۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۴۴۰۸۶۶
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی مطرح کرد؛

استفاده از جوانان در مدیریت مساجد/ ضرورت توجه به نماز در گزینش افراد جویای کار

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در حرم رضوی با تأکید بر احترام به فرزندان در مساجد و استفاده از فکر جوانان در مدیریت آن، گفت: جایگاه نماز در جامعه کمرنگ است، هنگام جذب و گزینش نیرو در ادارات و سازمان ها هرگونه مسأله ای مورد توجه و سؤال است غیر از اهمیت افراد به نماز.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور همزمان با شب شهادت امام صادق(ع) احیا کننده مکتب و مذهب تشیع در جمع زائران و مجاوران رضوی با تأکید بر اهمیت نماز اظهار کرد: کل روحانیان کشور 170 هزار است، اسلام شناس، قاضی، امام جمعه، مفسر، محدث، مورخ در کشور خیلی کم داریم، اگر برای هر پنج هزار نفر یک روحانی در نظر بگیریم، باز هم کم می آید.

 

ترس از فقر مانع طلبه شدن نشود

وی با بیان این که فرزندان خود را وقف امام صادق(ع) کنید، ابراز کرد: از ترس فقر مانع طلبه شدن فرزندان خویش نشوید اگر بنا باشد کسی فقیر باشد روحانی با تاجر فرقی ندارد، ممکن است اموال و سرمایه یک تاجر با آتشی کوچک بسوزد، آن گاه همان تاجر از یک روحانی هم فقیرتر می شود.

 

مفسر قرآن کریم با بیان این که دین ما لفظی است و باید عملی شود، ابراز کرد: بودجه نماز با بودجه موسیقی یکسان است؟ به نماز در ارزیابی کارمندان ادارات تا چه حد توجه می شود، هرگونه اطلاعات و تخصص آن ها غیر از نماز مورد سؤال قرار می گیرد.

 

وی افزود: اتاق های مسؤولان و رییس ادارات تمیز و شیک است ولی نمازخانه ادارات بدترین و نامرتب ترین مکان است در حالی که بر نظیف بودن تأکید مسجد شده است.

 

غفلت از نماز با ماهواره و فضاهای مجازی

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که متأسفانه ما دست خود را از دست نماز، مسجد، اسلام شناس، فقیه و عالمِ به دین جدا کرده ایم، گفت: برای نماز خوان کردن فرزندان خود چقدر تلاش کرده ایم؟ نماز باید با تشویق گره بخورد تا فرزندان به سمت نماز گرایش پیدا کند، متأسفانه نتوانستیم شیرینی دین را به فرزندان خود بچشانیم تا جذب دین شوند با ماهواره آشنا و از لذت نماز غافل شدیم.

 

رییس ستاد اقامه نماز کشور ابراز کرد: ما پدر و مادرها مقصر هستیم، برای تحصیلات دانشگاهی و گرفتن مدرک لیسانس و فوق لیسانس حاضر به هزینه کردن هستیم ولی برای نمازخوان کردن آن ها نه تنها هزینه و تلاش نمی کنیم بلکه یا فراهم کردن امکاناتی چون ماهواره، فضاهای مجازی وسایر آن باعث دور شدن فرزند از نماز می شویم.

 

وی تصریح کرد: با وجود شهوت جوانی و فراهم کردن این امکانات جوان رغبتی برای نماز خواندن پیدا نمی کند، آنقدر آتش ریختیم که هرچه آب می ریزیم بی فایده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) همواره نماز اول وقت می خواندند این اتصال به خدا بود که جرأت داد بگویند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، کسی که با خدا باشد از هر نظر ترسی ندارد چنان که تا وقتی فرزندان دست در دست والدین شان هست، ترس و نگرانی ندارند.

 

به کار گرفتن جوانان در مدیریت مساجد

رییس ستاد اقامه نماز کشور متذکر شد: تبعیض و نحوه متفاوت برخورد ائمه جماعت و خادمان  مساجد سبب دوری و کاهش انگیزه برای رفتن به مسجد به ویژه در نوجوانان و جوانان می شود.

 

وی با بیان این که از فکر جوانان هم باید امور مساجد استفاده شود، بیان کرد: از آن جا که خداوند به ابراهیم صدساله و اسماعیل نوجوان فرمود: هردو باهم کعبه را تمیز کنید نتیجه می گیریم، هیأت امنا و دست اندرکاران مساجد نیازمند جوانان است، در حالی که اکثر آن ها یکسان و میانسال هستند.

 

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: همان طور که حرم نیاز به خادم دارد، مسجد هم که خانه خداست نیازمند خادم است، بسیاری از خادمان حرم شخصیت های کشوری و تاجران بزرگ هستند، خادم مسجد هم جایگاهی رفیع دارد ولی متأسفانه افراد پیر، افلیج، معتاد و امثال آن را به عنوان خادم مسجد انتخاب می کنیم.

 

فراهم کردن زمینه وقف برای نماز

رییس ستاد اقامه نماز کشور ابراز کرد: نذر و موقوفه ای برای تدبر در قرآن و نماز نداریم، نذر کنیم هزار کتاب اسرار نماز و امثال آن را خریداری و رایگان به مردم اهدا کنیم، متأسفانه برای شکم نذر می کنیم ولی برای مغز نذری نداریم.

 

یادآور می شود، مراسم عزاداری و سوگواری شهادت امام صادق(ع)، ششمین امام ما شیعیان در حرم علی بن موسی الرضا(ع) با محوریت صحن جامع رضوی همراه پخش صوت سراسری در اماکن متبرکه برگزار شد.

 

این مراسم از ساعت 20:45 با قرائت ادعیه و مرثیه سرای مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) آغاز شد و با سخنرانی تا ساعت 22 ادامه یافت./201/1308/ب1

ارسال نظرات