»(النحل/30) برای کسانیکه احسان کنند درهمین دنیا پاداش نیک است.

 

سومین اثر اینکه احسان سبب سرافرازی خود و فرزندان می شود(کنز العمّال/16489)

 

وی گفت: از جمله مطالب مربوط به احسان آمده که بهترین نوع احسان، احسان به شخصی است که به انسان بدی کرده است ولی ما در برابر به او خوبی کنیم حضرت امیرالمؤمنان علی(ع) فرموده اند برترین فضیلت، نیکی بدان کسی است که به تو بدی نموده است!

 

زینت اعمال

استاد درس خارج حوزه علمیه  در بیان درخواست دوم گفت: می گوئیم خداوندا! دراین روز زشتی ومعصیت را نزد من ناپسند گردان! کار شیطان زینت دادن گناه نزد انسان است «لازیّنن لهم فی الأرض»(الحجر/39) هرآینه در روی زمین برایشان زینت دهم! وبا همین زینت است که گروه گروه افراد را گمراه می سازد.

 

وی افزود: دربرابر او فرشتگان الهی خوبی ها را زینت می دهند «قَال رسول الله صلی الله غلیه وآله وسلّم‏ لِلْقَلْبِ لَمَّتَانِ لَمَّةٌ مِنَ الْمَلَكِ إِيعَادٌ بِالْخَيْرِ وَ تَصْدِيقٌ بِالْحَقِّ فَمَنْ وَجَدَ ذَلِكَ فَلْيَعْلَمْ أَنَّهُ مِنَ اللَّهِ فَلْيَحْمَدِ اللَّهَ وَ لَمَّةٌ مِنَ الْعَدُوِّ إِيعَادٌ بِالشَّرِّ وَ تَكْذِيبٌ بِالْحَقِّ وَ نَهْيٌ عَنِ الْخَيْرِ فَمَنْ وَجَدَ ذَلِكَ فَلْيَتَعَوَّذْ من الشّیطان»(بحار الأنوار/ج67/ص39) پیامبر فرمودند هرقلبی دو الهام دارد یکی از فرشته که خوبیها وایمان را به دنبال دارد پس هرآنکه این حال را درخود یافت بداند که از طرف خداست وسپاس گذار باشد! دیگری از دشمن است که الهام به بدی وتکذیب حقّ ونهی ازخوبی هاست پس هر کس درخود یافت از شیطان به خداوند پناه ببرد!

 

خشم و آتش الهی

استاد سطح عالی حوزه علمیه در بیان درخواست سوم گفت: می گوئیم پروردگارا! در این روزمرا ازخشم وآتش خویش دور گردان! آتش دوزخ چیزی جز اعمال ما نیست. پس برای دوری از آن باید به رفتارهای خود حسّاس باشیم.

 

وی افزود: بنا بر نظریّة تجسّم اعمال آنچه درآخرت می بینیم چیزی جز کردار ما نیست. آری بهشتها و دوزخها محصول خود ماست! بنابراین پیامبر عظیم الشّأن فرمودند «الدّ نیا مزرعٍه الآخره»(تنبیه الخواطر/ج1 /ص183) دنیا کشتزار آخرت است.

 

وی در پایان گفت: در نهایت می گوئیم ای بهترین محبوب!محبّت خود و اولیاء خودت را به ما ارزانی دار!آمین./933/302/ب2

ارسال نظرات