۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۴۴۸۷۴۲

راه رهایی از استرس و غصه دنیا از دیدگاه آیت‎الله مظاهری

حضرت آیت‎الله مظاهری با اشاره به بُعد مادی انسان و ضرورت شکر اعضا و جوارح حفظ سلامتی را واجب و لازم دانست و داشتن غم و غصه و استرس و اضطراب خاطر را از عوامل از بین بردن سلامتی برشمرد و راهی برای رها شدن از غم‎ها بیان کرد.
حضرت آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیتالله حسین مظاهری صبح امروز در سخنرانی هفتگی خود در مسجد حکیم با تسلیت شهادت امام محمدباقر(ع) و هدیه کردن ثواب این جلسه به ایشان به ادامه بحث معرفتالنفس پرداخت و گفت: اگر نعمتهای خداوند را بخواهیم بشماریم، ممکن نیست، از نظر بعد مادی خداوند اعضا و جوارح انسان را بسیار کامل و تام ایجاد کرده است.

وی افزود: ما باید شکر نعمت کنیم، هر کدام از این اعضا قیمتش از دنیا و آن چه در دنیا است، با ارزشتر است، اگر تمام دنیا را به یک نفر بدهند و بگویند تو را کور میکنیم، قبول نمیکند و شکر نعمت افزون بر گفتن «الحمدلله رب العالمین»، صرف کردن آن در آن چه رضای خداوند در آن است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان این که باید تغذیه و سلامت اعضای بدن تأمین شود، اظهار کرد: تغذیه صحیح بسیار لازم است، به غیر از تغذیه آلودگی هوا و آلودگی آب هم تأثیر دارد و ما باید مراقب آن باشیم، غیر از آن تحرک و ورزش هم برای سلامتی اعضا بسیار مفید است، مواظب اعضا و جوارح باشیم که تنبل نشود که آن مصادف با مریضی است.

وی خاطرنشان کرد: باید شاد باشیم، غم، غصه، دلهره، اضطراب خاطر و نگرانی از گذشته و نگرانی نسبت به آینده نباید باشد، غم و غصه است که انسان را از درون میپوساند، ما همه غصهخور شدهایم و همه از درون پوسیده شدهایم، قلب سالم و مغز سالم کم پیدا میشود، اعضا و جوارح سالم کم پیدا میشود و این در اثر غم و غصه و دلهره و اضطراب خاطر است.

حضرت آیتالله مظاهری با اشاره به این که بسیاری از غمها پوچ یا بینتیجه است، ابراز کرد: اگر شما گرفتار هستید، درست است باید پرسید که آیا غم و غصه رفع گرفتاری شما را میکند؟ قرآن میفرماید که درد روی درد شما میآورد، انسان اگر شاد باشد، فکر نسبت به آینده و گذشته نداشته باشد، این امراض جسمی که از امراض روحی سرچشمه میگیرد را ندارد.

وی گفت: این فشار خونها، این سرطانها، این سکتهها از غم و غصهها نشأت میگیرد و اینها یکی و دوتا نیست، اصلا پیش از این سرطان نداشتیم و ضعف اعصاب نداشتیم و نه استرسها و عصبانیشدنها نبود، نبود برای این که غم و غصه نبود، الان همین غم و غصهها سبب به وجود آمدن امراض ناعلاجها شده است، مانند سرطانها و ضعف اعصابها و مانند مرض قلب، چه کسی یک قلب سالم دارد؟ عمده به دلیل غم و غصه است.

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان تأکید کرد: اگر برای انسان یک گرفتاری به وجود بیاید آیا ذرهای این گرفتاری رفع میشود، اصلا روایات ما میگوید گرفتاری روی گرفتاری میآید، امام سجاد(ع) میفرماید اگر کسی هم و غمش دنیا باشد، خداوند دیگر به او اعتنا ندارد، اگر خداوند یک آن نظر لطفش را بردارد، انسان بیچاره میشود، انسان غصهخور خانهاش پر از وحشت و تاریکی است.

وی گفت: شما تا به حال شنیدهاید یک دکتر متخصص در اعصاب بگوید اگر غصه بخورید خوب میشوید، بلکه میگوید این مرض تو از ضعف اعصاب است و از استرس و غصهخوردن است، این غصه خوردن هم هیچ فایدهای ندارد، کاش تنها این بود، بلکه این است که خداوند دیگر نگاه و نظر لطف به انسان ندارد و این نتیجه هم و غم و افسردگی است، غم و غصهای روی دل این فرد میآید که این غم و غصه رفعشدنی نیست، این یک بلا و همیشه دلش مشغول به دنیا است.

حضرت آیتالله مظاهری با اشاره به این که قرآن تأکید میکند اگر میخواهی غم و غصه نداشته باشی تنها باید به یاد خداوند باشی، ابراز کرد: انسان اگر تنها هم و غمش دنیا شد، انسان تنها به فکر آمال و آرزو است، یک فکرهای عجیب و غریبی میکند و امام چهارم میفرماید این غم و غصهها به غیر از نگرانی و عصبانی شدن و گاه العیاذ بالله عصبانی شدن با خداوند نتیجهای ندارد، ما باید تسلیم و رضا نسبت به خداوند داشته باشیم، این از همین دنیا و غم و غصه دنیا سرچشمه میگیرد.

وی ادامه داد: قرآن میفرماید اگر ما به راستی دوست خداوند هستیم و میخواهیم خداوند ما را دوست داشته باشد نسبت به گذشته نباید فکر کنیم، نباید به آینده بیندیشیم، این میشود اولیاء الله، یعنی کسی که نه غم دارد و نه اضطراب؛ پروردگار عالم هم یک اطمینانی به او میدهد./914/201/ب2

ارسال نظرات