۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۴۵۵۲۶۷
آیت الله محمدی عراقی تشریح کرد؛

نقش تأثیرگذار دعا و مناجات در تحقق جامعه اسلامی

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری گفت: نقش دعا و مناجات و رابطه با خدا به عنوان یک سرمایه عظیم معنوی در ساختن فرد و جامعه و تحقق جامعه اسلامی و نظام دینی مؤثر است.
حجت الاسلام محمود محمدی عراقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، آیت الله محمود محمدی عراقی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری صبح امروز در مراسم اربعین دو شهید مدافع حرم، حاج اکبر نظری و حاج حسین علیخانی که در حسینیه شهدای کرمانشاه برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت امام سجاد(ع)، اظهار داشت: یکی از بزرگترین سرمایه هایی که خدای متعال برای رسیدن به مقصد درست توشه راه ما کرده است متون دعاهایی است که از اهل بیت(ع) به ما رسیده است.

آیت الله محمدی عراقی بیان داشت: دعا نقش سازنده دارد اگر در متن دعاها دقت و تأمل کنیم حقیقتا یک دوره درس خداشناسی و انسان سازی و درس ولایت و توحید است، نقش دعا و مناجات و رابطه با خدا به عنوان یک سرمایه عظیم معنوی در ساختن فرد و جامعه و تحقق جامعه اسلامی و نظام دینی بسیار مؤثر است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: امام خمینی(ره) معتقد بودند که قرآن برای مسلمانان سرمایه عظیمی است؛ اما در کنار قرآن که از سوی پروردگار نازل شده است، یک قرآن صاعد نیز داریم که آن دعا است؛ در حقیقت بالاترین و بلیغ ترین دعاها از امیر مؤمنان حضرت علی(ع)، امام حسین(ع) و فرزند بزرگوارشان امام سجاد(ع) برای ما به یادگار مانده است.

وی تصریح کرد: ادیان دیگر نیز دعا دارند به طور مثال متون دعاهای مسیحیان؛ اما این کجا و آن کجا، محتوای دعاهای ما درس اخلاق است و اگر انسان با معرفت و دقت و بصیرت این دعاها را بخواند هر سطر آن انسان ساز است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بعد از واقعه کربلا تنها کسی از یاران سیدالشهدا(ع) که انقلابی و معتقد واقعی به راه امام حسین(ع) باقی ماند، امام سجاد(ع) بود، گفت: در مقابل دستگاه ستم کار و مستبد و ظالم بنی امیه ایشان باید به تنهایی برنامه ریزی می کردند که چگونه از خون شهدای کربلا برای زنده نگه داشتن مکتب امام حسین(ع) و تداوم راه ایشان استفاده کنند.

آیت الله محمدی عراقی افزود: راهبرد امام سجاد(ع) تربیت انسان های مجاهد و مبارز میان مدت و دراز مدت با دستگاه ظلم یزیدی، از راه دعا و مناجات بود؛ همین دعاها، اشخاص و حرکت هایی را ایجاد کرد که بنیاد ظلم بنی امیه را بر باد داد و این استراتژی تعلیم و تربیت دینی بر اساس دعا و مناجات است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امام سجاد(ع) اجازه سخنرانی و تشکیل کلاس درس را نداشتند و شرایط برای قیام نیز مناسب نبود و تنها سلاح آن حضرت دعا بود.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه ما دعا را می خوانیم ولی کمتر در محتوای آن دقت می کنیم، افزود: هر جمله از این دعاها باید انسان را یک رتبه و درجه بالا ببرد.

این مسؤول بیان داشت: در فرهنگ تشیع و دینی ما نهج البلاغه به عنوان اخ القرآن(برادر قرآن) و صحیفه سجادیه اخت القرآن(خواهر قرآن) است و این به این معنا است که ما سه منبع اصلی برای کسب معرفت و نورانیت و معنویت در مذهب خود داریم.

آیت الله محمدی عراقی با اشاره به خطبه متقین حضرت علی(ع) در نهج البلاغه، این خطبه را  خطبه سبک زندگی دانست و گفت: امیرمؤمنان(ع) دراین خطبه بسیار روشن و کاربردی وظیفه تعیین کرده است که انسان های با تقوا به چه سبکی زندگی کنند؛ باید جامعه ما این خطبه را برنامه زندگی خود قرار بدهند تا در مسیر درست زندگی  قرار بگیرند.

وی در ادامه به تشریح یک فراز از دعای شماره 20 صحیفه سجادیه پرداخت و گفت: امام سجاد(ع) می فرمایند «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ سَدِّدْنِي لِأَنْ أُعَارِضَ مَنْ غَشَّنِي بِالنُّصح، خدایا مرا آنچنان از نظر اخلاقی و ساختار روحی پشتیبانی کن که بتوانم کسی که با من بد کرده در جواب او خیر خواهی کنم، « وَ أَجْزِيَ مَنْ هَجَرَنِي بِالْبِرِّ، کسی که از من دوری و قطع رابطه کرده، من جزای او را با نیکی دهم؛« وَ أُثِيبَ مَنْ حَرَمَنِي بِالْبَذْلِ، خدایا به من توفیق ده بی مهری و بدی را با بذل و خوبی جواب دهم، «وَ أُكَافِيَ مَنْ قَطَعَنِي بِالصِّلَةِ، ناسازگاري رفيقان را با معاشرت نيک توفیقم بده؛« وَ أُخَالِفَ مَنِ اغْتَابَنِي إِلَى حُسْنِ الذِّكْرِ، خدایا به من توفیق ده تا بتوانم کسی که بر من بد گویی کرده من با او بالعکس رفتار کنم.
 
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان رهبری در پایان ابراز داشت: صحیفه سجادیه  به عنوان یکی از گنجینه‌ های علوم  و معارف اسلامی و از ذخائر با ارزش بشری است که عالی ‌ترین اندیشه های معنوی در این دعاها است./967
/202ب2

ارسال نظرات