۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۴۵۴۴۶۹
استاد حوزه علمیه:

درس های زندگی ریشه در نهضت عاشورا دارد

حجت الاسلام عسکری گفت: امام حسین(ع) همه موارد گفته شده در قرآن کریم را در جریان عاشورا عملا به همه مردم نشان داد، بنابراین هیچ درسی را نمی توانید پیدا کنید که ریشه در نهضت عاشورا نداشته باشد.
حجت الاسلام عسکری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام اصغر عسکری استاد حوزه علمیه کرمان شب گذشته در مسجد امام سجاد(ع) شهر کرمان اظهار کرد: در کلاس درس امام حسین(ع) باید درس زندگی آموخت و بتوانیم آن حضرت را امام، پیشوا و مقتدای خود قرار دهیم و آنگونه عمل کنیم که از ما می خواستند و می خواهند.

وی بیان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم، از قرآن به عنوان کتاب هدایت یاد می کند و می فرماید «قرآن کتابی است که مردم را هدایت می کند و هیچ شکی در آن نیست، و همه مطالبی که در قرآن آمده است برای همه روشن است».

حجت الاسلام عسکری با بیان اینکه روز قیامت روزی است که در آن شکی نیست، تصریح کرد: بنابراین بهترین برنامه سعادتمند زندگی انسانها قرآن کریم است و برای خوشبختی در این دنیا و هم برای آخرتتان از قرآن کریم استفاده کنید.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) می فرماید «ان الحسین مصباح الهدی وسیفنه النجات» فرزند من حسین ابن علی چراغ هدایت و کشتی نجات است و این سخن را رسول خدا 50 سال قبل از شهادت امام حسین فرمودند، بنابراین خداوند می فرماید «قرآن کریم کتاب هدایت انسانهاست» و پیامبر خدا نیز فرمودند «امام حسین(ع) چراغ هدایت است».

وی خاطرنشان کرد: در کنار قرآن کریم نیاز به یک چراغ هدایت داریم که آن چراغ امام حسین(ع) است و اگر دست از آن حضرت برداریم و فقط به قرآن روی آوریم هیچ فایده ای ندارد، و اگر بالعکس عمل کنیم باز هیچ فایده ای ندارد و آن حضرت در صحنه عاشورا قرآن را عملی به صحنه کربلا آورد.

حجت الاسلام عسکری ادامه داد: درس امام حسین(ع) نه کتبی بود نه شفاهی درسش عملی بود درس امام حسین(ع) همراه با برنامه درخشنده و تکامل کننده بود و هیچ درسی را نمی توانید پیدا بکنید که ریشه در نهضت عاشورا نداشته باشد.

استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: متاسفانه بعضی ها نهضت عاشورا را در قالب یک جنگ نگاه می کنند؛ اما اینگونه نیست البته این جفا به امام حسین(ع) است و درست است در کربلا هم جنگ بود اما در نهضت عاشورا در قیام آن حضرت هر چه نیاز دارید پیدا می کنید.

وی عنوان کرد: در قرآن کریم موعظه است و امام حسین(ع) در صحنه عاشورا دشمن را موعظه می کرد، در قرآن امر به معروف و نهی از منکر آمده است و اباعبدالله می فرمایند قیام من به خاطر امر به معروف و نهی از منکر بود.

حجت الاسلام عسکری ابراز کرد: در قرآن بحث اخلاق، عفو و گذشت است و در نهضت عاشورا عملا گذشت و عفو را می بینیم اما در قرآن کریم جلوه کتبی آن را شاهدیم، و در قرآن بحث مروت و جوانمردی مطرح می شود، اما اباعبدالله مروت و جوانمردی را در جریان عاشورا در آب آوردن برای سپاه حُر عملا نشان داد.

کارشناس مسائل دینی ادامه داد: مسأله خانه و خانواده در قران کریم به این موضوع تأکید زیادی شده است اما آن حضرت در جریان عاشورا  عملا توجه به خانه و خانواده و فرزند را نشان داد.

وی افزود: در قرآن کریم به مدیریت و برنامه ریزی در زندگی اشاره شده است، اما اباعبدالله مدیریت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را عملا در صحنه عاشورا نشان داد و در این کتاب الهی به خواندن نماز نیز تأکید فراوان شده است، اما آن حضرت در جریان عاشورا نماز اول وقت را عملا به نمایش گذاشت.

حجت الاسلام عسکری تصریح کرد: آنچه را که خدا در قرآن کریم برای سعادت و هدایت بشر آورده است امام حسین(ع) همه این موارد را در جریان عاشورا عملا به همه مردم نشان داد، بنابراین آن حضرت کشتی نجات انسانهاست و باید در مسیر آن حضرت حرکت کنیم و درس بگیریم.

استاد حوزه علمیه گفت: عزاداری های ما زمانی ارزش پیدا می کند که از آن حضرت درس بگیریم، و اباعبدالله قرآن کریم، ارزش های اخلاقی، سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی و عشق و عرفان را در نهضت عاشورا به صحنه اجرا درآورد.

وی با بیان اینکه در قران کریم به مسأله رضا و قضای الهی اشاره شده است، افزود: اما امام حسین(ع) در جریان عاشورا مسأله رضایت خدا را آنچنان زیبا مطرح می کند و ازخدا می خواهد مرا در مسیری قرار بده که پیامبر خدا از آن راضی است.

کارشناس مسائل دینی اضافه کرد: ما انسانها معمولا تک بُعدی زندگی می کنیم و افرادی هستند که نماز خود را در مسجد و به صورت جماعت می خوانند نماز شب و روزه و نافله ها را نیز به جا می آورند در همه مناسبتها هم شرکت می کنند، اما بعضا در مسائل سیاسی لنگ می زنند و این افراد به صورت تک بُعدی در جامعه نشان داده می شود.

حجت الاسلام عسکری ادامه داد: برخی از افراد نیز در جامعه وجود دارند که در مسائل سیاسی بسیار پیچیده هستند؛ اما در مسائل عبادی سهل انگاری می کنند، بنابراین امام حسین(ع) می خواهد در جریان عاشورا این درس را به ما بدهد مردم سیاستمداران عالم متدین باشید دینداران عالم سیاستمدار باشید.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: بنابراین در جامعه امروزی همه افراد جامعه باید از سیاست و دیانت برخوردار باشند، و بعضا شاهدیم که در جامعه بسیاری از افراد به صورت تک بُعدی پیش می روند./201/9709/ب1

ارسال نظرات