۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۴۵۲۵۱۰
مدیر گروه معارف شبکه جهانی جام جم مطرح کرد؛

پیروزی دفاع مقدس حاصل نگاه معرفت شناسانه امام راحل/ فتح الفتوح انسان سازی در دوران دفاع مقدس

حجت الاسلام عرفاتی گفت: فتح الفتوح مان در جبهه انسان سازی بود، خاک که چندان مهم نبود، در واقع اسلام می‌خواهد انسان ساخته شود یکی از نکات مهمی که در جبهه بود پیروزی ما فتح الفتوح ما ساختن انسان بود.
حجت الاسلام عرفاتی

حجت الاسلام محسن عرفاتی، مدیر گروه معارف شبکه تلویزیونی و جهانی جام جم، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اینکه تفکری که حاکم بود در دفاع مقدس برگرفته از تفکر حضرت امام(ره) بوده است،ابراز کرد: امام(ره) مکتب خودش را در جبهه‌ها پیاده کرده است یعنی تفکر ایشان بود که در آنجا حاکم بود.

وی ادامه داد: تفکر امام خمینی(ره) چیزی غیر از قرآن و اهل بیت(ع) نیست، رمزی که در این تفکر وجود داشت بحث یاد مرگ بود، یاد مرگ اگر پرورش پیدا کند و آن جوری که قرآن و اهل بیت(ع) می‌خواهند ازش بهره ببرند، انسان را حرکت بدهد این خیلی تأثیر گذار است.

حجت الاسلام عرفاتی ابراز داشت: در آیه 46 سوره ص خدا می‌فرماید إِنَّا أَخْلَصْنَاهُمْ بِخَالِصَةٍ ذِكْرَى الدَّارِ وقتی آیات از ابرهیم و اسحاق و یعقوب یاد می‌کند می‌فرماید ما اینها را خالص کردیم به ذکر، منظور از  دار آخرت است و خداوند قیامت را به خانه اصلی ما تشبیه کرده است.

 وی با بیان اینکه هر عارفی و سالکی یک ذکری دارد، ابراز کرد: این خیلی مهم است که ذکر انبیا چیست، آیه می‌گوید ذکر انبیا یاد مرگ و یاد قیامت بوده است، یعنی این ذکر قلبی شان بوده است نه اینکه لقلقه زبان، ذکر قلبی آنها توجه قلبی آنها به مقصد بوده است و به آ‌خرت بوده است.

حجت الاسلام عرفاتی با بیان اینکه یکی از خصوصیات باب جهاد تحت ولایت اهل بیت(ع) و اولیا الهی این است، گفت: امروز بدل‌هایی هم وجود دارد تحت ولایت اولیا الهی اینها هم آن نورانیت را دارد امام کاظم(ع) می‌فرماید شما حدیث مشهور و معروفش می‌فرماید که انسان در وجود انسان نوری است که با آن نور می‌بیند، اما آرزوهای طول و دراز باعث می‌شود که این نور تاریک شود.

وی اضافه کرد: وقتی خورشید که کسوف دارد و ما خورشید را نمی‌بینیم، حرص، طمع، آرزوهای شهوت و غضب و آروزهای طول و دراز کسوف نور درونی ما است، وقتی انسان ذکر مرگ، یاد مرگ و یاد قیامت داشته باشد اینها که از بین می‌رود آن نورانیت فطری متبلور می‌شود.

مدیر گروه معارف شبکه تلویزیونی و جهانی جام جم افزود: در خطر فکر از بین می‌رود، اما اگر یقین شده باشد نورانیت وجودی برای شما داشته باشد اینگونه نمی‌شود، انسان‌های بزرگی در جبهه‌ها درخشیدند این به خاطر این بود که این نور در فطرتشان شکوفا شده است.

وی با اشاره به آیه «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا» فطرت همه انسان‌ها براساس فطرت الهی خلق شدند، عنوان کرد: این دنیازدگی این روزمرگی این هواپرستی این شهوت این غضب این آرزوهای طولانی مدت این فطرت را تاریک می‌کنند.

حجت الاسلام عرفاتی اظهار داشت: پیروزی در دفاع مقدس از لحاظ معرفت شناسی حاصل این شکوفایی فطرت که کار و تفکر امام(ره)  بوده است آن هم به واسطه یاد مرگ یعنی امام خمینی(ره) یک عرفان نظری داشتند، جنگ جبهه شد عرفان علمی اینها در هم تنیده شد بعد امثال شهید باکری و شهید همت درست می‌شود.

 وی در پایان گفت: فتح الفتوح مان در جبهه انسان سازی بود، خاک که چندان مهم نبود یک قدم این طرف یا یک قدم آن طرف این همه آدم آمدند و رفتند خاک مانده است، در واقع اسلام می‌خواهد انسان ساخته شود یکی از نکات مهمی که در جبهه بود پیروزی ما فتح الفتوح ما ساختن انسان بود./875/ت302/س

ارسال نظرات