رمز ماندگاری حماسه عاشورا بصیرت درونی امام و یارانش بود


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام ابوالفضل مرادی، استاد حوزه علمیه قزوین شب گذشته در مسجد زینبیه قزوین با اشاره به تدبیر و برنامه ریزی حسین بن علی(ع) در قیام عاشورا، گفت: قیام عاشورا یک نهضت حساب شده و با برنامه بود نه یک شورش کور و بی هدف برای تمام روزها و لحظات آن دوراندیشی و تدبیر به کار گرفته شده بود.
وی در ادامه با اشاره به اینکه ویژگی ممتاز هر حرکتی برخورداری از یک برنامهریزی دقیق و کارآمد است، افزود: با مروری به حوادث عاشورا از آغاز حرکت امام از مدینه تا پایان ماجرا به نمونهای از برنامهریزی برخورد میکنیم که همگی نشان دهنده تدبیر و درایت امام است.
این کارشناس مذهبی در ادامه با اشاره به نمونههایی از اقدامات برنامهریزی امام حسین(ع) در قیام عاشورا، اظهار کرد: جمع آوری اطلاعات از مسافران و رهگذران در طول مسیر به سمت کوفه، سازماندهی نیروهای خودی و ایجاد مانع نفوذ دشمن به خیمههای امام، نامه نگاری و پیام رسانی به کوفه و بصره و تبیین هدف قیام از اقدامات برنامهریزی امام حسین(ع) در قیام عاشورا بود.
برنامهریزی در هر امری یک تدبیر ضروری و حیاتی است
استاد حوزه علمیه در ادامه انجام امور را با برنامهریزی از پیش تعیین شده یک تدبیر حساب شده و عملی دانست و ابراز کرد: در دنیایی که القای فکر یا مبارزه یا ترویج یک فرهنگ با برنامهریزی انجام میشود کارهای بدون برنامه چندان ثمربخش نخواهد بود، از این رو الهام گرفتن از حادثه عاشورا برای بهرهگیری از روشهای درست تدبیر ضروری و لازم است.
وی در ادامه با بیان اینکه شناخت روشن و دقیق از دین، تکلیف، پیشوا و حجت خدا، حق و باطل بصیرت نام دارد تصریح کرد: بصیرت از صفات شایسته و ستودهای است که یک مسلمان در زندگی فردی و اجتماعی خود باید از آن برخوردار باشد در مبارزات و فعالیتهای سیاسی و اجتماعی جایگاه بصیرت به خوبی روشن میشود.
رمز ماندگاری حماسه عاشورا بصیرت درونی امام و یارانش بود
حجت الاسلام مرادی در ادامه با اشاره به اینکه حماسه آفرینان حادثه عاشورا همگی اهل بصیرت بودند، خاطرنشان کرد: حماسه آفرینان عاشورا بی هدف و کورکورانه به کربلا نیامده بودند، آنان اهل بصیرت بودند هم نسبت به درستی و حقانیت راه و رهبرشان و هم به اینکه وظیفه آنها جهاد و یاری امام است.
وی در پایان گفت: آگاهی امام حسین(ع) از عاقبت شهادت در این سفر و آگاه کردن یاران و همراهان به پایان این قیام نوعی داشتن بصیرت و دادن بصیرت است تا انتخاب افراد آگاهانه باشد و همراهی آنها از روی بصیرت و آگاهی انجام گیرد./873/202/ب2