ریشه خرافات، جهل است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد میرزا محمدی استاد حوزه علمیه، شامگاه 7 تیر در مهدیه امام حسن(ع)، مجتبی گفت: یادآوری نعمت قبل از شکر نعمت سفارش پروردگار عالم است یادکردن نعمتهای خداوند برای تمامی انسانها اعم از کسانی که دیندار هستند و کسانی که تحت شریعت هیچ دینی قرار ندارند واجب است.
وی افزود: یادآوری نعمت ناظر به امر دین و شریعت اسلام نیست بلکه انسان از آن حیث که هر لحظه محتاج نعمتهای حقتعالی میباشد باید خود را مکلف به یاد کردن نعمت های خداوند بداند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به فواید یاد کردن نعمتهای خداوند بیان داشت: هنگامی که انسان در برابر منعم واقعی خود عطایای الهی را یادآوری میکند و خود را بینیاز از نعمات پروردگار نمیداند به تعبیر قرآن مجید هیچگاه طغیان نمیکند.
حجت الاسلام میرزا محمدی درباره طغیان انسان، ابراز داشت: هنگامی که انسان در تصور و توهم بینیازی از نعمتهای پروردگار قرار بگیرد، به سرکشی و طغیان نعمتهای خداوند میپردازند.
وی در ادامه گفت: فقر برچسبیاست که خداوند در قرآن کریم بر پیشانی همه موجودات عالم زده است، فقر جز مختصات ذاتی بشر میباشد فرعون، نمرود، قارون و بهترین موجودات آفرینش بینیاز از نعمتهای خداوند نیستند.
استاد حوزه علمیه پیرامون موضوع علم، اظهار داشت: اگر انسان خود را بینیاز از تعلیم و تعلم، علم بداند دچار طغیان میشود تمام خرافات عالم اولین ریشهاش در قناعت انسان به جهل است.
حجت الاسلام میرزا محمدی با اشاره به بینیازی انسان از نعمتهای پروردگار، گفت: انسان در زمینه شهوت، علم، بندگی و ثروت اگر لحظهای خود را بینیاز از عطایای خداوند بداند دچار عارضههای روحی و جسمی میشود.
وی با اشاره به مناجات پیامبران و اهل بیت، بیان داشت: هنگام مطالعه مناجاتهای پیامبران و اهل بیت چیزی جز نیازمندی و خاکساری در برابر معبود را نمیبینیم، یادآوری و شکرگزاری نعمت از سفارشهای موکد اهل بیت به مسلمین بوده است.
استاد حوزه علمیه با اشاره به ویژگی شخصیت امام علی(ع) تاکید کرد: حضرت علی(ع) ثروتمندترین شخصیت معنوی در دنیا است حضرت علی(ع) یکی از معجزات پیامبر اکرم(ص) به گفته مشهورترین عالم اهل سنت هستند.
حجت الاسلام میرزا محمدی در پایان گفت: یادآوری نعمت انسان را نزد پروردگار فقیر جلوه میدهد انسان خود را بدهکار همیشگی خداوند میبیند، یکی از مولفههای مهم در امر تربیت روحی انسان یادکردن نعمتهای حقتعالی است./202/856/ب1