بی تابی و ناراحتی برای امور دنیوی بسیار ناپسند است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام محمدرضا کمالی، استاد سطح عالی حوزه علمیه کرمان شب گذشته در مسجد ولی عصر(عج) با ذکر روایتی از امام صادق(ع)، گفت: دومین رکن از معامله و تعامل با خداوند حفظ حد خدای متعال است؛ به نظر می رسد مقصود از حفظ حد و حدود خداوند پایبندی به قوانینی است که از جانب خداوند قرارداد شده است.
وی اظهار داشت: خداوند متعال بر اساس علم و حکمت خود یک سری قوانینی را مشخص کرده است که ما به عنوان بنده او وظیفه داریم حد او را حفظ کنیم؛ در آیه 228 سوره بقره ذکر شده خانم هایی که طلاق می گیرند باید سه طهر عده نگه دارند تا بتوانند مجددا ازدواج کنند و این یک قانون و مرزی است که خداوند متعال آن را مشخص کرده است.
این کارشناس امور دینی تأکید کرد: بعد از اینکه در سوره بقره نکاتی پیرامون طلاق گفته شد از آن ها به حدود خداوند تعبیر شده است؛ در ادامه خداوند می فرماید کسی که حد و مرز های الهی را رعایت نکند و قانون شکنی کند ظالم است.
وی با اشاره به حکمت 105 نهج البلاغه، تأکید کرد: متأسفانه گاهی اوقات اعمالی را که خداوند بر ما واجب می کند را ضایع می کنیم که حضرت علی از این کار نهی کردند؛ به جای اینکه نماز در مکان، زمان و حالت مناسب خوانده شود با عجله و سهل انگاری برپا شده و این نماز بالا نمی رود؛ در تعقیب نماز عصر به خداوند از نمازی که بالا نمی رود پناه می بریم و در بعضی از روایات آمده نمازی که حقش ادا نشده نماز گزار را نفرین می کند که خداوند ضایعش کند چون نماز را ضایع کرد.
این استاد حوزه علمیه گفت: خداوند حد و مرز هایی را مشخص کرده و رعایت آن ها وظیفه ما است و جدای از رعایت باید حرمت آن ها را هم نگه داریم؛ سومین اصل از اصول معامله و رفتار با خداوند شکر نعماتی است که بر ما ارزانی داشته است؛ بر اساس روایتی از امام صادق در هر نفسی از نفس های ما هزار شکر و بیشتر لازم است.
وی در ادامه افزود: توانایی شکر نعمات خداوند را نداریم اما بهتر است پایین ترین مرتبه شکر را طبق روایات رعایت کنیم؛ پایین ترین مرتبه شکر این است که همه نعمات را از آن خدا بدانیم و بر آن باور داشته باشیم؛ همانطور که گاهی فقر و ناتوانی سبب امتحان الهی بوده گاهی اوقات ثروت و توانگری هم برای امتحان به انسان داده شده است.
حجت الاسلام کمالی گفت: حضرت سلیمان ملک و پادشاهی عظیمی داشت که جن و انس پیرو او بودند؛ هدهد برای سلیمان از ملکه سبا خبر آورد و گفت تخت بزرگی دارد؛ آصف ابن برخیا اراده کرد و قبل از اینکه بلقیس نزد حضرت سلیمان وارد شود تخت ملکه سبا حاضر شد؛ حضرت سلیمان پس از این واقعه فرمود اینها از فضل پرودگار من بوده تا من را آزمایش کند و بداند شکر می کنم یا کفران می کنم.
وی گفت: کمترین مرتبه شکر رضایت از چیزهایی که خداوند عطا کرده است، که بسیاری از انسان ها راضی نیستند و بعضی هم برای خداوند خشمگین می شوند؛ کسانی صبح با غم دنیا بیدار می شوند چون می بینند دیگران از آنها بیشتر دارند؛ غم و غصه دنیارا خوردن امری ناپسند است که نوع مردم ما غم دنیا را به علت نداشتن، یا کم داشتن، در دل دارند.
وی ادامه داد: کمترین مرتبه شکر گناه نکردن با نعمات خدایی است؛ وقتی این سه مورد را که کمترین مرتبه شکر بوده را داشته باشیم گفتن یک «الحمد لله» ما ارزش فراوانی دارد؛ وقتی خداوند به ما توفیق داد که شکر او را بگوییم شکر دارد و بنابراین امکان ندارد بتوانیم شکر خداوند را به جا بیاوریم؛ مفضل از اصحاب امام صادق از حضرت دعایی را خواست تا خیر دنیا و آخرت را داشته باشد و امام صادق توصیه به شکر و حمد خداوند فرمود.
حجت الاسلام کمالی گفت: گاهی اوقات ذکر و دعا می کنیم اما خدا اینها را گوش نمی دهد و مسموع خداوند قرار نمی گیرد؛ پس از رکوع دعا می کنیم تا خداوند دعای کسانی را که خداوند را سپاس می گویند شنیده شود. وقتی ما شکر کنیم نمازگزاران برای ما دعا می کنند تا شکر ما شنیده شود؛ اگر دعای همه نمازگزاران مستجاب نشود حداقل دعای امام زمان در نمازش مستجاب می شود./9704/202/ب2