۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۴۳۳۲۱۱

چند خبر کوتاه از قزوین

انتصاب دبیر همایش مؤسس صالح، اتحاد و همدلی رمز ماندگاری انقلاب اسلامی است، فضای مجازی دروازه ورود دشمن به کشور شده است و سفره‌های رنگین افطاری با سیره اهل بیت منافات دارد چند خبر کوتاه از استان قزوین هستند.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در قزوین، همایش مؤسس صالح به همت معاونت پژوهشی حوزه علمیه استان قزوین و با هدف واکاوی هویت علمی و معرفی آراء و اندیشه ها و ابعاد شخصیتی ملا صالح برغانی قزوینی که یکی از اثرگذار‌ترین عالمان دوره قاجار بود، برگزار می‌شود.

 

براین اساس، معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین، در حکمی حجت الاسلام علی اکبر حاجی محمدی را به عنوان دبیر همایش موسس صالح منصوب کرد.

 

 تشکیل دبیر خانه و ستاد اجرایی همایش، تصویب محورهای فراخوان مقالات، اطلاع رسانی  همایش و تعامل با دستگاه های ذیربط در راستای برگزاری مناسب همایش از ماموریت های دبیر همایش موسس صالح اعلام شده است.

 

برپایه این گزارش، همایش بزرگداشت ملا محمد صالح برغانی قزوینی همزمان با روز قزوین، در 7 شهریور، در مدرسه علمیه صالحیه برگزار خواهد شود.

 

مرحوم محمدصالح برغانی قزوینی  فرزند ملامحمد ملائکه، برادر محمدتقی برغانی معروف به شهید ثالث، در سال  ۱۱۷۴ قمری در برغان متولد و  ۱۲۷۱ در کربلا در گذشت.

 

این عالم فقید، دوران تحصیل را در قزوین، اصفهان و عراق سپری کرد و در حدود سال ۱۲۲۰ قمری به تهران رفت و در کاخ گلستان همراه با برادرش جلسه‌ای با محمدشاه قاجار داشت که به درگیری لفظی و تبعید او از ایران انجامید و ناچاراً به عراق و سپس مکه و مدینه رفت و چند سال را در آنجا سپری کرد و سرانجام با وساطت عالم فقید جعفر کاشف‌الغطا به ایران بازگشت و ساکن قزوین شد و مدرسه صالحیه را بنا نهاد.

 

سیدجمال‌الدین اسدآبادی، میرزا کوچک جنگلی و اشرف الدین حسینی قزوینی معروف به نسیم شمال، از جمله  شاگردان معروف مدرسه صالحیه بوده‌اند.

 

اتحاد و همدلی رمز ماندگاری انقلاب اسلامی است

حجت الاسلام عبدالهی مدیر مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین در جمع روزه داران شهرستان تاکستان، گفت: در دوازدهم رمضان، پیامبر (ص) بین اصحاب عقد اخوت خواند و بین خود و علی( ع) نیز پیوند برادری برقرار کرد و با این عقد اخوت، برادری، مساوات و برابری را در اسلام بنیان گذاشت.

 

مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت قزوین خاطرنشان کرد: این اقدام رسول گرامی اسلام (ص) از جنبه سیاسی و اجتماعی بسیار با ارزش و سودمند بود و زمینه را برای اخوت مسلمانان فراهم کرد.

 

وی، دوری از اختلافات را در عصر کنونی حائز اهمیت دانست و عنوان داشت: اگر جامعه ای گرفتار اختلاف و تفرقه باشد، نابود خواهد شد.

 

حجت الاسلام عبدالهی افزود: ملت ایران با رهبری حضرت امام خمینی(ره) و اتحاد بی‌نظیر خود، پیروزی بزرگی را در تاریخ رقم زدند و انقلاب اسلامی شکل گرفت.

 

استاد حوزه علمیه قزوین یادآور شد: رهبر معظم انقلاب همیشه مردم و مسؤولان را به وحدت و دوری از اختلافات توصیه کرده‌اند و در قضیه برجام هم تاکید داشتند که این مسئله نباید به ابزار اختلاف و مناقشه تبدیل شود.

 

وی تصریح کرد: امروز باید وحدت و همدلی را بیش از پیش مدنظر داشته باشیم و اجازه ندهیم اختلافات باعث ایجاد شکاف در جامعه شود.

 

فضای مجازی دروازه ورود دشمن به کشور شده است

حجت الاسلام رضا کاظم لو، مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین به تهدیدات دشمنان علیه ارزش‌های انقلاب اسلامی وجوانان اشاره و گفت: باید در شرایط امروز تهدیدات دشمنان را به خوبی شناخته وبه موقع عمل نماییم و کیفیت دفاع ودفع متجاوزین را به خوبی یاد بگیریم.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین،با اشاره به نفوذ دشمنان علیه مبانی اسلامی ابراز کرد: علما و طلاب به لحاظ وظیفه ذاتی خودشان نگهبانان مرزهای شریعت هستند و باید مرزهای اسلامی را به خوبی شناخته و بتوانند شبهاتی که با اصل اسلام در تعارض است را به خوبی بشناسند و برای مردم و جوانان نیز پاسخ کافی دهند.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از تهدیدات امروز فضای مجازی است که دشمنان از این طریق می‌خواهند عقاید اخلاقی و اسلامی مردم را تحت تاثیر خود قرار دهند که وظیفه امروز علما وروحانیت این است که این فضای مجازی را به خوبی شناخته و از آفات و نفوذ دشمن به مردم اطلاع رسانی نمایند.

 

حجت الاسلام کاظم‌لو به تاکیدات رهبری معظم انقلاب اسلامی در رابطه با دقت و هوشیاری در رابطه با فضای مجازی خاطرنشان کرد: فضای مجازی آنقدر امروز برای کشور با اهمیت است که حتی مقام معظم رهبری در رابطه با آن بیان کردند که اگر بنده رهبر نبودم ،به طور حتم مسؤولیت فضای مجازی را به عهده می‌گرفتم که این نشان دهنده اهمیت دادن به این موضوع مهم است.

 

وی ضمن توصیه به طلاب جهت فراگیری فضای مجازی اظهار داشت: لازم است طلاب به صورت صحیح وارد فضای مجازی شده و برای حملات دشمن برنامه ریزی دقیقی داشته باشند.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران استان قزوین گفت: خوشبختانه حوزه علمیه خواهران دوره های مختلفی به صورت تخصصی، جهت آشنایی با فضای مجازی برگزار نموده که باعث آشنایی بیشتر طلاب، اساتید و مدیران با این مقوله شده است.

 

سفره‌های رنگین افطاری با سیره اهل بیت منافات دارد

حجت الاسلام محمد محبی مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه پیام نور قزوین به اشاره به سیره اهل بیت(ع) در اطعام ایام ماه مبارک رمضان گفت: در ماه مبارک رمضان بسیاری از مردم به دادن افطاری مشغول هستند که باید دقت کنیم این سفره‌ها با سیره ائمه معصومین و اهل بیت(ع) منافات نداشته باشد.

 

عضو شورای حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: اصل اطعام دادن به دیگران به خصوص فقرا و نیازمندان تاکید زیادی شده و اگر ساده و به دور از اسراف و نیت غیر خالص باشد، پسندیده و مورد رضای خدای تبارک و تعالی می باشد.

 

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه پیام نور قزوین خاطرنشان کرد: بنابراین باید درباره کیفیت عمل به این امر مستحبی و ارزشمند مواظبت داشته باشیم تا بر اثر اسراف و تهیه غذاهای متنوع و دعوت از میهمانان غنی و بدون توجه به افرادی که نیازمند هستند، منجر به انجام حرام الهی و مشمول غضب خدای متعال قرار نگیریم.

 

این استاد حوزه علمیه قزوین با اشاره به رسیدگی و توجه به نیازمندان در این ماه میهمانی خدا اظهار کرد: در شرایط امروز اقتصادی باید این اصل را مدنظر قرار دهیم که عده‌ای هستند و وضعیت معیشتی مناسبی ندارند و باید به این مسئله توجه کنیم که اگر ما این سفره‌های افطاری را مدیریت کنیم و به افراد نیازمند برسیم، در این ماه مبارک رمضان عمل ثوابی را انجام داده و هر ثواب افطاری و ثواب اطعام و دستگیری از نیازمندان به نام عمل خودمان اضافه کرده‌ایم.

 

دوره تربیت مربی سبک زندگی اسلامی برگزار می‌شود

حجت الاسلام علی ابوالقاسمی معاون فرهنگی و فناوری مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه قزوین گفت: در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با سبک زندگی اسلامی، دوره تربیت مربی با این مقوله برای طلاب مدارس علمیه استان از دیروز  آغاز شده و علاقه‌مندان به این دوره‌ها می‌توانند در ساعات اداری به این مرکز جهت ثبت نام مراجعه کنند.

 

معاون فرهنگی و فناوری مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه قزوین خاطرنشان کرد: این دوره که ثبت نام آن آغاز شده به دو صورت کوتاه مدت و بلند مدت بوده و در طول سال استمرار خواهد یافت و آزمون از این داوطلبان متعاقبا اعلام خواهدشد.

 

حجت الاسلام ابوالقاسمی تصریح کرد: پذیرفته شدگان در این مرحله به عنوان مربی وکارشناس سبک زندگی اسلامی در دانشگاه‌ها، مساجد، مشاوره‌های خانوادگی به عنوان کارشناس از این عزیزان استفاده خواهدشد.

 

معاون فرهنگی و فناوری مرکز پاسخگویی به شبهات حوزه قزوین به اهمیت داده به اشاره به این مقوله عنوان داشت: باید در این بخش از تقلید پرهیز شده و تلاش کنیم که روش‌های زندگی و سبک و سلوک زندگی را به ملت‌ها تحمیل نماییم.

 

وی در پایان گفت: تقلید از سبک زندگی غربی، غیر از ضرر و فاجعه چیز دیگری به همراه نخواهد داشت و باید این موضوع مهم و مورد تاکید مقام معظم رهبری نیازمند کار کارشناسی شده و دقیق و حساب شده قرار گیرد./873/303/ب2

ارسال نظرات