۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۴۵۲۰۸۷
نماینده ولی فقیه استان قزوین:

وجودیت انسان متعلق به دنیا نیست

نماینده ولی فقیه استان قزوین در رابطه با اینکه وجودیت انسان متعلق به دنیا نیست، گفت: در نگاه دینی دنیا قنطره و پل معنا می‌شود و هر کس گمان کرده این‌جا باید بماند و زندگی کند، سخت در اشتباه است.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امامزاده اسماعیل(ع) استان برگزار شدبه تفسیر آیات 24 و 25 سوره ملک پرداخت و گفت: در آیه 24 سوره ملک خدای متعال می‌فرمایند که" قُلْ هُوَ الَّذِي ذَرَأَكُمْ فِي الْأَرْضِ وَإِلَيْهِ تُحْشَرُونَ" بگو اوست كه شما را در زمين پراكنده كرده و به نزد او [ست كه] گرد آورده خواهيد شد.

انسان‌ها در هر جای عالم که باشند روز قیامت دوباره گرد هم آمده و حشر اتفاق می‌افت

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی ابراز کرد: انسان‌ها در هر جای عالم که زندگی می‌کنند روزی از دنیا خواهند رفت، اما پراکندگی آن‌ها سبب نمی‌شود که گم بشوند، بلکه دوباره گرد هم آمده و حشر اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه افزود: خداوند در آیه 25 سوره ملک  می‌فرمایند «وَيَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ؛ و مى‌‌گويند اگر راست مى‌گوييد اين وعده كى خواهد بود».

امام‌جمعه قزوین خاطرنشان کرد: آن‌هایی که عناد داشتند، لج می‌کردند، عقل و فهم‌شان را تعطیل کرده و هیچ‌گاه سخن رسول‌الله را درک نمی‌کردند و به آن احترام نمی‌گذاشتند و می‌گفتند ‌که شما می‌گویید حشر، بهشت و جهنمی وجود دارد، این وعده کجاست و این ادبیات نامؤدبانه را بسیار استفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: آن‌ها به‌ جای این‌که رحمت خدای متعال را درخواست کنند، عذاب خداوند را طلب می‌کردند و می‌گفتند وعده‌های الهی کجاست، سؤالات آن‌ها برای افزایش علم و آگاهی نبود، بلکه برای تمسخر، استهزا و انکار بود و در نوع پرسیدنشان هم انکار وجود داشت.

وجودیت انسان متعلق به دنیا نیست و هر کس گمان کرده این‌جا باید بماند و زندگی کند، سخت در اشتباه است

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه خداوند راه را به ما نشان داده و تأکید کرده که انسان متعلق به دنیا نیست، یادآور شد: در نگاه دینی دنیا قنطره و پل معنا می‌شود و هر کس گمان کرده این‌جا باید بماند و زندگی کند، سخت در اشتباه است.

وی بیان کرد: در روایات با تعجب از کار آدم‌هایی سخن گفته شده که هر چه می‌توانند برای جایی‌ که قرار است از آن عبور کنند سرمایه‌گذاری می‌کنند و برای جایی‌ که قرار است همیشه و تا ابد آن‌جا باشند، به فکر نیستند.

این استاد دینی اظهار کرد: خداوند راه و مقصد را نشان داده و فرموده «إِنَّا للّه و إِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ «را فراموش نکنید و همواره بدانید که اگر در این دنیا زندگی می‌کنید، به این دنیا تعلق ندارید.

وی ادامه داد: آن‌هایی که اهل ایمان هستند این پیام الهی را تصدیق کرده و باور می‌کنند و آن‌هایی که لیاقت، شایستگی و آمادگی پذیرش کلام حق را ندارند و در غفلت این دنیا زندگی می‌کنند، توجه ای به این تذکر الهی ندارند.

این استاد اخلاق به وجه تمایز در واژه «ذَرَأَكُمْ» و «أَنْشَأَكُمْ» اشاره و اظهار کرد: «ذَرَأَكُمْ» به معنای رشد کردن، توسعه یافتن، منتشر و تکثیر شدن و در زمین پراکنده شدن است اما «أَنْشَأَكُمْ» که در آیه 23 سوره ملک آمده در جاهایی بیشتر استفاده می‌شود که نبوده و به وجود آمده است.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به آیات دیگر به تفسیر این آیات پرداخت و تصریح کرد: خدا در آیات 35 تا 38 سوره مؤمنون از طرف انکار کنندگان می‌فرمایند که «أَيَعِدُكُمْ أَنَّكُمْ إِذَا مِتُّمْ وَكُنْتُمْ تُرَابًا وَعِظَامًا أَنَّكُمْ مُخْرَجُونَ»، «هَيْهَاتَ هَيْهَاتَ لِمَا تُوعَدُونَ»، «إِنْ هِيَ إِلَّا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا نَمُوتُ وَنَحْيَا وَمَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ»، آن‌ها می‌گفتند آيا به شما وعده مى‌‌دهد كه وقتى مُرديد و خاك و استخوان شديد [باز] شما [از گور زنده] بيرون آورده مى‌‏شويد، و چه دور است آن‌چه كه وعده داده مى‌‏شويد‌، جز اين زندگانى دنيا ما چيزى نيست، مى‌‌ميريم و زندگى مى‌‏كنيم و ديگر برانگيخته نخواهيم شد.

وی بیان کرد: در آیات 36 تا 40 سوره قیامت هم آمده «أَيَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدًى»، «أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنَى»، «ثُمَّ كَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى»، «فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَ الْأُنْثَى»،‌«أَلَيْسَ ذَلِكَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ يُحْيِيَ الْمَوْتَى»، یعنی اینکه آيا انسان گمان مى‌‏كند بى‏‌هدف رها مى‌‏شود، آيا او نطفه‌اى نبود، سپس بصورت خون‏بسته در آمد و خداوند او را آفريد و موزون ساخت، و از او دو زوج مرد و زن آفريد، آيا چنين كسى قادر نيست كه مردگان را زنده كند.

وی ادامه داد: خداوند به گونه‌ای سؤال را مطرح می‌کند که انسان به اشتباه خود پی‌ ببرد و هر فکر دیگری جز این تفکر را، اصلاح کند و به زنده شدن مردگان در قیامت ایمان بیاورد.

امام‌جمعه قزوین با بیان این‌که این معنا در آیات آخر سوره یاسین گویاتر مطرح شده است، تأکید کرد: خداوند در آیه 77 سوره یاسین می‌فرمایند که «أَوَلَمْ يَرَ الْإِنْسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِنْ نُطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ مُبِينٌ» ، مگر آدمى ندانسته است كه ما او را از نطفه‌اى آفريده‌ايم پس بناگاه وى ستيزه ‏جويى آشكار شده است، انسان به‌ جای شکرگزاری از این‌که خداوند او را احسن خالقین آفریده، نباید به بیراهه رفته و چنین مسیر اشتباهی را برگزیند و همواره باید تلاش کند در راستای احسان و محسن حرکت کند.

این مفسر قرآن کریم به آیه 78 سوره یاسین هم اشاره و بیان داشت: خداوند در این آیه می‌فرمایند که «وَ ضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِيَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ يُحْيِي الْعِظَامَ وَهِيَ رَمِيمٌ» یعنی اینکه و براى ما مثلى آورد و آفرينش خود را فراموش كرد، گفت چه كسى اين استخوان‌ها را كه چنين پوسيده است زندگى مى‌‏بخشد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به داستان معروف مرد عرب، خاطرنشان کرد: در این آیه از داستان معروف مرد عرب مشرکی صحبت می‌کند که استخوان پوسیده‌ای را با خود به خدمت پیامبر(ص) آورده بود و می‌گفت با این دلیل محکم سخن پیامبر را درباره معاد باطل می‌کنم، نزد پیامبر(ص) آمد و صدا زد چه کسی می‌تواند این استخوان‌ها را در حالی‌ که پوسیده است از نو زنده کند، کدام عقل این ادعا را باور می‌نماید، و شاید در همین حال برای تأکید سخنان خود، قسمتی از آن استخوان را نرم کرد و روی زمین ریخت.

وی در پایان گفت: خداوند در آیه 79 که در آن آمده «قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنْشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ»، به پیامبر می‌فرماید تا در پاسخ این فرد بگوید همان كسى كه نخستين‏ بار آن را پديد آورد این کار را انجام خواهد داد و اوست كه به هر [گونه] آفرينشى داناست./853/201/ب2

ارسال نظرات