۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۴۶۶۴۰۸
استاد دانشگاه:

ترامپ نمی‌تواند مشکلات اقتصادی آمریکا را حل کند

استاد دانشگاه با اشاره به علت پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا، گفت: جمعیت ناکام و ناامید آمریکا به وعده های بهبود وضع اقتصادی ترامپ توجه کرده و به او رأی دادند، البته ترامپ نمی تواند مشکلات اقتصادی آمریکا را حل کند.
حمید جلالی پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حمید جلالی پور استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در نشستی با عنوان «ظهور ترامپ و اقتصاد سیاسی، فرصت ها و تهدیدها» که شامگاه امروز شنبه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد با اشاره به موضوع ظهور ترامپ در جامعه ایالات متحده آمریکا و علت پیروزی وی، گفت: اگر خانم کلینتون از حزب دموکرات کاندید نمی شد شاید بتوان گفت که امکان رای آوری دموکرات ها وجود داشت، البته می دانیم که تعداد رای های الکترال ترامپ بیشتر شد و البته آرای زیادی را از سوی مردم کسب کرد.

وی ادامه داد: آنچه به نظر می رسد آن است که مساله پوپولیست در انتخابات آمریکا خود را نشان داد زیرا تمام خصلت های مهم پوپولیستی در جامعه آمریکا وجود داشت، به این معنا که تعداد زیادی مردم ناراضی در آمریکا وجود دارد و افق روشنی در آینده خویش نمی بینند، این افراد به شخصی که افق روشن حتی ظاهری را نشان دهد اهمیت می دهند، همان اقدامی که آقای ترامپ انجام داد.

جلالی پور گفت: ترامپ بیشتر بر روی افراد بیکار سفید جامعه تمرکز کرد و می خواست به نارضایتی افراد ناکام توجه کند، او تمام مشکلات مردم را در عملکرد کاخ سفید می دانست و قول حل مساله را داده بود، وی مسائل پیچیده را به سادگی مطرح می کرد، همچنین به رسانه های آمریکایی توهین می‌کرد تا او را نشان دهند.

وی ادامه داد: یک جنبش پوپولیستی سبب پیروزی وی شد، رای او به دلیل حضور یک جمعیت ناکام در آمریکا است.

استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به علت رای آوری ترامپ و حضور غیرمنتظره مردم در حمایت از وی، گفت: علت اول حمایت مردمی بود که از اقتصاد جهانی صدمه خورده بودند، این اقتصاد زوال و ضعیف شده است همچنین صنعت در آمریکا ضعیف شده است، افراد مهاجر نخبه که به آمریکا مهاجرت می کنند علت بیکاری برخی از مردم آمریکا هستند.

وی ادامه داد: کم توجهی دولتمردان آمریکایی به مردم آمریکا نیز از دلایل رای دادن مردم به ترامپ است، البته باید توجه شود که ترامپ نمی تواند این مساله را حل کند.

جلالی پور با اشاره به عوامل فرهنگی در پیروزی ترامپ، گفت: به نظر می رسد در آمریکا ارزش هایی مانند برابری انسان ها و ارزش های یونیورسال وجود دارد و ترامپ به این ارش ها توجه ویژه ای داشت، در جامعه آمریکا نیز شکاف های ارزشی وجود دارد همان‌طور که در ایران این مساله وجود دارد.

وی با اشاره به علت شکست حزب دموکرات در آمریکا، بیان کرد: دموکراسی به معنای نمایندگی از تمام مردم است، در آمریکا ظاهرا این دموکراسی دیده نشده، این نیرویی که در عرصه سیاسی نماینده نداشت سبب پیروزی ترامپ شد، 15 سال پیش آقای کلینتون کار غلطی انجام داد ولی الان آقای ترامپ که یک زنباره است اصلا کار خویش را انکار نمی کند و مدعی است با پول می توان همه کار کرد.
 
استاد دانشگاه با اشاره به پیامد های ظهور ترامپ، اظهار داشت: به نظر می رسد کابینه جنگی که ترامپ انتخاب کرده بسیار خطرناک است به ویژه برای خود آمریکایی ها، اگر دولت ترامپ نتواند جوابگوی نیاز مردم نباشد دچار مشکل خواهند شد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد صلح جهانی به خطر افتاده است، برای ایران در سال آینده جای نگرانی است، ترامپ در یک سال آینده به مشکلات زیادی برمی خورد، وی چون شخص معامله گری هست می‌تواند با دشمنان ایران مانند اسرائیل و عربستان معامله کند و به نظر می رسد روسیه نیز از نتیجه انتخابات آمریکا خوشحال شده باشد و این مساله می تواند به منافع ملی ما صدمه بزند، الان باید بیشتر دقت شود تا کابینه جنگی ترامپ خطری برای کشور نداشته باشد./201/811/ب1

ارسال نظرات