۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶
کد خبر: ۴۵۴۶۵۷
استاد حوزه علمیه:

دروغ پردازی و بازی کردن با اعتقادات مردم عواقب خطرناکی دارد

استاد حوزه علمیه گفت: دروغ پردازی و بازی کردن با اعتقادات مردم کاری خطرناک است که عواقب نامطلوب به دنبال دارد.
صادقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، حجت الاسلام هادی صادقی استاد حوزه علمیه در دیدار با خواهران مدرسه علمیه امام خامنه ای کرمانشاه ابراز داشت: طلبه باید اهل مطالعه باشد و بسیار کتاب بخواند اما برخی از کتاب های دینی اعتباری ندارند و توصیه می شود که این کتاب ها را مطالعه نکنند زیرا در آن ها نقل قول های بی سند وجود دارد.

استاد حوزه علمیه تصری کرد: در زمینه واقعه کربلا هم خرافات هایی نیز ترویج شده که در کتاب های مختلفی ذکر شده اند، به عنوان نمونه مقتل الحسین ابی مخنف در زمان های گذشته کتابی معتبر محسوب می شده اما به دلیل مفقود شدن نسخه اصلی آن و اضافه شدن اضافاتی بر این کتاب، اکنون هیچ اعتباری ندارد.

وی مطرح کرد: کتاب نور العین فی المشهد الحسین منسوب به ابو اسحاق اسفرائنى نیز از جمله کتاب های بی اعتبار است زیرا طبق یافته محققان ابواسحاق اسفرائنی مقتلی با این عنوان نداشته است، از نمونه وقایع بی اعتباری که در این مقتل ذکر شده اند شروع شدن جنگ در روز سوم محرم و کشته شدن هزار نفر است و اینکه امام به تنهایی 26 نفر را کشته است نیز در این مقتل عنوان شده که هیچ یک دارای اعتبار نیستند.

این مسؤول بیان داشت: کتاب بعدی، روضة الشهادة واعظ کاشانی است که این کتاب نیز سرشار از داستان های تخیلی و به همراه جزییات بوده که فاقد سند است، برای نمونه در این مقتل ذکر شده بدن امام حسین (ع) بیست و دو هزار زخم برداشته است که از نظر عقلی این ادعا صحیح نیست.

حجت الاسلام صادقی ابراز داشت: کتاب منتخب طریحی و همچنین کتاب محرق القلوب ملا محمد مهدی نراقی هم دارای روایت های بی استنادی هستند، محرق القلوب با اقتباس از روضة الشهادة نوشته شده است که برخی از علمای به نام اسلام اشکالاتی بر آن وارد کرده اند.

وی ادامه داد: کتاب اکسیر العباداتفیالاسرار الشهادت‌ اثر فقیهی به نام ملا آقا در بندی است، ایشان در نقل قول های تاریخی ضعیف بوده  و هر نقل مظنون به ثقه را نقل کرده است، این کتاب آن قدر اکاذیب دارد که انتظار نمی رود اثر یک فقیه باشد، برخی علمای به نام اسلام نیز بر این کتاب اشکالاتی وارد کرده اند.

استاد حوزه علمیه عنوان داشت: ناسخالتواریخ، تألیف محمدتقی سپهر کاشانی هم کتابی است که نباید بدان استناد کرد، عنوان الکلام و تذکرة الشهداء نیز حاوی مطالب بی ارزش هستند که قابل استناد نیستند، برخی علمای به نام اسلام نیز بر این کتاب اشکالاتی وارد کرده اند.

وی در پایان تأکید کرد: داستان پردازی خوب است اما نباید در این زمینه زیاده روی کرد و مردم را تنها به شنیدن داستان عادت دهیم، باید تعقل مردم را افزایش دهیم تا به محض شنیدن هر روایتی آن را باور نکنند و با قرآن کریم تطبیق دهند، دروغ پردازی و بازی کردن با اعتقادات مردم کاری خطرناک است که عواقب نامطلوب به دنبال دارد./202/967/ب1

ارسال نظرات