۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۴۵۳۴۲۷
استاد حوزه علمیه:

قیام امام حسین برای تحول و دگرگونی فرهنگی جامعه بود

استاد حوزه علمیه گفت: حرکت حضرت امام حسین(ع) صرفاً یک حرکت علیه ظلم و ستم نبود بلکه دنبال یک تحول و دگرگونی فرهنگی در جامعه آن زمان بودند.
حجت الاسلام والمسلمین حسین مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام حسین مؤمنی استاد حوزه علمیه شامگاه یک‌شنبه به مناسبت عزاداری ایام ماه محرم که در مهدیه تهران برگزار شد، گفت: حرکت مقدس حضرت امام حسین (ع) صرفاً یک حرکت علیه ظلم و ستم نبود بلکه دنبال یک تحول و دگرگونی فرهنگی در جامعه آن زمان بودند.

وی افزود: حرکت امام حسین (ع) صرفاً علیه باطل نبود بلکه افزون بر آن دنبال احیای طریق حق بودند، که در این مسیر نیز از شیوه‌ها و راه‌های گوناگون استفاده کردند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه حضرت از قیام در کربلا دنبال دو هدف عمده بودند، عنوان کرد: یکی از این دو هدف وفای به عهد بندگی در بالاترین درجه ممکن و دیگری روشن کردن چراغ و نور هدایت بود.

حجت‌الاسلام مؤمنی افزود: بعد از رحلت پیامبر (ص) شاهد حرکت مردم به سمت جاهلیت هستیم، امت بی‌بصیرت از طریق بندگی فاصله گرفتند، از دین چیزی باقی نمانده بود بنابراین باید یک تحولی ایجاد می‌شد تا مردم به‌سوی دین بازگشت کنند بعد از شهادت امام حسین (ع) این تحول صورت گرفت که تدریجاً کار به انقلاب فرهنگی صادقین رسید.

وی با اشاره به بیانات امام حسین (ع) در واقعه کربلا، اظهار داشت: امام حسین (ع) در کربلا خطاب به مردم فرمودند: ای مردم من دنبال قدرت‌طلبی، شهرت و ثروت دنیا نیستم اما تمام انگیزه من از این قیام نجات مردم از جهل و اصلاح جامعه به نحو صحیح است، حرکت من نوین و تازه نیست بلکه به سیره جدم پیامبر (ص) و پدرم امیرمومنان (ع) است.

استاد حوزه علمیه گفت: منطق امام حسین (ع) منطق پیامبر (ص) و امیرمومنان علی (ع) است تا عقول تعطیل‌شده مردم را احیا کنند، در این مسیر ایشان به هر شیوه بیان، عمل و شهادت مردم را به سیره و سنت جدشان پیامبر (ص) و پدر بزرگوارشان امیرمومنان علی (ع) دعوت کردند.

حجت‌الاسلام مؤمنی با تأکید بر اینکه امام حسین (ع) از مدینه تا کربلا به بهانه‌های مختلف خطبه ایراد کردند تا عقول تعطیل‌شده احیا شود، ابراز کرد: در جامعه بعد از پیامبر (ص) کار به‌جایی رسیده بود که ارزش به ضد ارزش تبدیل‌شده و قران و روایات معصومین (ع) به دست فراموشی سپرده‌شده بود.

وی افزود: حرکت حضرت حرکتی فرهنگی و دارای گستره‌های متعددی است که باید در جهت اصلاح و احیای قلوب تعطیل‌شده افراد و جامعه استفاده کرد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه علت جابجا شدن حق و ناحق از سوی مردم، ابراز کرد: عدم اعتقاد به آخرت و دل‌بستگی به متاع و لذات دنیا سبب می‌شود که انسان حق و ناحق را جابجا کند درحالی‌که فراموش کرده که دنیا فانی است و از او گرفته خواهد شد.

حجت‌الاسلام مؤمنی افزود: اگر انسان مرگ را باور کند از طریق حق خارج نمی‌شود چراکه مرگ در نزدیکی ما است، اشتغال زیاد به دنیا سبب غفلت انسان و عامل هلاکت او می‌شود، مرگ ناگهانی می‌رسد بنابراین مراقب باشیم خود را به آرزوهای دورودراز مشغول نکنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه عمل خالص انجام دهید که حسابگر دقیق است، خاطرنشان کرد: گریه بر امام حسین (ع) گناه کبیره از پرونده انسان پاک می‌کند./201/807/ب1

ارسال نظرات