۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۴۵۱۳۰۱

پاسخ های آیت الله میلانی به توجیهات مخالفان غدیر و ولایت مولا علی

استاد سطح عالی حوزه علمیه با تأکید براین که رسالت و امامت ضوابط خاص خود را دارد و نصب امام حتی به دست پیامبر هم نیست چه رسد به سایر افراد، گفت: واژه «مولی» در حدیث غدیر بر اولویت دلالت دارد و اینکه گفته شود به معنای اولویت نیامده، دروغ محض و خلاف کتاب و سنت است.
آیت الله میلانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدعلی میلانی، استاد سطح عالی حوزه علمیه شب گذشته در آخرین شب از اجلاس بزرگداشت غدیر در هتل الغدیر با تأکید بر اینکه جمله «مَن کُنتُ مولاه فهذا علی مولاه» اختصاص به روز غدیرخم ندارد بلکه پیش از آن بارها توسط پیامبر(ص) تکرار شده است، گفت: آن ها که ادعای حفظ سنت پیامبر(ص) را دارند و معتقدند تمام آنچه تا روز قیامت واقع خواهد شد و امت بدان نیاز دارند که بدانند پیامبر(ص) در خطبه غدیر برای امت بیان کرده اند، چرا این خطبه را نقل نکرده اند؟

وی در ادامه به مفهوم شناسی واژه «ولی» و «ولایت» در کلام اهل بیت(ع) پرداخت و افزود: در مباحث امامت ثابت شده است که اساسا مراد از امامت، همان خلافت عامه و ولایت کلیه است که از جمله این ولایت ها، ولایت تشریعیه است که از آن به حکومت تعبیر می شود.

حکومت بر مردم و ولایت تشریعیه از وظایف امام برحق است

آیت الله میلانی با بیان این که حکومت بر مردم و ولایت تشریعیه از وظایف امام برحق است، تصریح کرد: اینطور نیست که امامت با حکومت و خلافت عامه مرادف باشد بلکه حکومت تنها وظیفه ای از وظایف امام و یکی از ولایت های ایشان است. 

 در غدیر امامت، ولایت مطلقه و خلافت عامه حضرت علی ابلاغ شد

استاد حوزه علمیه با بیان این که اهل ایمان باید بدانند پیامبر(ص) در غدیرخم چه کردند، ادامه داد: آنچه پیامبر(ص) در غدیر مأموریت داشتند ابلاغ کنند، امامت و ولایت مطلقه و خلافت عامه پس از ایشان بوده است؛ اینکه ایشان روز غدیر در ابتدای کلام خود فرمودند «الست بالمؤمنین من انفسهم» و به مضمون آیه «النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم»، هم بر ولایت تشریعیه(سیطره بر امت) و هم بر خلافت عامه از حاضران اقرار گرفتند.

حکومت بر امت از آن صاحب ولایت مطلقه است

وی اضافه کرد: بر این اساس اگر گفته شود منظور پیامبر(ص) در غدیر همان اعلام حکومت امیرمؤمنان علی(ع) پس از ایشان و خصوص ولایت تشریعیه بوده، این هم صحیح است زیرا حکومت بر امت از آن صاحب ولایت مطلقه است اما با این وجود، این حق غصب و امام در این مورد مظلوم شدند.  

آیت الله میلانی تأکید کرد: پیامبر(ص) بر ولایت مطلقه امیرمؤمنان علی(ع) نیز از مردم بیعت گرفتند؛ در تفاسیر آمده است عبدالله بن مسعود که از اساتید و بزرگان قراء است، در ادامه تفسیر آیه «یاأیها الرسول بلّغ ما انزل إلیک من ربک» اضافه کرده است: «فی أن امیرالمرمنین مولی المؤمنین».

 انکار غدیر و ولایت حضرت علی به هیچ وجه قابل توجیه نیست

استاد حوزه ادامه داد: با این وجود آنچه واقع شد، چیز دیگری بود؛ عده ای هنوز جنازه پیامبر(ص) روی زمین بود به جای تشییع پیکر مطهر ایشان درصدد تعیین جانشین برای آن حضرت برآمدند و قرن ها بعد، عده ای دیگر تلاش کردند این ماوقع را توجیه کنند در حالی که به هیچ وجه قابل توجیه نیست و همه زحماتی که کشیده اند «هواء منفورا» است.

وی اظهار کرد: به ویژه فخر رازی که برخی بزرگان ما او را با احترام یاد می کنند و به او حسن نیت دارند درباره حدیث غدیر توجیهات فراوانی داشته است. شاید چون از ذریه خلیفه اول است احساس تکلیف می کرده در دفاع از جد خود آنچه را واقع شده است، توجیه کند اما چه سود که همه این حرف ها حتی از سوی بزرگان خود مردود و ابطال شده است.

 توجیهات مخالفان غدیر

آیت الله میلانی ابراز کرد: نخستین توجیه در قرن های دوم و سوم این بود که اساسا امیرمؤمنان علی(ع) در حجة الوداع همراه پیامبر(ص) نبوده و در غدیر حضور نداشته اند. در توجیه بعد گفتند «النبی اولی بالمؤمنین» سند معتبری ندارد اما بعد دیدند حتی از ناحیه خود و کتب معتبرشان این ادعا قابل قبول نیست. در ادامه گفتند کلمه مولی وقتی در این حدیث بر امامت حضرت علی(ع) دلالت می کند که به معنای اولویت باشد در حالی که کلمه مولی به معنای اولی در لغت عرب اصولا وارد نشده است.

رد حضور حضرت علی در غدیر، از سر تعصب است

وی با بیان این که انکار اصل قضایا از شگردهای مخالفان غدیر است و مشخص است نه تنها راه به جایی نمی برد بلکه به عکس، بر عظمت استدلال ما دلالت دارد که برای آنها راهی جز انکار باقی نگذاشته است، به پاسخ این توجیهات اشاره و تصریح کرد: اصولا هیچ توجیهی جز تعصب ندارد که بگویند حضرت علی(ع) در غدیر خم نبوده اند؛ اگر ایشان حضور نداشتند پس چگونه در روایات اهل سنت آمده است که شیخین به حضرت علی(ع) تبریک گفتند.

 ادعای اینکه مولی به معنای اولی نیست، دروغ محض و خلاف کتاب و سنت است

آیت الله میلانی افزود: واژه مولی در حدیث غدیر بر اولویت دلالت دارد و اینکه گفته شود به معنای اولویت نیامده، دروغ محض و خلاف کتاب و سنت (چه سنت خودشان چه سنت ما) است. (به عنوان مثال همه تفاسیر در تفسیر آیه 15 سوره حدید،هی مولاکم را هی اولی بکم نوشته اند). از کسانی که ادعای تسلط بر ادبیات عرب دارند انتظار نمی رود خلاف قرآن ادعا کنند.

تصدیق معنای اولی برای واژه مولی در صحیحین

وی افزود: از سوی دیگر در دو کتاب معتبر اهل سنت یعنی بخاری و مسلم(که به صحیحین تعبیر می شوند)، از پیامبر حدیثی آمده است که «هیچ مؤمنی نیست مگر اینکه من نسبت به او از خود او اولویت دارم چه در دنیا و چه در آخرت» و بعد آن حضرت به آیه استدلال می کنند و می فرمایند «پس هر مسلمانی که از دنیا برود و مالی از خود بگذارد آن مال به ورثه او برمی گردد اما اگر دینی به گردنش باشد یا فرزندان صغیر داشته باشد من به ادای دین او و نگهداری از فرزندانش از دیگران اولی هستم». بنابراین کلمه مولی به معنای اولی در حدیث نبوی در صحیحین نیز وارد شده است.

 تصدیق معنای اولی برای واژه مولی در روایات ائمه اطهار

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در فرمایشات ائمه اطهار(ع) که مقام عصمت دارند و اولی به حقایق دین و فهم فرمایشات پیامبر(ص) و از بزرگان عرب نیز هستند، مولی به معنای اولی استعمال شده و قطعا همه به ویژه اهل سنتی که ادعا می کنند محب اهل بیت(ع) هستند و ناصبیت ندارند، باید آن را بپذیرند.

نصب امام حتی به دست پیامبر هم نیست چه رسد به سایر افراد

وی با اشاره به این که حتی در برخی احادیث آمده است امت مأمور شدند در زمان حیات پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) «السلام علیک یا امیرالمؤمنین(ع)» بگویند، افزود: رسالت و امامت ضوابط خاص خود را دارد و نصب امام حتی به دست پیامبر هم نیست چه رسد به افراد دیگر؛ جانشین رسول خدا(ص) باید در همه کمالات و مقامات برابر ایشان باشد که امیرمؤمنان علی(ع) اینگونه بودند و تنها مقام نبوت نداشتند.

 تصدیق معنای اولی برای واژه مولی از سوی صحابه

آیت الله میلانی ادامه داد: چگونه می شود کسانی جانشین پیامبر(ص) شوند که نه تنها هیچ یک از کمالات ایشان را ندارند بلکه کمترین علم برخی صحابه را هم ندارند، خلیفه پیامبر(ص) شوند؟ در حالی که در روایتی از امام سجاد(ع) از معنای «من کنت مولاه» سؤال شد فرمودند: «اخبرهم أنّه الامام بعده». گذشته از این، حتی صحابه رسول خدا(ص) هم( اعم از شیعه و غیرشیعه) مولی را به معنای اولی می دانند.

بزرگداشت ایام عزا یا سرور اهل بیت تکلیف و وظیفه است

وی در پایان ضمن تقدیر از برگزارکنندگان اجلاس غدیر، گفت: این گونه مجالس باید برگزار شود و ادامه یابد هم به جهت تعظیم شعائر و هم وظیفه وتکلیف ما؛ البته افزون بر خواندن اشعار و مدیحه سرایی و برنامه هایی از این دست، مطالب و معارف اهل بیت(ع) و فضایل و مناقب شان هم باید در این جلسات مطرح شود تا ایمان اهل ایمان تقویت و بر دیگران اتمام حجت شود./930/پ201/ج

ارسال نظرات