۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۴۵۴۹۴۵
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

عدم مراقبت از ایمان سبب انحراف و پیوستن به فتنه می شود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: ایمان انسان هر روز باید در حال رشد باشد تا در مواقع حساس دین خود را از دست ندهد، در کربلا افرادی ضرر کردند که خیلی از ما در ایمان و عمل جلو بودند یا در انقلاب ما کسانی دچار انحراف شده اند که پیش از انقلاب سختی های زیادی کشیده و حتی ناخن های آنان را در زندان کشیده بودند اما امروز به رأس فتنه تبدیل شده اند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی/ ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع)، اظهار داشت: اگر انسان نذر شرعی کرده باشد باید به آن عمل کند و اگر عمل نکند باید کفاره آن را بپردازد به مانند روزه خواری عمدی که کفاره دارد.

وی افزود: نذر برای امر راجح، جاری کردن صحیح صیغه نذر و بر زبان آوردن نام خدا شرایط نذر صحیح است و نذر راجح از نظر عرف و شرع مثبت و قابل قبول است ولی نذری که برای امر نادرستی باشد یا هنگام جاری کردن صیغه نذر نام خدا را بر زبان نیاورد، صحیح نیست.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: کسانی که در صحرای کربلا با امام حسین(ع) ماندند از نظر ایمان در اوج بوده و از ابرار و اوتاد محسوب می شوند و در زیارت نامه های رسیده از ائمه معصومین(ع) شهدای کربلا با عنوان اولیا الله و کسانی که بخشیده و پاک شده اند، یاد می شوند.

وی ادامه داد: ارزش تربت شهدای کربلا به حدی است که سجده کردن بر روی آن سبب قبولی نماز است، بر اساس سخن امام علی(ع) ایمان برخی افراد با برخی دیگر متفاوت است، اما عده ای از مومنان وجود دارند که ایمان در قلب آنان محکم شده و با وجود آنان عجین شده است، در مقابل ایمان برخی از افراد عاریه ای است یعنی در صحنه های مختلف از روح انسان جدا می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی خاطرنشان کرد: ایمان هر اندازه که قوی تر باشد از انسان جدا کردن آن دشوار می شود، شهدای کربلا ایمانی در اوج و عجین شده با جسم و روح خود داشتند که در سختترین آزمون الهی موفق عمل کردند.

وی با بیان اینکه ایمان برخی از افراد در حدی است که از گوشه و کنار شاهد وقایع باشند و اگر مصیبتی در زندگی آنان رخ داد و یا مورد فتنه و امتحان الهی قرار گرفتند، کافر می شوند، افزود: ایمان قوی با سختیها و مشکلات زندگی از بین نمی رود اما اگر ایمان ضعیف باشد با یک پست و مقام یا رشوه و پیشنهادی از بین می رود.

امام جمعه ارومیه با تأکید بر این مسأله که یک طلبه باید برای تبلیغ دین سختیها را تحمل و موانع را رفع کند و با اندک سختی یا وسوسه ای از دین خود دست برندارد، گفت: امام علی(ع) می فرمایند: «اگر دنیا و ما فیها را به من دهند تا خدا را به اندازه گرفتن دانه ای از دهان موری معصیت کنم هرگز نمی پذیرم».

وی به ذکر وقایع روز عاشورا پرداخت و عنوان کرد: پیرمردی از لشکر امام حسین(ع) گفت که اجازه دهید تا با عمر سعد حرف بزنم من او را می شناسم شاید از این کار منصرفش کردم، حضرت فرمود که بی فایده است ولی باز برو با او حرف بزن، آن پیرمرد به نزد عمر سعد رفت و گفت: ای عمر سعد چه می کنی آیا آبی را که برای حیوانات صحرا هم حلال است بر فرزند رسول خدا(ص) منع می کنی؟ می دانی که در این کار تو آتش جهنم است؟

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی ابراز کرد: در حالت عادی همه ما اهل دین هستیم و از قرآن و نماز می گوییم اما در مواقع حساس به راحتی دچار ریا و خودنمایی می شویم یا به خاطر اموری خیلی پست و بی ارزش دین و ایمان خود را می فروشیم.

وی با اشاره به این سخن معصوم(ع) که هر کس دو روزش عین هم باشد ضرر کرده است، گفت: ایمان انسان هر روز باید در حال رشد باشد تا در مواقع حساس دین خود را از دست ندهد، در کربلا افرادی ضرر کردند که خیلی از ما در ایمان و عمل جلو بودند یا در انقلاب ما کسانی دچار انحراف شده اند که پیش از انقلاب سختی های زیادی کشیده و حتی ناخنهای آنان را در زندان کشیده بودند اما امروز به راس فتنه تبدیل شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: امام حسین(ع) در شب عاشورا با یاران خود سخن گفتند که بیعت را از شما برداشته ام هر کس می خواهد برود و گرنه فردا کسی از شما زنده نمی ماند، 100 یا 150 نفر در مقابل سی هزار نفر انسان وحشی و درنده طبیعی است که فردا چه صحنه ای ایجاد می شود و اگر ایمان قوی نباشد کسی جرات ورود به این صحنه را را نخواهد داشت.

وی افزود: بعد از برداشتن بیعت و ابراز وفاداری یاران اولین شخصی که به پا خواست حضرت عباس(ع) بودند که فرمودند آیا ما را از در خود می رانی یا دیگر یاران یک به یک برخواسته و فرمودند که اگر هزار بار هم کشته شویم باز در کنار شما می مانیم.

امام جمعه ارومیه گفت: امام حسین(ع) غلام سیاه پوستی به اسم جون داشتند که وقتی یاران شهید شدند اذن ورود به میدان خواست، حضرت به او فرمود که بر تو جهاد واجب نیست تو برای خدمت به ما در زمان صلح و راحتی با ما هستی، جون گفت که آیا چون رنگ من تیره و بویم بد است اجازه ورود به میدان نمی دهی؟

وی با بیان اینکه حضرت عباس(ع) به حدی زیبا بودند که به قمر بنی هاشم ملقب شده بودند، اضافه کرد: مادر ایشان از قبیله بنی اسد بود که امام علی(ع) از برادر خود عقیل خواستند تا زن نیکو از خاندانی شجاع و دلیر برای ایشان انتخاب کند، عقیل ام البنین(س) را به حضرت معرفی کرد که نام ایشان فاطمه بود اما از سر ادب و بخاطر ناراحت نشدن فرزندان حضرت زهرا(س) از امام علی(ع) خواست که ایشان را با نام فاطمه خطاب قرار ندهند.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی یادآور شد: اباعبدالله(ع) لشکر اندک خود را آرایش داده و پرچم را به دست حضرت ابوالفضل(ع) دادند وقتی همه یاران و جوانان بنی هاشم(ع) به شهادت رسیدند و نوبت به حضرت عباس(ع) رسید به نزد امام حسین(ع) آمده و فرمودند که اجازه دهید تا به میدان روم که دلم به تنگ آمده است.

وی در پایان گفت: امام حسین(ع) فرمودند که پیش از رفتن به میدان کمک کن تا شاید برای این طفلان آبی بیاوریم، با هم به سمت شت فرات رفتند لشکریان را کنار زدند و حضرت عباس(ع) خود را به فرات رساند، عطش شدیدی داشتند و مشت خود را پر از آب کردند اما هنگام خوردن به یاد عطش امام حسین(ع) و طفلان صغیر حرم افتاده و آب را بر زمین ریختند./936/202//ب2

ارسال نظرات