۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۴۵۵۷۶۷
استاد حوزه علمیه قزوین:

اصلاح طلبی در جامعه باید با بر مبنای احیای کتاب و سنت باشد

استاد حوزه علمیه قزوین گفت: اصلاح‌گری هم شامل شیوه‌های رفتاری حکومت جائر و مسؤولان می‌شود و هم خصلت‌ها و عملکرد مردم و امت را در برمی‌گیرد، امام حسین(ع) بخشی از اصلاح طلبی خویش را بر مبنای احیای کتاب و سنت و زدودن بدعت‌ها از افکار و اعمال مردم برمی‌شمارد.
قرآن کریم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام ابوالفضل مرادی، استاد حوزه علمیه قزوین شب گذشته در مسجد زینبیه قزوین با اشاره به بحث آزمون و امتحان الهی، گفت: مقصود از آزمون در حماسه عاشورا امتحان کردن یاران و همراهان در یک حرکت انقلابی و اصلاحی است یک نهضت زمانی موفق است که یارانی آزموده و امتحان داده داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به محورهای آزمایش و امتحان افراد در حرکتی انقلابی و اصلاحی، افزود: اعتقاد واقعی و جدی همراهان به مبارزه، اطاعت بی چون و چرا از رهبری، تعهد نسبت به تکالیف و برنامه‌ها، صداقت و خلوص همراهان، توانایی جسمی و رزمی برای نبرد و داشتن روحیه قوی برای استقامت تا پایان کار از مهم‌ترین محورهای آزمایش و آزمون الهی است.

خلوص همراهان و یاران امام با آزمون و آزمایش سنجیده شده بود

این کارشناس مذهبی در ادامه با بیان اینکه حسین بن علی(ع) در طول مسیر کربلا چندین بار یاران خود را مورد آزمایش قرار داد، اظهار کرد: آن بزرگوار با بازگویی حوادث و پیشامدهای کوفه و خبر دادن از شهادت یاران و همراهان افراد خالص را از ناخالص جدا کرد و تنها کسانی با امام همراه شدند که حاضر به ایثار و شهادت در رکاب آن بزرگوار بودند.

استاد حوزه علمیه قزوین در ادامه با اشاره به اینکه امام در شب عاشورا در خطبه معروف خود با تشکر از یاران با آنها اتمام حجت هم کرده بود، ابراز کرد: امام فرمود ای یاران من بیعتی بر گردن شما ندارم، هر که می‌خواهد برود و از تاریکی شب استفاده کند اما هیچ کدام از یاران در آن شب نرفتند، امام در ادامه می‌فرمایند به خداوند سوگند که من این افراد را آزموده‌ام، این افراد دلیرمردانی هستند که در راه مرگ با من انس پیدا کرده‌اند آن طوری که کودک به سینه مادرش مأنوس است.

وی در ادامه دور بودن جامعه را از معیارهای اصیل دین و ملاک‌های ارزشی موجب آلوده شدن آن جامعه به فساد و تباهی دانست و تصریح کرد: اگر فساد در جامعه رخنه کند روابط انسانی و اجتماعی و آنچه را که میان دولت و ملت پیش می آید را دچار انحراف و آسیب می کند، در نتیجه راه برای اقدامات اصلاحی بسته خواهد شد.

این کارشناس مذهبی در ادامه افزود: اصلاح‌گری هم شامل شیوه‌های رفتاری حکومت جائر و مسؤولان می‌شود و هم خصلت‌ها و عملکرد مردم و امت را در برمی‌گیرد، امام حسین(ع) بُعدی از اصلاح طلبی خویش را بر مبنای احیای کتاب و سنت و زدودن بدعت‌ها از افکار و اعمال مردم برمی‌شمارد.

حجت الاسلام مرادی در ادامه اضافه کرد: حسین بن علی(ع) در سخن معروف خود با اشاره به هدف اصلاحی خود قیام خویش را با انگیزه طلب اصلاح در امت پیامبر معرفی می‌کند در سخن دیگری هم حرکت نهضت خود را برای آشکار ساختن معالم دین و اصلاح امور در شهرها و امنیت پیدا کردن مظلومان و عمل به فرائض و احکام الهی دانسته است.

وی در پایان گفت: قیام اصلاحی امام ریشه در نهضت‌های اصلاحی انبیا داشت و امام میراث دار اصلاح پیامبران گذشته بود، حسین بن علی(ع) در این راه جان داد تا مفاسد برچیده شود و این مسأله‌ای بود که امام امت هم بر آن تأکید زیادی داشتند و فرموده‌اند که تمام انبیا برای اصلاح جامعه آمدند و همه آنها این مسأله را مد نظر داشتند که فرد باید فدای جامعه شود و حسین بن علی(ع) بر همین مبنا و میزان خود را فدا کرد تا جامعه اصلاح شود./873/202/ب2

ارسال نظرات