نقطه اعتدال در نظام اسلامی، امام و مقتدای جامعه است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در برنامه تفسیر سوره لقمان در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی با اشاره به آیه «اَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهَارِ وَیُولِجُ النَّهَارَ فِی اللَّیْلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلٌّ یَجْرِی إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى وَأَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ»، گفت: در این آیه شریفه خداوند متعال به پیامبر می فرماید: آیا ندیدهای که خداوند شب را در روز و روز را در شب داخل میگرداند و خورشید و ماه را مسخّر کرده و در مسیر منافع انسانها به جریان انداخته است؟ و این که هر کدام تا سرآمد معیّنی به حرکت خود ادامه میدهند و این نظم و نظام با پایان گرفتن دنیا پایان مییابد.
وی در ادامه به چند نکته در این آیه اشاره کرد و افزود: «اَلَمْ تَرَ» در این آیه قرآن کریم خطاب به وجود مقدس نبی مکرم اسلام است، ولی مال همه انسان هاست و دلیل خطاب به همه انسانها در انتهای این آیه قرآن وَأَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ است، می باشد.
هدف همه هستى و تحوّلات گوناگون در نظام آفرینش، عمل انسانهاست
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه خطاباتی که خداوند کریم به پیامبر می کند، همه انسانها مخاطب پروردگار متعال هستند آیه فَلَا تَقُلْ لَهُمَا أُفٍّ را شاهد مثالی بر این ادعا قرار داد و افزود: در این آیه قرآن کریم پیامبر اکرم مورد خطاب نیست و نکته ای که در این آیه هست این است که همه انسان ها مورد خطاب نسبت به احترام به والدین قرار گرفته اند.
وی با اشاره به اینکه تبدیل شدن و كم و زیاد شدن طول شب و روز در تمام نقاط هستی اتفاق می افتد، یکی از آیات و نشانه های پروردگار متعال است، اظهار داشت: هدف همه هستى و تحوّلات گوناگون در نظام آفرینش، عمل انسانهاست، و باید كارى كنیم كه رضاى خداوند در آن باشد.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه تمام تحولات گوناگون در نظام آفرینش برای این است که انسانها در این کره خاکی درست عمل کنند و نگاهشان به نظام به عنوان یک کلاس درس باشد،خاطر نشان کرد: در این مدرسه جهان و عالم همه ما یا متعلم هستیم و یا عالم و سومی بعد از این عالم و متعلم بودن وجود ندارد.
وی با اشاره به اینکه انسان ها در این عالم برای صیرورت آمده اند، اظهار داشت: انسان موجودی است که با اعمال و رفتار خود و جهانش را می سازد و این خودی که با کارهای انسان ساخته می شود، خودی است که در جهان آخرت ظهور و بروز کامل می یابد و انسان براساس ساخته دست خود در قیامت ظاهر می شود.
یکی از مهم ترین برنامههای اسلامی اصلاح ذات البین است
تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایه «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ» به موضوع مرگ اشاره کرد و افزود: هر نفسی مرگ را می چشد و این چشیدن غیر مرگ است یعني حيات دنيوي محدود به مدتي اندك است و سرانجام همه به طور يقين خواهند مرد.
وی با اشاره به اینکه نفس را باید ساخت و ساختن آن با سحرخیزی، نماز و روزه، و تقوا و گره گشایی امکان پذیر است، به اصلاح ذات البین تاکید کرد و خاطر نشان کرد: اصلاح ذاتالبین و ایجاد تفاهم و زدودن کدورتها و تبدیل آنها به صمیمیت و دوستی، یکی از مهم ترین برنامههای اسلامی است.
عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تفسیر آیه «الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ کُلٌّ یَجْرِی إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى» گفت: خورشید و تمام اجسام آسمانی زمان دارند و با زمان حرکت می کنند و همه این حرکات زمان مند برای این است که انسان چگونه عمل می کند و خداوند به انچه که انسان عمل می کند خبیر و آگاه است و باید مراقب بود که مفید و هدفمند عمل کنیم.
وی در ادامه به تفسیر آیه (ذَلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِ الْبَطِلُ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِىُّ الْكَبِیرُ» پرداخت و گفت: ذالک در این آیه اشاره به صفات علی و کبیر و صفاتی که درایات قبل از جمله صفات غنىّ، حمید، عزیز، حكیم، سمیع، بصیر، خبیر، حقّ، علىّ، كبیر است، می باشد که در آیات قبل مورد بررسی قرار گرفت
خداوند حق است و غیر خداوند هر چه هست باطل است
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه این صفاتی که گفته شد، نشانگر علم، قدرت، توحید در مالکیت، خالقیت و ربوبیت است، اظهار داشت: این قدرت مطلق، فقط ذات حضرت حق تعالی است و حق به این معناست که خداوند حق است و غیر خداوند هر چه هست باطل است.
وی با اشاره به اینکه حق همچنین به معنای قرار واقعی و ثابت در عالم هستی که خداوند است می باشد، خاطر نشان کرد: حق، مطلق ذات مقدس خداوند است و علم، رحمت مطلق و آنچه که در عالم و در کل هستی وجود دارد جلوه حضرت حق است.
شرط شناخت حق تعالی تقوای الهی است
دادستان کل ویژه روحانیت در ادامه تفسیر آیه «وَأَنَّ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِ الْبَطِلُ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِىُّ الْكَبِیرُ»گفت: حق و باطل، ملاك انتخاب است و جلوه گری ملاک حق نیست بلکه هر چه خدایی بود حق است و هر چه خدایی نبود باطل است.
وی با بیان اینکه در این ایه شریفه سه بار واژه أَنَّ آمده است که دلالت بر تاکید می کند، افزود: در بیان حقیقت، صراحت و قاطعیّت داشته باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اظهار به اینکه چه کنیم تا در شناخت حق یقین پیدا کنیم، به ایه 29 سوره انفال «إِن تَتَّقُوا اللَّهَ يَجعَل لَكُم فُرقانًا وَيُكَفِّر عَنكُم سَيِّئَاتِكُم وَيَغفِر لَكُم وَاللَّهُ ذُو الفَضلِ العَظيمِ» اشاره کرد و افزود: شرط شناخت حق تعالی تقوای الهی است.
ملاک گم نکردن راه، قرآن و عترت است
وی با اشاره به اینکه اگر تقوا پیشه کنیم، راه حقّ و باطل برای ما مشتبه نخواهد شد و راه باز خواهد شد، اظهار داشت: در این عالم نیازمند ملکه ای به نام فرقان هستیم و ملاک گم نکردن راه، قرآن و عترت است.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه آن هایی که به حضرت علی و فاطمه (ُس) و اهل بیت نگاه کردند راه را گم نکردند، به این داستان اشاره کرد و افزود: روزى پيامبر اكرم پس از فراغ از نماز صبح، روی به جمعیت کرد و نکته مهمی به جمعیت فرمودند: «اهتدوا بالشمس، فاذا غابت الشمس فاهتدوا بالقمر، و اذا غاب القمر فاهتدوا بالزهره، و اذا غابت فاهتدوا بالفرقدين. فقيل: يا رسول اللَّه من الشمس؟ قال: انا. من القمر؟ على بن ابىطالب، من الزهرة؟ الزهراء سلام اللَّه عليها. و الفرقدان؟ هما الحسنان.
وی ادامه داد: از پيامبر اكرم سؤال شد كه يا رسول اللَّه مقصود از آفتاب و ماه و زهره و فرقدان دو ستاره نورافشان چيست؟ فرمود: من آفتابم، على ماه، و فاطمه زهره است و دو ستاره حسنين هستند آنان با كتاب خدا دو دستاويز بشرند و همواره بهم پيوستهاند و هرگز از يكديگر جدا نمىشوند تا در كنار حوض كوثر به من ملحق شوند.
تولیت استان قدس رضوی در پایان با اشاره به اینکه شاخص گم نشدن راه تقوای الهی، ایات قرآن و ائمه معصومین علیهم السلام است، اظهار داشت: نقطه اعتدال در جامعه و نظام اسلامی امام و مقتدای جامعه است./201/859/ب1