۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷
کد خبر: ۴۶۱۶۶۷
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران:

آمریکا چاره‌ای جز مذاکره با ایران نداشته است

سلیمی‌نمین در جمع دانشجویان دانشگاه تبریز با بیان این‌که آمریکا اگر توان مقابله نظامی با ایران داشت، لحظه‌ای درنگ نمی کرد، گفت: آمریکا چاره‌ای جز مذاکره با ایران نداشته است.
عباس سلیمی نمین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران امشب در مناظره سیاسی دانشگاه تبریز با موضوع «رفتار آمریکا در پسابرجام» که در سالن اجتماعات شهید سلمانی برگزار شد، اظهار داشت: دلیل اصلی تمایل آمریکا برای مذاکره با ایران، قدرت به دست آمده ایران از نظر توانمندی‌های سیاسی و استراتژیکی بود.
وی با طرح این سؤال که چرا مذاکرات هسته‌ای 13 سال به طول انجامید؟ خاطرنشان کرد: اگر به پاسخ این سؤال برسیم، بسیاری از حقایق مشخص خواهد شد، قطعا با پافشاری‌هایی که در مواضع خود در سال‌های گذشته داشتیم به قدرتی دست یافته‌ایم که از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری اجازه حضور در مسائل بین‌المللی را می‌دهد.
سلیمی نمین با اشاره به این‌که علت اصلی طول کشیدن مذاکره به مدیریت امر مذاکره بر می‌گردد، تصریح کرد: وقتی وارد مذاکره شدیم با توانمندی‌های به دست آمده در این وادی قدم گذاشتیم و تمام تهدیدها علیه خود را خنثی کردیم و کاری کردیم که آمریکا نتواند شمشمیر به دست بگیرد و چاره‌ای جز مذاکره داشته باشد.
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با تأکید بر این‌که دشمنی آمریکا با ایران امری بدیهی و غیرقابل انکار است، افزود: آن مقام آمریکایی چندین بار گفته‌ که اگر توان باز کردن تک‌تک پیچ‌های هسته‌ای ایران را داشت آن را انجام می‌داد؛ پس بدانیم اگر تا به امروز تمایل به مذاکره دارد در برابر ایران نمی‌تواند از گزینه نظامی استفاده کند.
وی با اشاره به انتقادات موجود نسبت به دولت یازدهم و مذاکرات هسته‌ای خاطرنشان کرد: ضعف‌ها و ایرادات گرفته شده به دولت یازدهم از قبل انتخابات بوده است، وقتی در مذاکره با 6 کشور همه‌چیز را به یک کشور پیوند بزنیم به یقین از دیگران غافل شده و عقب خواهیم ماند.
سلیمی با بیان این‌که پس از برجام، دولت یازدهم همه چیز را به آمریکا منتهی کرده است، گفت: یکی از مهم‌ترین اشتباهات دولت یازدهم بازگشایی گره‌ کار ایران از سوی امریکا است، نباید تنها به علت عدم فروش هواپیما و یا هر حادثه‌ای صنعت کشور را تعطیل کنیم و صدها نفر بیکار شوند.
وی افزود: اگر امریکا می‌توانست با مذاکره پایگاه‌های نظامی ما را سست کند، قطعا به حمله نظامی نیز عمل می‎کرد، اما همانطور که گفته شد، آمریکا چنین توانی نداشته و امروز با کارشکنی در اجرای برجام دشمنی خود را به گونه‌ای دیگر بروز می‌دهد، در حقیقت مذاکرات ایران را از تهدید جدی خارج نکرده است.
مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان این‌که آمریکا اهداف متعددی از ورود به مذاکرات هسته‌ای با ایران داشته است، گفت: تصور آمریکا از برجام این بود که با بحث هسته‌ای می تواند در برخی از مسائل مانند توانمندی موشکی و روابط با رژیم صهیونیستی نیز ارتباط کانال هایی بزند./935/پ202/ج

 

ارسال نظرات