۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۴۵۰۵۱۲
استاد برجسته علی شناس آذربایجان:

نهج‌البلاغه پرفروش‌ترین کتاب در کشور آذربایجان است

استاد برجسته علی شناس آذربایجان گفت: نهج‌البلاغه در کشور آذربایجان دو یا سه بار در دو یا سه هزار نسخه به چاپ رسیده و پخش شده اما باز هم کم آمده است.
نهج البلاغه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رامین داداش اف استاد برجسته علی شناس آذربایجان، امروز در مراسم چهارمین جشنواره بین المللی امام علی (ع)پژوهان، که در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد، گفت: بیشتر مردم آذربایجان شیعه هستند و ما اماکن متبرکه و زیارتی زیادی آنجا داریم.

وی افزود: طبق آمار سال 2015 از اسامی که برای فرزندان این کشور گذتشه شده است از بین پسران اکثریت حسین و علی و از بین دختران اکثریت فاطمه  و زینب هستند.

استاد برجسته علی شناس آذربایجان با اشاره به اینکه در آذربایجان تفکر و محبت نسبت به امیرمومنان علی(ع) و امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) بسیار زیاد است، عنوان کرد: در این کشور نهج‌البلاغه دو یا سه بار به زبان ترکی آذربایجانی ترجمه و حتی به زبان روسی و آذری نیز تفسیر شده است.

داداش اف، افزود: همچنین در زمینه علم و تقوا امیرمومنان علی(ع) محققان آثار زیادی را نوشتند، که اگر بخواهیم در این زمینه کنفرانس بین المللی برگزار کنیم نه یک روز که یک هفته طول می‌کشد.

وی با اشاره به اینکه این کنفرانس ها و جشنواره ها برای شناسایی محققان لازم است، ابراز کرد: اشعار ترکی زیادی به زبان ترکی با توضیح فضایل آن حضرت نوشته شده است.

استاد برجسته علی شناس آذربایجان با اشاره به اینکه نهج‌البلاغه در این کشور دو یا سه بار به چاپ در دو یا سه هزار نسخه به چاپ رسیده و پخش شده اما باز هم کم آمده است، بیان داشت: باید این جشنواره‌ها برگزار شود تا شخصیت های عاشق امیرمومنان علی(ع) را به یکدیگر نزدیک شده و عشق و محبت خود نسبت به امیرمومنان علی(ع) را به نمایش بگذارند.

داداش اف، با اشاره به اینکه در آذربایجان محبت خاصی نسبت به اهل بیت(ع) وجود دارد، گفت: با اینکه این کشور 70 سال زیر سلطه شوروی قرار داشت که اگر کسی نام خدا را به زبان می‌برد تبعید یا حبس ابد می شد اما مردم آذربایجان هیچ‌گاه محرم را تعطیل نکردند ولو اینکه آن را مکان‌ها بسته برگزار کنند البته این محبت باید با علم تطبق داشته شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز در باکو ما مساجد بزرگی داریم که به نام امام علی(ع) شناخته می شوند، کتاب هایی هم که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود از 70 پایان نامه آن 58 عدد آن درباره امام علی و فضائل آن بوده است./202/807/ب1

ارسال نظرات