۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۴۴۹۹۱۳
حجت الاسلام والمسلمین عابدی پور مطرح کرد؛

انفعال در برابر دشمن و کمرنگ شدن روحیه انقلابی دو تهدید عصر غیبت

استاد دانشگاه امام حسین(ع) به تبیین عوامل غفلت از ولی زمان و تهدیدات عصر غیبت پرداخت و انفعال دولتمردان در برابر دشمن و کمرنگ شدن روحیه انقلابی را از مهمترین این تهدیدات برشمرد.
حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی عابدی پور

حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی عابدی پور، استاد دانشگاه امام حسین(ع) در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با دهه ولایت به تشریح وقایع غدیر و اهمیت تبعیت از ولایت پرداخت و اظهار داشت: شاید بتوان پیام دهه ولایت و امامت را چنین بیان کرد که این پیام، اوج بندگی در اوج ولایت مداری است.

دهه ولایت؛ اوج بندگی در اوج ولایتمداری

این استاد دانشگاه امام حسین(ع) گفت: عید قربان اوج عبودیت و بریدن از تعلقات دنیایی است و حضرت ابراهیم(ع) مظهر اوج بندگی خداست، چرا که از آزمون بندگی، سربلند بیرون آمد.

وی ابراز داشت: در عید سعید غدیر خم سنبل بندگی خدا در تبعیت از رسول خدا(ص) نمایان شده و ایشان در حجة الوداع از حضار سه مرتبه اقرار و اعتراف گرفتند که آیا قبول دارید که من از شما به شما سزاوارتر هستم و در آیه 6 سوره احزاب نیز این واقعه بیان شده است؛ سپس رسول اکرم(ص) تبعیت از امیرمؤمنان(ع) را با این بیان نورانی که «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» به همگان ابلاغ کرد.

تبیین عوامل غفلت از ولی زمان

این استاد دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: با توجه به آیات و روایات و تاریخ امت های گذشته، عوامل مختلفی را می توان در غفلت افراد نام برد که ساده اندیشی، عدم بصیرت، بیگانگی با ژرف اندیشی و عدم تعمق در امور از آن جمله است.

وی افزود: این افراد فقط ظاهر مسائل را می بینند و دچار غفلت در برابر معصوم زمان و ولایت فقیه می شوند؛ در جنگ صفین زمانی که شخصیتی مثل ابوموسی اشعری به عنوان نماینده جبهه امیرمؤمنان(ع) را به ایشان تحمیل می کنند، می بینیم که با ساده لوحی حضرت را از خلافت خلع می کند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدی پور خاطرنشان کرد: همچنین خوارج با فریب عمر و عاص رو به رو می شود و زمانی که لشکریان معاویه قرآن ها را بر سر نیزه می کنند، خوارجِ مقدس مآبِ بی بصیرت، فریب خورده و از ادامه جنگ صرف نظر می کنند.

خود بزرگ بینی موجب تکبر در برابر حق است

وی تأکید کرد: خود بزرگ بینی از دیگر مواردی است که تکبر در برابر حق می آورد؛ این افراد حاضر نیستند در برابر ولی خدا تبعیت پذیری داشته باشند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: حسادت از دیگر عواملی است که باعث غفلت در برابر مولا می شود که در زمان پیامبر اکرم(ص) هم فردی به نام لقمان بن حارث حاضر نبود تحت ولایت امیرمؤمنان(ع) قرار گیرد.

وی عامل دیگر غفلت از ولی زمان را موقعیت هایی دانست که افراد قبل از ولایت مولا کسب کرده اند و گفت: این افراد احساس می کنند که با ولایت معصوم و ولی فقیه، ممکن است موقعیت آن ها به خطر بیفتد و از ایشان سرپیچی می کنند.

این محقق و پژوهشگر به دنیا طلبی به عنوان یکی از مهمترین عوامل غفلت از ولی زمان اشاره و اظهار کرد: نکته حائز اهمیت دیگر بحث دنیا طلبی است که طلحه و زبیر از آن دسته اند؛ این افراد ظرفیت لازم را برای گرفتن مناسب نداشتند و جنگ جمل را بر امیرمؤمنان تحمیل کردند.

گرایش به طاغوت و تبعیت از هوای نفس

وی ادامه داد: برخی از روشنفکران و نخبگان نیز با توجه به ویژگی هایی که دارند و در آیه 75 سوره مبارک اعراف نیز به آن اشاره شده، گرایش خاصی به کفر و طاغوت دارند؛ «بلعم باعورا» از همین دسته افراد بود و با وجود این که خداوند متعال آیاتش را بر او عرضه می کرد، از هوای نفس تبعیت کرد و قرآن کریم مثل او را مثل سگ می داند؛ یکی از دلیل اصلی انحراف وی تمایل به فرعون بود و برای مبارزه با حضرت موسی(ع) در صف فرعونیان قرار گرفت.

عوامل اعتقادی و فکری در غفلت از ولی زمان

حجت الاسلام والمسلمین عابدی پور افزود: عوامل اعتقادی و فکری از دیگر موارد غفلت از مولا است که در دوران انقلاب هم زمانی که امام راحل نظام جمهوری اسلامی را تشکیل دادند، افرادی مثل بازرگان حاضر به باور چنین نظام و ایدئولوژی نداشتند و شخصیت هایی لیبرال منش بودند که به سکولاریسم اعتقاد داشتند.

بررسی تهدیدات و آسیب های عصر غیبت از نگاه امنیت پژوهشی

وی تهدیداتی که در دوران غیبت حضرت حجت(عج) وجود دارد را با نگاه امنیت پژوهی بررسی کرد و گفت: معضلات امنیتی دو بعد آسیبی و تهدیداتی دارد که منشأ آسیب ها، داخلی بوده و تهدیدات مربوط به عوامل خارجی است.

روز مرگی و غفلت از موضوعات حیاتی

نماینده ولی فقیه در دانشکده مدیریت اقتصاد دانشگاه امام حسین(ع) بیان داشت: آسیب هایی که ممکن است در جامعه اسلامی و ایرانی وجود داشته باشد، روزمرگی و غفلت از موضوعات حیاتی جامعه است؛ افراد جامعه زمانی که گرفتار معیشت و روزمرگی شوند، از پرداختن به موضوعات حیاتی جامعه غافل می شوند.

بی بصیرتی از مهمترین آسیب های عصر غیبت

وی افزود: بی بصیرتی از دیگر آسیب های عصر غیبت است که بعد از فتنه 88 رهبر معظم انقلاب بسیار به این مهم تأکید داشته و دارند؛ نقش بصیرت در جامعه باید به خوبی تبیین شود تا مشکلاتی همانند فتنه 88 دوباره تکرار نشود.

این استاد دانشگاه ابراز اشت: بی بصیرتی به این معنا است که جبهه خودی و غیر خودی را تشخیص ندهیم و نتوانیم دشمن اصلی و فرعی را از هم تفکیک کنیم؛ مشکل بزرگ دیگر این است که نخبگان جامعه دچار بی بصیرتی شوند.

کمرنگ شدن روحیه انقلابی دیگر آسیب عصر غیبت

وی کمرنگ شدن روحیه انقلابی را از دیگر تهدیدات عصر غیبت دانست و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر تأکید زیادی بر حفظ روحیه انقلابی دارند و خطاب به حوزه های علمیه و دیگر نهادهای برخواسته از انقلاب اسلامی توصیه به حفظ روحیه انقلابی داشتند.

انفعال دولتمردان و مسؤولان

حجت الاسلام والمسلمین عابدی پور ادامه داد: تهدید دیگر در عصر غیبت، منفعل شدن دولتمردان در قبال دشمن است و اگر مسؤولان و دولتمردان در برابر دشمن منفعلانه عمل کنند، از آن جهت که مردم نیز به آن ها نگاه می کنند، روحیه انقلابی و ایستادگی در مقابل دشمن در مردم کمرنگ می شود.

وی افزود: بی توجهی دولتمردان به مشکلات مردم از آسیب های مهم و جدی است که هر چه مسؤولان با مردم فاصله بگیرند این دوری آن ها به نظام ضربه وارد می کند؛ به تعبیر امام راحل، ولی نعمت های ما، مردم و کوخ نشین ها هستند و این مردم بودند که انقلاب کردند و امروز ما بر سفره این انقلاب نشسته ایم و از آن بهره می بریم؛ بنابراین باید به این کوخ نشین ها توجه کرد، مسؤولان نیز باید این نگاه را در جامعه نهادینه کنند.

آسیب سکولاریسم در عصر غیبت

نماینده ولی فقیه در دانشکده فرهنگ و علوم اجتماعی دانشگاه امام حسین(ع) ابراز داشت: از فرمایشات و تذکرات رهبر معظم انقلاب بحث خطر سکولاریسم در حوزه های علمیه است که به تعبیر ایشان، حوزه های علمیه به عنوان قاعده نظام جمهوری اسلامی هستند.

وی تأکید کرد: اگر حوزه های علمیه به دلایل مختلف از توجه به مسائل سیاسی و هدایتگری سیاسی جامعه غفلت کنند، به گوشه حجره گرایش پیدا کنند و تقدس را در کناره گیری از سیاست بدانند، به روحیه انقلابی آسیب جدی می زند و این نظام ولایی را با مشکل رو به رو می کند.

تبیین تهدیدات دشمن در عصر غیبت

این استاد دانشگاه بیان داشت: در بحث تهدیدات که منشأ خارجی دارد باید به بحث نفوذ دشمن در مراکز تصمیم سازی توجه داشت؛ مخدوش کردن اتحاد و برهم زدن انسجام جامعه از دیگر موارد تهدیدات در عصر غیبت است، به ویژه این که ایران از قومیت های و فرقه های مذهبی مختلفی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: درباره تهاجم فرهنگی، بیش از دو دهه است که رهبر معظم انقلاب تذکر داده اند؛ ایجاد شبهه و تزلزل در اعتقادات افراد جامعه به ویژه در فضای مجازی بسیار خطرناک است که باید با پاسخگویی به موقع و مطلوب، فضای چنین اقدامی از سوی دشمن را محدود کنیم.

حجت الاسلام والمسملین عابدی پور، رواج بی بند و باری و سست کردن بنیاد خانواده را از مهمترین تهدیدات دشمن دانست و افزود: دشمن هجمه بزرگی علیه بنیاد خانواده در اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران کرده است که فضای مجازی و ماهواره ها سهم عمده این اقدام را دارند.

وی در پایان گفت: از دیگر تهدیدهای دشمن، ایجاد ناامنی در مرزها و داخل کشور است که امروز دور تا دور ایران، بحران امنیتی وجود دارد و این ها تهدیداتی جدی است؛ اگر تدابیر رهبر معظم انقلاب و مراکز اطلاعاتی و امنیتی کشور نبود، این ناامنی ها در مرزهای کشور ما نیز به وجود می آمد./840/ت300/ی

 

ارسال نظرات