۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۴۶۰۱۳۹
حجت‌الاسلام تقوا:

خدمت به مردم شاخصه مهم مسجد تراز اسلامی است

امام جماعت مسجد جامع ثارالله(ع) تهران گفت: مسجدی که بتواند مشکلات مردم را درک و نسبت به حل و فصل آن راهکاری مناسب ارائه دهد و آن‌ها را از بن‌بست‌های پیش آمده خارج کند، در واقع در مسیر تحقق مسجد در تراز اسلامی قدم برداشته است.
مسجد طراز اسلام

حجت‌الاسلام احمد تقوا، امام جماعت مسجد جامع ثارالله(ع)، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه نخستین اقدام پیامبر اسلام(ص) پس از ورود به مدینه مسجدسازی بود، اظهار داشت: در احداث این مسجد همه مسلمین مشارکت داشتند. در صدر اسلام مسجد محور کارهای حکومتی بود و اکثر فعالیت‌های مدیریتی و حکومتی در مسجد انجام می‌شد.

وی افزود: در مساجد صدر اسلام، بخشی از مسجد به «دکه القضاء» اختصاص داشت و فعالیت‌های مربوط به قضاوت و حکمیت بین مردم در مسجد انجام می‌شد.

امام جماعت مسجد جامع ثارالله(ع)، با بیان اینکه کارکردهای مسجد در طول تاریخ دستخوش تغییرات و تحولات بود، ادامه داد: همچنین در مساجد صدر اسلام، بخشی دیگر از مسجد «شرطه الخمیس» را شامل می‌شد. یعنی برخی مسؤولان انتظامی حکومت در مسجد مستقر بودند و کار مردم را انجام می‌دادند. به دلیل اینکه مسجد به عنوان خانه خدا محور فعالیت‌های حکومت اسلامی شناخته می‌شد.

حجت‌الاسلام تقوا شاخصه مهم مسجد تراز اسلام را خدمت به مردم عنوان کرد، و خاطرنشان کرد: هم اکنون در سطح شهر تهران مساجدی را داریم که تا حدودی همانند مساجد صدر اسلام محوریت مردمی دارند، و به جز برنامه‌های مذهبی، دینی، برگزاری مناسبت‌ها و... فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مناسبی دارند. مثلاً همین مسجد جامع ثارالله واقع در خیابان کارگر شمالی که بنده امام جماعت آن را بر عهده دارم، در حد وسع و توان همه این برنامه‌ها و فعالیت‌ها صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: رسیدگی به مشکلات محرومین از جمله این فعالیت‌ها است. و بیش از 300 خانواده محروم تحت پوشش کمک‌های مردمی اهالی مسجد می‌باشند و به برخی خانواده‌هایی که بدون سرپرست و دارای فرزند یتیم هستند، بصورت ماهانه مستمری پرداخت و به صورت سالانه و در 4 تا 5 مرحله به این خانواده‌ها سبد کالای مواد غذایی داده می‌شود.

امام جماعت مسجد جامع ثارالله(ع) با بیان اینکه ارائه این قبیل خدمات در مساجد صدر اسلام وجود داشت، اظهار داشت: در راستای تحقق جامعه‌ای سالم و با ایمان، اقدام به راه‌اندازی کمپ ترک اعتیاد، به معتادین محترم اهالی محل و منطقه کردیم و حدود ده سال است در این زمینه به خانواده‌های معتادین ارائه خدمات می‌دهیم و عزیزان آن‌ها را از گرفتاری‌های مواد مخدر نجات می‌دهیم و به خانواده باز‌می‌گردانیم و بعد از ترک اعتیاد سعی می‌کنیم با ایجاد شغل مناسب و با برگزاری نشست‌های آموزشی مانع از برگشت دوباره آن‌ها به اعتیاد شویم.

وی ادامه داد: ایجاد شرایط آسان برای ازدواج جوانان و تهیه جهیزیه با قیمت‌های مناسب، یکی دیگر از خدمات مسجد می‌باشد و با این نوع اقدامات و فعالیت‌ها توانسته‌ایم اعتماد عمومی مردم به مسجد را افزایش داده و مسجد را محلی امن و مورد اعتماد برای اجتماع و همه قشرها قرار دهیم.

حجت‌الاسلام تقوا افزود: بنابراین هر مسجدی که بتواند مشکلات مردم را درک و نسبت به حل و فصل آن راهکاری مناسب ارائه دهد و آن‌ها را از بن‌بست‌های پیش آمده خارج کند، در واقع در مسیر تحقق مسجد در تراز اسلامی قدم برداشته است.

وی در بیان آسیب شناسی فعالیت‌ها و برنامه‌های مساجد، یادآور شد: به نظر بنده چند مسأله کارکرد مساجد را تضعیف کرده است، و یکی از این‌ها به دلیل عدم وجود مدیریت متمرکز در مساجد است، به عبارت دیگر مدیریت مسجد باید در اختیار امام جماعت آن مسجد باشد و این مهم در اکثر مساجد اتفاق نمی‌افتد و آن هم یا به دلیل وقف خاص می‌باشد و یا اینکه برخی قومیت‌ها اقدام به ساخت مسجد می‌کنند و مدیریت آن را در اختیار خود می‌گیرند.

امام جماعت مسجد جامع ثارالله(ع) با تاکید بر اینکه مساجد نباید حالت قومی و عشیره‌ای پیدا کنند، عنوان داشت: اقدامات قبیله‌ای سبب می‌شود کارکردهای مسجد تحت تاثیر سلیقه‌های خاص افراد قرار ‌گیرد و نه تنها از سیاست‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد تبعیت نمی‌کنند بلکه امام جماعت را هم با رای و سلیقه خودشان انتخاب و یا رد می‌کنند و این سبب تضعیف مسجد به دلیل عدم وجود یک روحانی کارآمد و مدیریت متمرکز خواهد شد.

وی بر فراهم شدن زمینه‌های بهرمندی همه اقشار مردم از فضای مسجد اشاره کرد و بیان داشت: برای تحقق مسجد در تراز اسلامی افزون بر وجود یک روحانی کارآمد و دلسوز به عنوان امام جماعت آن مسجد، باید سایر خادمان مسجد از جمله اعضای هیأت امنا دارای صفات متمایز و پسندیده باشند و ضمن اینکه مورد مقبول اهالی منطقه هستند باید در تدیّن، امانت داری و تخصص در امور مربوطه سرآمد باشند تا بتوانند مأموریت‌های محوله را به خوبی به ثمر برسانند.

این کارشناس دینی با ابراز نگرانی از کمبود تعداد مساجد در شهر تهران، اظهار داشت: در مناطق شمال غرب و شمال شرق تهران تناسبی بین جمعیت آن منطقه با تعداد مساجد موجود، وجود ندارد و رشد مسجدسازی در این مناطق همت مسؤولان شهری و مؤمنان را می‌طلبد.

حجت‌الاسلام تقوا در پایان با بیان اینکه مساجد باید همواره استقلال رأی خود را حفظ کنند، خاطرنشان کرد: مساجد در جمهوری اسلامی جدای از حکومت و دولت اسلامی نیستند، بلکه همواره حامی و پشیبان انقلاب اسلامی بوده‌اند. ولی مساجد برای حفظ استقلال خود و پیشبرد اهداف دین مبین اسلام باید به صورت مستقل اداره بشوند و در این میان دولت اسلامی و مرکز رسیدگی به امور مساجد می‌توانند ضمن احترام به حفظ استقلال رأی مساجد، شرایط و بسترهایی را فراهم کنند تا مساجد بدون وابستگی به نهادی، در تامین منابع مالی خودکفا شوند. زیرا این منابع مالی پایدار در تداوم و ارتقای کیفیت برنامه‌های فرهنگی و دینی مساجد در تراز اسلامی بسیار تاثیرگزار خواهد بود./301/9592/ب1

ارسال نظرات