۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۴۶۵۱۳۱
معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان خبر داد؛

حضور حوزه علمیه خراسان با 41 موسسه و مدرسه علمیه در نمایشگاه پژوهش و فناوری

حجت الاسلام جلاییان اکبر نیا، رونمایی از کتابخانه دیجیتال حوزه علمیه خراسان و نرم افزار مشابه یاب را از برنامه های این معاونت در ایام برگزاری نمایشگاه پژوهش و فناوری دانست و ادامه داد: این نرم افزار به زودی در اختیار اساتید و طلاب قرار می گیرد تا در روند راهنمایی و ارزیابی پایان نامه ها استفاده شود.
نشست خبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی جلاییان اکبرنیا، معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان در  نشست خبری «حضور حوزه علمیه خراسان در نمایشگاه پژوهش و فنآوری» که پیش از ظهر امروز با حضور اصحاب رسانه در محل سالن جلسات حوزه علمیه خراسان برگزار شد، به تفکیک معاونت پژوهش از آموزش درخرداد ماه 95 اشاره کرد و افزود: در دوران مدیریت جدید حوزه و در راستای متمرکز شدن فعالیت های پژوهشی، معاونت پژوهش از معاونت آموزش جدا شد.

وی برنامه ریزی، تعیین خط و مشی های پژوهشی در قالب تعیین چشم انداز و برنامه جامع پژوهش و تصویب آیین نامه های لازم در کمیسیون و شورای پژوهش را از خطی مشی های معاونت پژوهش حوزه دانست و ابراز داشت: تمام این برنامه ها با عنایت مقام معظم رهبری و عنایت ایشان به صورت ویژه نسبت به حوزه انقلابی و تحول در حوزه است.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با تاکید بر توسعه فرهنگ تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه، موسسات و مراکز علمی، گفت: نگاه برنامه ریزی در حوزه پژوهش، منعطف به منویات مقام معظم رهبری در حوزه انقلابی و با نگاه تحول است

وی برنامه ریزی و پیگیری امور پژوهشی طلاب مدارس را از برنامه های معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان در جهت توسعه فرهنگ تحقیق و پژوهش دانست و ابراز داشت: نمره پژوهشی برای تمامی دروس در سطوح مختلف تحصیلی حوزه تصویب شده است که هر یک از دروس در کنار نمره آموزشی، پنج نمره از این دروس مختص کار پژوهشی است.

حجت الاسلام جلاییان اکبر نیا در ادامه با بیان اینکه برنامه ریزی و پیگیری امور پژوهشی نیازمند برنامه و کتاب است، به ارائه کتاب کار پژوهش توسط این معاونت و همچنین آمادگی این معاونت در دریافت طرح ها و ایده ها جهت کتاب کار در حوزه پژوهش تاکید کرد و افزود: کتاب کار پژوهشی چنانچه مورد تصویب قرار گیرد با پژوهشگران عقد قرارداد بسته خواهد شد.

وی نظارت بر امور وکارهای مسئولین پژوهشی مدارس را از دیگر فعالیت های معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان دانست و ادامه داد: مدارسی که بیش از 100 طلبه دارند، برای این مدارس، مسئول پژوهش تعریف شده است و در شهرستان ها مدارس علمیه می توانند از سرباز طلبه به عنوان مسئول پژوهش استفاده کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان، تعیین شرح وظایف، رصد فعالیت های مسؤولان پژوهشی و فعالیت های پژوهشی مدارس را از دیگر برنامه های این معاونت جهت توسعه تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه خراسان دانست و تاکید کرد: لازم است طلاب در زمینه تحقیق و پژوهش توانمند شوند.

وی همچنین به برگزاری دوره های مختلف آموزشی از جمله مهارت های مطالعه، ویراستاری و تقریر نویسی توسط این معاونت در حوزه علمیه خراسان اشاره کرد و افزود: بیش از 20 کارگاه مهارتی در حوزه علمیه خراسان تعریف شده است.

حجت الاسلام جلاییان اکبر نیا، برگزاری و حمایت از نشست های علمی در سطح مدارس را از دیگر فعالیت های این معاونت در جهت توسعه تحقیق و پژوهش در حوزه دانست و ابراز داشت: به طور میانگین سالیانه بیش از 150 نشست علمی در سطح مدارس حوزه علمیه با رویکرد پژوهشی  برگزار می شود که میانگین آن هفته ای سه نشست در سطح خراسان می باشد.

وی پیگیری و برنامه ریزی اجرایی کرسی های آزاد اندیشی در سطح حوزه خراسان را از دیگر برنامه های این معاونت دانست و ادامه داد: برگزاری چهار کرسی نظریه پردازی از دیگر برنامه های این معاونت تا پایان سال 95 است.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه وقتی روحیه پژوهش و پژوهشگری در بین طلاب فعال می شود، به ارائه مشاوره های پژوهشی به صورت حضوری و از طریق پرتال طلاب توسط این معاونت تاکید کرد و افزود: طلاب در جهت نوشتن پایان نامه نیازمند این هستند که در روند تحقیق مشاوره بگیرند و در مدارس علمیه استاد مشاور برای تحقیقات طلاب تعیین شده است.

وی حمایت و هدایت از موسسات پژوهشی را از رویکردهای معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان دانست و ابراز داشت: 20 موسسه پژوهشی در مشهد فعال هستند که کارهای پژوهشی یا مستقیم جزء برنامه هایشان است و یا یکی از سر فصل های فعالیتهایشان، فعالیت در حوزه پژوهش است.

حجت الاسلام جلاییان اکبرنیا همچنین به حمایت از آثار پژوهشی طلاب و فرهیختگان حوزه علمیه توسط این معاونت اشاره کرد و افزود: اثار پژوهشی چه در قالب طرح و چه در قالب کتاب مورد حمایت مالی  قرار می گیرند و هر اثر با توجه به حجم و سطح مورد حمایت مالی تا سقف بیش از ده میلیون تومان قرار می گیرد.

 

آخرین مهلت فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان تا پایان آذر ماه

وی با بیان اینکه حمایت از طرح و ایده های برتر پژوهش از دیگر فعالیت های این معاونت در حوزه علمیه خراسان است، به فراخوان آثار پژوهشی توسط این معاونت اشاره کرد و اظهار داشت: دوازدهمین فراخوان آثار حوزه علمیه از ابتدای آذر ماه شروع و تا پایان این ماه ادامه دارد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان همچنین از طلاب و فرهیختگان حوزوی درخواست کرد که اثار خود را در سایت حوزه علمیه خراسان ثبت و از طریق سایت حوزه علمیه خراسان ارسال و نسخه خطی اثر خود را به معاونت پژوهش این حوزه ارائه دهند.

 

حمایت از آثار پژوهشی طلاب توسط معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان

 وی در ادامه به شناسایی پژوهشگران و حمایت و هدایت از آثار پژوهشی در حوزه علمیه خراسان اشاره کرد و افزود:  آثار پژوهشگران مطالعه و ارزیابی می شود و برای این آثار، کارنامه ارزیابی صادر و به نویسندگان ارائه می شود که پژوهشگران نقاط ضعف و قوت آثار خود را بدانند و به برترین های این آثار در مرحله اول هدایایی تعلق می گیرد و در مرحله بعد، از این آثار حمایت می شود.

 

رونمایی از کتابخانه دیجیتال و نرم افزار مشابه یاب در نمایشگاه پژوهش و فنآوری

حجت الاسلام جلاییان اکبر نیا در ادامه رونمایی از کتابخانه دیجیتال حوزه علمیه خراسان و نرم افزار مشابه یاب را از برنامه های این معاونت در ایام برگزاری نمایشگاه پژوهش و فناوری دانست و ادامه داد: این نرم افزار به زودی در اختیار اساتید و طلاب قرار می گیرد تا در روند راهنمایی و ارزیابی پایان نامه ها  استفاده شود.

وی با بیان اینکه برنامه تحت وب و تحت شبکه فراخوان آثار پژوهشی جهت حضور جدی در دوازدهمین فراخوان آثار پژوهشی در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد، حمایت از نشریات مدارس را از برنامه های دیگر این معاونت دانست و اظهار داشت:  نشریات تجربی در مدارس کاملا مورد توجه استو از طلاب در پایه های مختلف تحصیلی خواسته شده که هر مدرسه با تناسب هر پایه یک یا چند مجله تجربی طلبگی داشته باشند و به طور جدی از این مجلات حمایت می شود.

 

حضور حوزه علمیه خراسان با 41 موسسه و مدرسه علمیه در نمایشگاه پژوهش و فنآوری

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان همچنین به حضور فعال حوزه علمیه خراسان در نمایشگاه پژوهش و فن آوری توسط استانداری خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: حوزه علمیه خراسان امسال با 41 موسسه و مدرسه در نمایشگاه فناوری شرکت می کند و  فضای 1000 متر مربع به حوزه علمیه  اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه خراسان دارای  5 غرفه در این نمایشگاه است، ادامه داد: موسسات پژوهشی و مدارس علمیه کارهای پژوهشی خود را در این نمایشگاه عرضه خواهند کرد.

حجت الاسلام جلاییان اکبرنیا با اشاره به اینکه بیش از 20 اثر پژوهشی در این نمایشگاه رونمایی خواهد شد، تاکید کرد: رونمایی از کتابخانه دیجیتال و نرم افزار مشابه یاب نشان دهند این است که فعالیت های موسسات و دفتر فن آوری حوزه علمیه خراسان در طول سال تلاش های بسیاری داشته اند.

وی برگزاری نمایشگاه اختصاصی در دی ماه، ارائه مشاوره  و گفتگوی چهره به چهره در تمامی نمایشگاهها را از فعالیت های حوزه علمیه خراسان دانست و اظهار داشت: حوزه علمیه خراسان در دوازدهمین نمایشگاه کتاب بیش از دو هزار ساعت مشاوره ارائه کرده است که حاصل این مشاوره ها نتایج خوب و ثمر بخشی نیز بوده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان نمایندگی جشنواره های علمی کشور از جمله جشنواره علمی حلی را از فعالیت های حوزه علمیه خراسان دانست و ادامه داد: در هفدهمین نمایشگاه بین المللی حوزه علمیه خراسان هفت کمیته داشت که کمیته معنویت و مردم بر عهده حوزه علمیه خراسان بوده است.

وی تجهیز کتابخانه مدارس حوزه علمیه خراسان به کتب علوم انسانی و سیستم کتابداری پارس آذرخش، برگزاری نشست های مختلف با پژوهشگران حوزه جهت هم افزایی و شناسایی پژوهشگران و استعدادهای پژوهشی حوزه را از دیگر فعالیت های معاونت پژوهش در حوزه علمیه خراسان دانست و ابراز داشت: قریب به 500 نفر پژوهشگر شناسایی شده اند که توانایی بالفعل پژوهشی در حوزه های تخصصی دارند.

 

تقدیر از پنج پژوهشگر برتر حوزه علمیه خراسان در نمایشگاه پژوهش و فناوری

حجت الاسلام جلاییان اکبرنیا، در پایان با بیان اینکه در نمایشگاه پژوهش و فناوری از  پنج پژوهشگر برتر حوزه علمیه خراسان تقدیر خواهد شد، به راه اندازی مدرسه تخصصی قرآن و حدیث و فعال سازی فعالیت های مختلف قرآنی در سطح استان تا پایان امسال خبر داد و افزود: برنامه ها و مطالعات اولی این مدرسه انجام شده است و امیدواریم تا انتهای امسال معرفی شود و فعالیت خود را آغاز کند.

گفتنی است، نمایشگاه پژوهش و فناوری در راستای تقویت فرهنگ پژوهش، از عصر امروز آغاز و به مدت یک هفته  از ساعت 10 صبح الی 19 در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد دائر است./859/201/ب3

ارسال نظرات