گرایش به الگوهای غربی جامعه را از اهداف انقلاب دور می کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، آیت الله عباس کعبی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، عصر امروز در بیست و سومین دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی در شهرکرد و در جمع فرهنگیان به بررسی ماهیت پیشرفت، چشم انداز و شاخصه های پیشرفت پرداخت.
آیت الله کعبی پیشرفت را حرکت رو به جلو و مداوم دانست و گفت: حرکت از مبدأ به مقصد و بدون برگشت به عقب، حرکت در مسیر صحیح و معلوم بودن اهداف قابل تحقق از مؤلفههای پیشرفت هستند.
وی با بیان اینکه در نظام اسلامی اهداف ذومراتب هستند یعنی به اهداف مقدمی، میانی و متعالی تقسیم میشوند، افزود: اهداف مقدمی شامل نظم و امنیت، رفاه و آبادانی و معیشت مردم میشود و اهداف میانی عدالت را در برمی گیرد، اهداف متعالی نیز شامل قرب الهی و رسیدن به کمال میشود.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مؤلفه دیگر پیشرفت را حرکت جهت کمال و تعالی دانست و گفت: ما در پیشرفت باید از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسیم.
عضو خبرگان رهبری با تشریح اقسام پیشرفت اظهار داشت: نخستین بخش، پیشرفت تکوینی یا قهری است که در این پیشرفت انسان نقشی ندارد و آن پیشرفت جهان آفرینش و نظام هستی به سوی الله است که در آیه 6 سوره انشقاق به صورت کامل به آن اشاره شده است.
وی با اشاره به اینکه دومین قسم پیشرفت، پیشرفت تاریخی است که مربوط به حوزه جامعه شناسی و فلسفه تاریخ می شود، تصریح کرد: اسلام در این نوع پیشرفت معتقد است آینده جهان بشریت به سوی پیروزی حق بر جریان باطل است و اوج این پیشرفت در حکومت حضرت صاحبالزمان(عج) نمود خواهد کرد.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، نوع سوم پیشرفت را پیشرفت علمی و فنی عنوان کرد و گفت: این نوع از پیشرفت حرکت از مجهول به معلوم است و حاصل این پیشرفت، تحقق تمدن مادی یعنی توسعه و عمران و آبادی است که این پیشرفت بر پایه معارف حسی و تجربی است و نیاز به علم، آزمایشگاه و کارگاه دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: در نوع سوم پیشرفت جزئینگری مبنا است نه کلینگری که در اصطلاح به آن توسعه می گویند.
حقوقدان برجسته کشور، نوع چهارم پیشرفت را که مدنظر اسلام نیز هست پیشرفت مکتبی و اجتماعی عنوان کرد و افزود: پیشرفت مکتبی و اجتماعی یعنی حرکت و گام نهادن به سمت مقصد بر اساس جهانبینی و مکتب و نظامات گوناگون ناشی از مکتب که این پیشرفتِ مبتنی بر ارزشها و باورها، پیش فرضهایی دارد و اگر اینها محقق شوند ما می توانیم پیشرفت کنیم.
وی با بیان اینکه پیشرفت مکتبی مبتنی بر اراده و انتخاب آگاهانه انسان است، ابراز داشت: در این نوع پیشرفت هدف متعالی تبیین شده است و اراده مسؤولانه و حرکت و تلاش برای رسیدن به هدف را توأمان دارد چرا که پیشرفت در سایه تنبلی و ناامیدی و بی همتی، حاصل نمیشود.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انبیا و اولیای الهی و در عصر غیبت رهبری الهی بر پایه ولایت فقیه، ترسیم کننده راه هستند و جامعه را در مسیر هدایت رهبری میکنند، ادامه داد: ملت هایی که عزم و اراده ندارند هیچگاه پیشرفت نمی کنند اما ملتهایی که دارای عزم و اراده راسخ هستند و همچنین از رهنمودهای رهبری حکیم بهره میبرند حتماً پیشرفت خواهند کرد.
آیت الله کعبی با برشمردن ویژگی های راه انبیای الهی اظهار داشت: نخستین ویژگی راه انبیا تحریر است و آن به معنی آزاد کردن انسان از غل و زنجیرها است؛ کار امام خمینی(ره) این بود که ملت ایران را از غل و زنجیرهای طاغوت آزاد کرد.
وی، تطهیر و تزکیه را دومین ویژگی راه انبیای الهی عنوان کرد و افزود: انبیای الهی انسان ها را در زلال وحی و احکام الهی شستشو دادند و این کار هر کسی نیست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سومین ویژگی انبیا را تعلیم و آموزش بیان کرد و افزود: رشد و رسیدن به فلاح یکی دیگر از ویژگی های راه انبیای الهی است که آن رسیدن به موفقیت در سایه رفع موانع است چراکه موفقیت بدون برطرف کردن ناملایمات تنها لذت است.
وی با تأکید بر اینکه همه راه انبیای الهی در برنامه ریزی برای تحقق حیات طیبه اسلام خلاصه می شود، خاطرنشان کرد: پیشرفت اسلامی، مخالفانی دارد که مهمترین آنها غربگرایانی هستند که معتقد به پیشرفت صرف بر پایه علم و فن هستند.
آیت الله کعبی با بیان اینکه از دیگر مخالفان پیشرفت اسلامی، عملگراها هستند که می گویند پیشرفت بر پایه اسلام، سخت است و ما نمی توانیم، گفت: این گروه به دشواری مسیر توسل میکنند و البته راه دشوار بر پایه همت بلند قابل طی کردن است.
نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گروه سوم مخالفان را کسانی دانست که نگاهشان به دین حداقلی و فردی است و ادامه داد: الگوی پیشرفت اسلامی متمایز از الگوی غربی است چراکه تمدن مغرب زمین علم منهای ایمان است که ایمان منهای علم یعنی عقب ماندگی و علم منهای ایمان یعنی جنایت و نابودی بشریت و تمدن اسلامی تلفیق علم و ایمان و عقلانیت و معنویت است.
وی با تأکید بر اینکه گرایش به سمت الگوهای غربی ما را از اهداف انقلاب اسلامی دور و حرکت در مسیر اسلام ما را به پیشرفت و ترقی نزدیک می کند، گفت: مهم ترین رسالت امروز ما این است که تفاوت های انسان پیشرفته غربی و انسان پیشرفته اسلامی را بدانیم و این از ضرورت ها است.
آیت الله کعبی اضافه کرد: انسان پیشرفته اسلامی، انسان عاقل، خردمند، دانشمند، متفکر، باتقوا و بااخلاق، عدالت گر، اهل پرهیز از اسراف و امیدوار به چشمانداز آینده است.
وی افزود: در نظریه پیشرفت اسلامی عدالت یکی از مؤلفهها است و پیشرفت منهای عدالت پیشرفت نیست چراکه عدالت و پیشرفت باهم سبب حرکت رو به جلو خواهند شد.
گفتنی است، طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی از پنجم مردادماه آغاز شده است و تا یکم شهریورماه نیز ادامه خواهد داشت.
این طرح که ابتکار حجت الاسلام والمسلمین نکونام و طرحی شناسنامه دار است، با حضور اندیشمندان دینی و با رویکرد سبک زندگی اسلامی هر ساله در فصل تابستان برگزار می شود./9457/پ201/ج1