۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۴۳۴۷۷۳
آیت الله دری نجف آبادی:

شب قدر، شب رحمت الهی است

آیت الله دری نجف آبادی با بیان این‌که شب های قدر شب های رحمت و الطاف خداوند است و در این شب ها درهای برکات خدا برای بندگانش باز است، گفت: به همین دلیل هم این شب ها را لیالی دعا و اجابت می گویند و باید چنین شب هایی را قدر بدانیم و به درگاه خداوند توبه و استغفار کنیم.
آیت الله دری نجف آبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه شهر اراک، لحظاتی پیش در مصلی این شهر و در جلسه تفسیر قرآن کریم، ابراز کرد: شب های قدر شب های رحمت و الطاف خداوند است و در این شب ها درهای برکات خدا برای بندگانش باز است، به همین دلیل هم این شب ها را لیالی دعا و اجابت می گویند و باید چنین شب هایی را قدر بدانیم و به درگاه خداوند توبه و استغفار کنیم.

 

آیت الله دری نجف آبادی خاطر نشان کرد: البته الطاف و عنایات خداوند فقط در شب های قدر شامل حال انسان ها نمی شود بلکه سفره الطاف الهی همیشه پهن است ولی در شب سرنوشت ساز قدر بیشتر باید این موضوع را غنیمت دانست.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به تفسیر سوره مبارکه کهف، اظهار داشت: در سوره کهف بسیار از کلمه رب یاد شده که به معنی ربوبیت و تفضل خداوند است، چرا که اگر نقشه راه و هدایت الهی نباشد زندگی، قرآن و حتی پیامبران نیز بی معنا خواهند بود.

 

وی ادامه داد: خداوندی که اصحاب کهف را به سمت غار برای نجاتشان هدایت کرده است پس ما را نیز با مسیرهای کوتاهتری طبق آیات قرآن از مسیرهای هدایت انبیاء به راه نجات و سعادت هدایت خواهد کرد.

 

آیت الله دری نجف آبادی گفت: شب قدر و شب بیست و یکم از شب هایی است که در آن درهای رحمت الهی برای بندگانش بیش از گذشته باز است و ما باید بدون غفلت و سهل انگاری از این شب ها استفاده کرده و از خدا بخواهیم همواره الطافش را شامل حال ما کند.

 

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: خداوند همیشه دریچه های امید را برای بندگانش باز گذاشته و باز هم دریچه های امید را به روی آنها می گشاید چرا که الطاف خدا بی نهایت و سفره برکت و عنایاتش همیشه پهن است.

 

امام جمعه اراک وجود قرآن، اسلام و پیامبر (ص) را از الطاف پرودگار دانست و گفت: الطاف خدا در همه دوران ها بندگانش را مشمول می شود حتی در دوران ما نیز وجود مردان بزرگی همچون امام راحل، شهید بهشتی ها و شهید چمران ها و پیروزی انقلاب اسلامی از الطاف خداوند است.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه چند نوع توحید وجود دارد که شامل توحید فعلی و ذاتی می شود، ابراز کرد: اینکه ما در مقام فضل از خدا بخواهیم کمکمان کند و ما را هدایت نماید توحید افعالی است، گر چه خدا به ما اراده داده ولی او خود مربی، هادی و صاحب اختیار است.

 

آیت الله دری نجف آبادی افزود: شب بیست و یکم که مصادف با سالروز شهادت علی (ع) از شب های بسیار بزرگی است که فرشتگان در آن شب نامه اعمال ما را به دست امام زمان (عج) رسانده و سذنوشت یکساله بشریت و عالم وجود رقم خواهد خورد.

 

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان ساخت: ماه مبارک رمضان ماهی بسیار حائز اهمیت برای انسان ها است، چرا که در آن ماه می توان اگر کسی بخواهد با عنایت خداوند خودسازی کرده و بر ایمان و باور قلبیش بیشتر بیافزاید تا خود را برای یک سال آینده آماده کند.

 

امام جمعه اراک با اشاره به اینکه امشب شبی است که حضرت علی (ع) به شهادت رسیده و عالم اسلام از وجود نازنین این امام همام محروم می شوند، تصریح کرد: شب بیست و یکم را باید قدر بدانیم و در این شب با انجام اعمال ویژه، همچون قرائت دعای جوشن کبیر، قرآن بر سر گرفتن و قرائت قرآن و استغفار از درگاه خداوند طلب آمرزش کنیم.

 

آیت الله دری نجف آبادی خاطرنشان کرد: هر روز در زندگی شاهد هستیم که انسان ها در کمتر از چند ثانیه بدون داشتن فرصتی برای انجام کارهای باقی ماندشان از دنیا می روند، پس این درسی برای ما است که در زمان حیات قدر دانسته و برای آخرت توشه ای پربار داشته باشیم.

 

اراده خداوند قالب بر تمام اراده ها است

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: اراده خداوند قالب بر تمام اراده ها است و هر کاری که در عالم صورت می گیرد با مشیت و اذن پرودگار هستی است و بدون اذن او کاری انجام نخواهد شد و همچنین اراده خداوند قالب بر تمام اراده های عالم است و این بزرگترین درس توحید است.

 

آیت الله دری نجف آبادی با ارائه توضیحاتی درباره تفسیر سوره مبارکه کهف، افزود: در آیه 22 این سوره مشخص شد بزرگنمایی بیجا در مورد هر مساله ای و در مورد اصحاب کهف نیز مورد توجه خداوند نمی باشد؛ از این رو خداوند در این آیه می فرماید: تعداد آنها کم و انگشت شمار اما افرادی با غیرت و سپاسگزار بوده اند.

 

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: خداوند در این سوره به پیامبر (ص) می فرماید: در مورد اصحاب کهف از کسی سئوال نپرس چون آنها به تو پاسخ های بی اساس خواهند داد و یا برایت قصه پردازی و بزرگنمایی خواهند کرد.

 

امام جمعه اراک آیه 23 سوره کهف را کوتاه اما بسیار مهم دانست و عنوان کرد: درون این آیه به اندازه هزار کتاب ارزش نهفته است، چرا که در آن خداوند می فرماید: در تمامی کارهایتان که قصد انجام دادن یا ندادن آن را دارید انشاءالله بگویید.

 

آیت الله دری نجف آبادی ادامه داد: انشاءالله یعنی همه چیز تحت فرمان و اراده خداوند است و این عالم مدیر، مدبر و کارگزاری دارد که تا او نخواهد هیچ کاری انجام نخواهد شد، از این رو باید باور داشته باشیم که نقشه جامع عالم در اختیار خدا است.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: ما هیچ چیزی از خودمان نداریم و این ذات اقدس احدیت است که همه جهان و ما را اداره می کند و تا خواست او نباشد حتی کوچکترین کارها نیز انجام نخواهد شد، پس باید برای نیت انجام هر کاری انشاءالله بگوییم به طور مثال ما تا سال آینده شب قدر داعش را نابود خواهیم کرد انشاءالله و اگر خدا بخواهد.

 

امام جمعه اراک ابراز کرد: ما انسان ها به تمام عوامل و علل عالم اشراف و شناخت نداریم و فقط یک رشته از علل این عالم را می شناسیم و هر چه می بینیم فقط ظاهری است و از باطن بی خبر هستیم، در حالی که وجود ما یک حقیقت مجرد است که درون آن میلیاردها عوامل باطنی وجود دارد.

 

آیت الله دری نجف آبادی افزود: باید تمام کارهایمان را به خداوند واگذار کنیم و در انجام کارها از او کمک بخواهیم و بدانیم عمر ما و فرصتمان کوتاه است و انسان ها موجوداتی ضعیف هستند که بدون اذن خدا توان انجام کاری را ندارند.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی خاطر نشان ساخت: انسان موجودی دارای اختیار و اراده آفریده شده اما اختیار و اراده اش در دست خدا است و پرودگار هستی می داند کاری که انسان اراده کرده آیا انجام می شود یا انجام نمی شود؟؛ از این رو باید حتی اگر می خواهیم قسمی را برای انجام ندادن کاری بخوریم و گفتن انشاءالله را فراموش کردیم در روایت آمده هر گاه یادتان آمد انشاالله را بگویید.

 

امام جمعه اراک بیان داشت: در ادامه این سوره آمده است حتی اگر فراموش کردید یاد خدا را هر گاه که به یاد آوردید پرودگارتان را یاد کنید و از او کمک بخواهید و انشاءالله، ماشاءالله و الحمدالله را بگویید پس با توجه به این موارد باید گفت بیشتر منظور خداوند و آیات قرآن کریم توجه ما به معنی انشاءالله و باور قلبیمان به آن است.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی ابراز کرد: باید بدانیم همه کارها را باید به خدا واگذار کنیم و ایمان داشته باشیم همه کارها و امور به اذن و اراده خداوند انجام می شود و در تمامی کارها از خداوند کمک بخواهیم که او نیز ما را یاری خواهد کرد.

 

آیت الله دری نجف آبادی در ادامه تصریح کرد: گاهی گفتن انشاءالله فقط لفظی و زبانی و گاهی با تمام وجود و باور قلبی است و این درس بزرگی برای همه ما می باشد که تمامی جهان تحت یک اراده آن هم خداوند قرار دارد./201/842/ب1

ارسال نظرات