۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۴۴۵۳۱۳
معاون بین‌الملل مدرسه اسلامی هنر در گفت‌وگو با رسا خبر داد؛

برگزاری دوره آموزشی بین‌المللی حکمت هنر اسلامی/ شرکت اساتید دانشگاه‌های دوازده کشور جهان

در این دوره 19 نفر از اساتید و دانشجویان برجسته کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، هلند، جمهوری آذربایجان و ژاپن شرکت خواهند کرد. برخی از شرکت کنندگان استاد تمام، برخی استاد دانشگاه و برخی نیز دانشجویان مقاطع دکتری و فوق لیسانس در رشته‌های مختلف مانند فلسفه، تاریخ هنر، ادبیات، اسلام شناسی و... هستند.
محمدحسین آشتیانی

به گزارش سرویس اندیشه خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمدحسین آشتیانی، معاون بین‌الملل مدرسه اسلامی هنر از برگزاری دوره آموزشی بین‌المللی حکمت هنر اسلامی خبر داد. وی در این گفت‌وگو به تشریح برنامه‌های دوره پرداخت که در ادامه می‌خوانید؛

رسا ـ نخست توضیح مختصری درباره دوره حکمت هنر اسلامی بفرمایید.

دوره آموزشی حکمت هنر اسلامی یک دوره بین‌المللی است که با حضور اساتید، دانشجویان و هنرمندان غیر ایرانی برگزار می‌شود. این دوره که برآمده از مدرسه اسلامی هنر و مدرسه اسلامی هنر نیز برآمده از نظام و فکر حوزوی است از تاریخ یکم تا دهم شهریور ماه ـ 22  تا 31 آگوست ـ در شهرهای تهران، قم، کاشان و اصفهان برگزار می‌شود.

 

رسا ـ محورهای دوره چه خواهد بود؟

دوره در سه محور برگزار می‌شود. محور نخست، آموزش تئوری و نظری مباحث مربوط به هنر اسلامی است. محور دوم، آموزش تکنیک‌های هنرهای اسلامی است. محور سوم نیز شامل بازدید و آشنایی شرکت کنندگان با موزه‌ها و مراکز مهم دینی، تاریخی، فرهنگی و... است. البته محوریت کلی برنامه‌ها متمرکز بر بیان مباحث تئوری است، یعنی صرف حضور در موزه‌ها یا مراکز مهم تاریخی، دینی و فرهنگی کافی نیست بلکه اساتید توضیحات کامل را در این زمینه خواهند داشت.

 

رسا ـ با چه هدفی تصمیم به برگزاری این دوره گرفتید؟

بیشتر جوامع غربی با نظریه کهن هنر اسلامی که هنر را مبتنی بر دین و حکمت الهی می‌داند، بیگانه هستند. یعنی بیشتر نگاه شرق شناسانه و تاریخی به هنر اسلامی داشته و آن را هنر سکولار می‌دانند که معنویت جایگاهی در این هنر ندارد.  ما نیز برنامه‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم که بتوانیم مباحث مربوط به غفلت جوامع غربی از هنر اصیل اسلامی را در کلاس‌های تئوری بیان کنیم. یعنی هنر اصیل اسلامی که در آن دین اسلام و مکتب تأثیرگذار است را بیان کنیم.

نکته بعدی این است که هنر اسلامی می‌تواند یک فن مهمی برای دیپلماسی و گفت‌وگوی فرهنگی میان فرهنگ‌ها و جوامع مختلف باشد؛ چون در میان تمامی ابزارها که میان علوم مختلف وجود دارد هنر می‌تواند راحت‌ترین و آسان‌ترین روش برای گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها، ادیان و مذاهب باشد. همچنین معتقدیم هنر اسلامی بازنمودی از حکمت و معرفت اسلامی است که این معرفت و حکمت با بیان و شناخت هنر اسلامی در حد اختصار برای شرکت کنندگان منتقل می‌شود.

رسا ـ چند نفر در دوره شرکت خواهند کرد و از کدام کشورها هستند؟

در این دوره 19 نفر از اساتید و دانشجویان برجسته کشورهای آمریکا، انگلستان، هلند، آلمان، ژاپن، اتریش، اندونزی، مالزی، استرالیا، فرانسه، ایتالیا و آذربایجان شرکت خواهند کرد. برخی از شرکت کنندگان استاد تمام، برخی استاد دانشگاه و برخی نیز دانشجویان مقاطع دکتری و فوق لیسانس در رشته‌های مختلف مانند فلسفه، تاریخ هنر، ادبیات، اسلام شناسی و... هستند.

به طور کلی این افراد در زمینه رشته‌های علوم انسانی و هنر متخصص هستند. البته از دانشجویان مقطع دکتری و ارشد مدرسه هنر اسلامی نیز در این دوره شرکت می‌کنند، ولی محوریت کلاس‌ها معطوف به غیر ایرانی‌ها است. در این دوره افراد از ادیان و مذاهب مختلف مانند اسلام و مسیحیت شرکت می‌کنند.

اساتید دوره نیز آقایان اعوانی، موسوی گیلانی، خضایی، سید محمد حسین نواب، اسعدی و... خواهند بود که این اساتید یا حوزوی هستند یا نگرش دینی دارند. کلاس‌ها نیز کاملاً به زبان انگلیسی برگزار می‌شود و اساتید به این زبان سخن خواهند گفت.

شرکت کنندگان در این دوره تیمی مرکب از انواع عقیده‌ها و افکار هستند که می‌خواهند مباحث هنر اسلامی را فرابگیرند. حتی فردی را داریم که به 9 زبان مسلط است و هزینه شرکت در دوره را پرداخت کرده تا بتواند در جامعه اسلامی حضور پیدا کرده و هنر اسلامی را ببیند.

 

رسا ـ به عقیده شما خروجی کار چه خواهد بود و در کدام مراکز عرضه می‌شود؟

خروجی کار به سه شکل خواهد بود. نخست، خود اساتیدی که در دوره تدریس می‌کنند به زبان انگلیسی مقالاتی را نوشته و در اختیار دیگران قرار می‌دهند. دوم، خود شرکت کنندگان در انتهای دوره برای دریافت مدرک پایانی دوره باید نوع نگاه خود نسبت به پیش و پس از دوره درباره کشور را توضیح دهند؛ یعنی بگویند که پیش از دوره چه نگاهی به جمهوری اسلامی ایران داشتند و اکنون این نگاه چه تغییراتی داشته است. انتظار ما نیز این است که پس از این دوره آن نگاه اسلام و ایران هراسی که در بیشتر جوامع رواج پیدا شده از بین برود که این موضوع نیز می‌تواند با نشان دادن فرهنگ و تمدن کهن ایران اسلامی امکان پذیر باشد.

بحث دیگر ایجاد ارتباط با 19 نفر شرکت کننده در دوره آموزشی بین‌المللی حکمت هنر اسلامی است. مسلماً این افراد به صورت ناخودآگاه سفیران مباحث اصیل هنر و فرهنگ اسلامی راستین که اسلام محمدی است، خواهند بود. بحث پایانی نیز این است که این دوره‌ها به صورت کامل فیلم‌برداری شده و در دانشگاه مجازی مدرسه هنر اسلامی بارگذاری می‌شود تا دیگران نیز بتوانند با ثبت‌نام در دوره‌های مجازی از آن‌ها بهره ببرند که در این صورت دیگر شاهد حضور محدود افراد از کشورهای مختلف برای دوره نخواهیم بود.

ساخت دو مستند به زبان‌های انگلیسی و فارسی نیز از دیگر مباحث دوره خواهد بود تا این‌ها را در اختیار دیگران قرار دهیم.

رسا ـ دوره به همت کدام مجموعه‌ها و نهادها برگزار می‌شود؟

این دوره به همت مدرسه اسلامی هنر و دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی قم برگزار می‌شود.

 

رسا ـ در کشورهای دیگر نیز می‌خواهید دوره را برگزار کنید؟

در قدم نخست می‌خواهیم این مباحث را در کشور خودمان برگزار کنیم، ولی به یقین در آینده در کشورهای دیگر مانند روسیه که از سوی مسلمانان آن‌جا درخواست برگزاری شده، برگزار خواهیم کرد.

 

رسا ـ ملاک شما برای جذب این افراد چه چیزی بوده است؟

این دوره آموزشی کار نو و بدیعی است که خود افراد درخواست ثبت‌نام کرده و هزینه آن را نیز پرداخت کرده‌اند. یعنی به گونه‌ای نیست که ما افراد را برای شرکت انتخاب کرده باشیم، بلکه خود این افراد با این دوره به وسیله سایت اینترنتی، مراکز آکادمیک، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آشنا شده‌ و با پرداخت هزینه برای شرکت اعلام آمادگی کرده‌اند.

به طور کلی خود افراد علاقه‌مند به شرکت در دوره بودند و ما به نوعی از آن‌ها دعوت نکرده‌ایم؛ بلکه سایتی ایجاد کرده و تبلیغ داشته‌ایم، افراد مختلفی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که از این میان 19 نفر را انتخاب کرده‌ایم.

 

رسا ـ در این دوره بیشتر چه مباحثی را مطرح خواهید کرد؟

در بخش نخست مفهوم هنر اسلامی مطرح می‌شود. در بخش دیگر نیز مباحث مربوط به خوشنویسی در اسلام، نگارگری، هنرهای تزیینی، تعزیه، ادبیات عرفانی، معماری آیینی و غیر آیینی و... مطرح می‌شود. نوع برگزاری کلاس‌ها نیز چنین خواهد بود که نخست افراد مختصص هر امر مباحث مربوط به تخصص خود را بیان خواهند کرد سپس استاد دیگری مباحث حکمی را برای شرکت کنندگان بازگو خواهد کرد و در بخش سوم دوره نیز افراد در موزه و مراکز فرهنگی، تاریخی و دینی کشور حضور پیدا کرده و مطالب را دنبال می‌کنند.

برای نمونه در روزی که قرار است مباحث مربوط به خوشنویسی مطرح شود، نخست استاد متخصصی مباحث خوشنویسی را بیان می‌کند، سپس استاد دیگری مباحث حکمی را بیان می‌کند و در پایان نیز افراد از یک موزه خوشنویسی بازدید می‌کنند. به طور کلی برگزاری دوره‌ها با چنین شکلی کار بدیع و نو است که انتظار داریم خروجی خوبی نیز داشته باشد.

 

رسا ـ سخن پایانی دارید، بفرمایید.

از شما تشکر می‌کنم.

/993/704/ر

محمد راستگردانی
ارسال نظرات