۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۴۶۷۲۷۱
با حضور پژوهشگر مدیریت برنامه ریزی در امور فرهنگی؛

اخلاق حرفه ای و مدیریت مورد بررسی قرار گرفت

رحمانی اخلاق حرفه ای و مدیریت را مورد نقد و بررسی قرارداد و گفت: امروزه سازمان ها به این نتیجه رسیده اند به هر میزان منابع انسانی اخلاق محور باشد به دستگاه های نظارتی کمتری نیاز خواهند داشت.
اخلاق حرفه ای و مدیریت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جعفر رحمانی در نشست علمی اخلاق حرفه ای و مدیریت که امروز صبح درسالن اجتماعات مجتمع امین واقع در بلوار امین برگزار شد با بیان این که در نخستین مرحله، منابع طبیعی مزیت رقابتی و قدرت به شمار می رفت، گفت: منابع طبیعی پس از مدتی کنار گذاشته شد و منابع انسانی از نظر کمیت به عنوان دارایی به شمار رفت؛ پس از مدتی منابع انسانی کنار گذاشته شد و فناوری از جنس سخت منشأ قدرت قرار گرفت و امروزه سازمان از مزیت های رقابتی محسوب می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه معارف اسلامی با اشاره به دارایی های سازمان بیان داشت: منابع مالی، تجهیزات و امکانات، فناوری و منابع انسانی از دارایی های سازمان محسوب می شوند اما دارایی استراتژیک و راهبردی که در محیط های پیچیده و در حال تغییر کمک کار سازمان است، منابع انسانی است.

وی با طرح سؤالی مبنی بر این که مراد از منابع انسانی چیست، تشریح کرد: منابع انسانی دارای چهار متغیر مهارت ها، تخصص، نگارش مطلوب و تعهدات است که دو متغیر نگارش مطلوب و تعهدات مورد بحث اخلاق حرفه ای و مدیریت است و امروزه این دو عامل مزیت نیز محسوب می شوند.

کارشناس مديريت‌ برنامه ريزي امور فرهنگی، منابع انسانی و سازمانی را دارای چهار گروه دانست و اظهارداشت: نخستین گروه سازمان ها یا انسان هایی هستند که محیط را طعمه می دانند و به غارت کردن آن اعتقاد دارند در نتیجه درخت ها را قطع و مواد آلاینده را در محیط رها می کنند و قائل به هیچ استاندارد و اصول اخلاقی نیستند.

وی ادامه داد: گروه دوم نیز سازمان ها یا انسان هایی هستند که پایبند به مسائل اخلاقی نیستند اما به دلیل فشارهای قانونی و اجتماعی به مسؤولیت های اجتماعی تن می دهند؛ این دو گروه غالب هزینه های سازمانی خود را صرف نظام های نظارتی می کنند؛ گروه سوم نیز حالت خنثی دارد به گونه ای که محیط را غارت نمی کند و تعهدی نیز نسبت به آن ندارد و گروه چهارم نیز انسان ها یا سازمان های به شدت اخلاق محور هستند.

پژوهشگر مدیریت برنامه ریزی فرهنگی ادامه داد: هنجارهای اجتماعی برای گروه چهارم از سازمان ها یا منابع انسانی بسیار مهم است و از آن تبعیت می کنند به گونه ای که محیط سازمانی یا اجتماعی را جزئی از وجود خود می دانند؛ امروزه سازمان ها به این نتیجه رسیده اند که به هر میزان تعداد افراد گروه چهارم افزایش یابد به گروه های نظارتی کمتری نیاز خواهد بود در نتیجه منابع انسانی صرف هدف سازمان می شوند نه کنترل.

وی به مراحل پنج گانه تحول اخلاقی اشاره کرد و افزود: سازمان را یا قانون باید کنترل کند یا اخلاق، به عنوان مثال در سازمان های نظامی قدیمی مانند ارتش، حاکمیت با قانون بود تا ارزش ها، و در سازمان هایی مانند سپاه و جهاد که پس از انقلاب تأسیس شده اند اخلاق محور هستند بنابراین می توان گفت برخی سازمان ها نسبت به قانون و اخلاق غیر معطوف هستند و برخی قانون گرا، برخی سازمان ها نیز اخلاقی ابزار و برخی اخلاق مدار هستند./1324/202/ب3

 

ارسال نظرات