۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۴۶۶۱۳۳
آیت الله سعیدی تبیین کرد؛

چرایی اجازه رهبر انقلاب برای انجام مذاکرات هسته ای

امام جمعه قم تأکید کرد: عهد شکنی در برجام این موضوع را برای افکار عمومی کشورمان بیش از پیش روشن کرد که آمریکا را باید در قامت شیطان بزرگ دید و آمریکا همان آمریکای قدیمی با همان خصوصیات و خصومت شیطانی است.
نمازجمعه قم به امامت آیت الله سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با بیان این که کسانی که با دشمنان خدا و مؤمنان دوستی برقرار می کنند مؤمن واقعی نیستند،گفت: از آیه نخست سوریه ممتحنه استفاده می شود که مؤمنان برای ایجاد رابطه دوستی با دیگران محدودیت هایی دارند و حق ندارند با هرکسی طرح دوستی بریزند و مذاکره کنند یا درباره هر موضوعی مذاکره داشته باشند.

وی افزود: مؤمنان با انسان های دیگر دو نوع رابطه انسانی و دوستی می توانند داشته باشند، آنچه که در اسلام از آن نهی شده ایجاد رابطه دوستی و صمیمت تشکیلاتی بین مؤمنان و دشمنان خدا است اما ایجاد رابطه انسانی با همه انسان ها نه تنها منع نشده بلکه بر آن تأکید هم صورت گرفته است.

امام جمعه قم با بیان این که برخی از انسان ها با مؤمنان دشمن هستند که هیچ عقلی ایجاد رابطه صمیمی با دشمن را قبول نمی کند، اظهار داشت: خداوند می فرماید از پیوند دوستی با دشمنان خود و خدا اجتناب کنید یعنی عنوان نهی روی عداوت رفته است و در نتیجه کفار و مشرکان یک مصداق از این دشمن هستند.

وی ادامه داد: عنوان دشمن اختصاص به کفار و مشرکان ندارد، ممکن است کسی به ظاهر مسلمان اما در واقع دشمن مؤمنان باشد در این صورت دوستی با آن ها هم مشمول همین نهی می شود، مگر خوارج، معاویه و یزید داعیه اسلام نداشتند، مگر امروز وهابیت، داعش و منافقان به نام اسلام خیانت نمی کنند ظلم و فسادی که این ها کردند هیج مشرکی انجام نداد، امروز هرکس از منافقان و کسانی که علیه نظام و ولی فقیه قیام، دشمنی و فتنه انگیزی کردند حمایت کند مشمول این آیه هستند که نباید با آن ها دوستی کرد.

آیت الله سعیدی در خطه دوم با گرامیداشت و تبریک سالروز آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) ابراز داشت: از جمله خدمات امام عسکری(ع) این بود که فقهایی قرار دادند تا در زمان غیبت مردم سردرگم و حیران نشوند، با امام زمان(عج) در این روز عهد می بندیم که همواره پیرو ولایت فقیه باشیم و فرامین رهبر معظم انقلاب را باید مطالبات ایشان بدانیم، همچنین با تمام وجود و قدرت باید در اختیار ولی فقیه باشیم و تا آخرین نفس از ولی فقیه حمایت کنیم.

وی با اشاره به اجلاسیه های مهم روز گذشته عنوان کرد: روز گذشته چند اجلاس مهم داشتیم، یکی اجلاس سراسری نماز در استان البرز بود که با پیام رهبر معظم انقلاب کار خود را آغاز کردند، ایشان در بخشی از پیام فرمودند ما مسؤولان، سخنوران، سر رشته داران امور کشور، روحانیون و متولیان تبلیغ و همه آحاد و اقشار در مسؤولایت اقامه نماز شریکیم، باید به اقامه نماز اهمیت دهیم.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به دهمین اجلاس جامعه مدرسین و علمای بلاد خاطرنشان کرد: این اجلاسیه در قم و با موضوع بایسته ها و راهکارها برگزار شد، در این اجلاس سخنرانان مطالب بسیار ارزشمندی را مطرح کردند، باید حوزه انقلابی بماند و همان حالت انقلابی ابتدای نهضت حضرت امام باید تداوم پیدا کند.

 وی اضافه کرد: در این راستا به راهکارهایی که رهبر معظم انقلاب و بزرگان فرمودند باید توجه شود، در بایسته های حوزه انقلابی در گام نخست تربیت فقیه است چرا که کیان شیعه مرجعیت و فقها هستند، تبلیغ تشیه در کشورهای دیگر باید مورد توجه حوزه انقلابی باشد و طلاب باید برای انتقال آموزه های دینی باید زبان عربی را زبان دوم خود قرار دهند؛ بایسته دیگر برای حفظ انقلابی ماندن آگاه بودن بودن به زمان است.

امام جمعه قم با اشاره به نقض برجام از سوی آمریکایی ها گفت: این روزها با تمدید تحریم ها مشخص شد که آمریکا هرگز تغییری در اهداف شوم و روش های ظالمانه اش در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران ایجاد نکرده است.

وی افزود: عهد شکنی در برجام این موضوع را برای افکار عمومی کشورمان بیش از پیش روشن کرد که آمریکا را باید در قامت شیطان بزرگ دید و آمریکا همان آمریکای قدیمی با همان خصوصیات و خصومت شیطانی است، سینه آمریکایی ها مملو از بغض و کینه نسبت به اسلام و جمهوری اسلامی است، کسانی به دنبال بزک کردند این شیطان بزرگ بودند و سعی می کردند دشمنی آمریکا با ملت ایران را در حد سوء تفاهم تقلیل دهند که امروز نادرستی این تحلیل آشکار شد.

آیت الله سعیدی با بیان این که رهبر فرزانه، دور اندیش و بصیر انقلاب از همان ابتدا فرمودند که به مذاکرات خوشبین نیستند، اظهار داشت: ایشان در جایی دیگر فرمود «من در جزئیات مذاکره دخالتی نکردم باز هم نمی کنم، من مسائل کلان، خطوط اصلی، چارچوب های مهم و خطوط قرمز را به مسؤولان کشور همواره گفته ام» این که حالا گفته شود که جزئیات مذاکرات تحت نظر رهبری است حرف دقیقی نیست؛ بنابراین برای مردم ما روشن است که با توجه به هشدارهای رهبر انقلاب مذاکرات و مسائل مربوط به آن صرفا برای کسب تجربه ای تلخ و تاریخی برای کسانی بود که آمریکایی ها را نشناختند و روحیه استکباری او را باور نداشتند.

وی ادامه داد: اجازه مذاکرات برای این بود که دشمنان نتوانند تبلیغ منفی کنند که ایران اهل مذاکره و تفاهم نیست، اکنون که دشمنان ایران اسلامی خلع سلاح شدند مسؤولان باید با تمام قدرت در برابر زیاده خواهی و بدعهدی های شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار بایستند.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این برای فائق آمدن بر مشکلات توجه به چند نکته ضروری است، ابراز داشت: نگاه ویژه به صنایع متوسط و کوچک، مبارزه جدی با فساد، ویژه خواری، حقوق های نجومی و قاچاق در کشور، پرهیز از واردات تضعیف کننده تولید داخلی، دانش بنیان شدن بخش های مهم و حساس اقتصادی، اعتماد به متخصصان به ویژه جوانان داخل کشور، پرهیز از زندگی اشرافی، استفاده از ظرفیت بی بدیل بسیج در همه عرصه ها، ترویج به پایبندی مسؤولان نظام به معنویات و اخلاق و دل بریدن از بیگانگان از جمله این موارد است.

وی با اشاره به در پیش رو بودن هفته وحدت عنوان کرد: 12 ربیع الاول طبق نظر برخی از علمای شیعه و مشهور اهل سنت روز میلاد با سعادت حضرت محمد(ص) است، هر سال هفته ای را به این مناسبت هفته وحدت نامیده اند تا علمای اسلام بر محور پیامبر و قرآن کریم یادآور مشترکات بین مذاهب باشند و پیروان خود را به همبستگی و اتحاد فرا بخوانند که علیه یکدیگر جسارت نکنند و بدانند از اختلاف جز دشمن سود نمی برد.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: ما معتقدیم که اسلام، وحدت مسلمین و اتحاد نیروهای مؤمن به خدا و موحد را یکی از واجبات و فرائض قرار داده و همه باید تلاش کنیم که انسجام بین صفوف مسلمین ایجاد شود و دست بدخواهان و تفرقه افکنان بین مسلمانان که در رأس آن ها انگلیس حیله گر است از جوامع مسلمین قطع شود و فریب خوردگان از دست این روباه مکار نجات پیدا کنند.

وی با اشاره به یکی از حوادث اخیر در قم اضافه کرد: اهمیت کار پزشکان و مسؤولان خدمتگزار در بیمارستان ها بر کسی پوشیده نیست، برخی از مشاغل به لحاظ حساسیت آن اگر خطایی در آن اتفاق بیفتد که قابل پیشگیری بوده این خطا بخشیده شدنی نیست، اگر خطایی در برج مراقبت فرودگاه ها اتفاق بیفتد چه می شود یا خطایی که اخیرا در حادثه برخورد دو قطار اتفاق افتاد و خسارت های جبران ناپذیری را برای دولت و مردم به دنبال داشت.

آیت الله سعیدی گفت: خطاهای قابل پیشگیری که در بیمارستان ها اتفاق می افتد و منجر به فوت عزیزانی می شود نه تنها خود خانواده بلکه جامعه را داغدار می کند، چند روز پیش دختری 8 ساله در اثر سهل انگاری فوت می کند، مسؤولان در حال پیگیری این مسأله هستند؛ خانواده این دختر وقتی از مرگ دختر خود مطمئن شدند در کمتر از نیم ساعت تصمیم مهمی می گیرند تا برخی از اعضای این بچه را به نیازمندان اهدا کنند.

وی افزود: ما ضمن عرض تسلیت به این خانواده و تشکر از این کار خدا پسندانه و انسان دوستانه، از مسؤولان امر می خواهیم جلوی تکرار این حوادث تلخ را بگیرند.

امام جمعه قم با اشاره به مسائل منطقه اظهار داشت: مهم ترین رویداد هفته پیروزی چشم گیر ارتش سوریه در حلب است که بسیار با اهمیت است چون باز پس گیری حلب مسیر پیروزی نهایی ارتش سوریه علیه تروریست ها و حامیان آن ها را همواره می کند، از خداوند می خواهیم که ملت برادر و مسلمان ما سوریه و عراق را بر تروریست ها پیروز کند و شر سعودی های خبیث از مردم یمن و بحرین کم شود./1323/پ201/ج

ارسال نظرات