لزوم نگاه مبنایی به مفاهیم علم و دین برای ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام میثم شریف، نماینده ولی فقیه در دانشگاه اصفهان، چهارشنبه شب در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، با اشاره به تئوریهای وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: در مراسمات مربوط به وحدت حوزه و دانشگاه در 3 حوزه چیستی، چرایی و چگونگی وحدت حوزه و دانشگاه بحث میشود.
وی در ادامه افزود: اگر از این 3 پرسش یک قدم عقبتر برویم به 2 دیدگاه میرسیم، یک بخش از این دیدگاه کتاب علم و دین است، در این کتاب یک دوگانه وجود دارد و آن این است که این کتاب علم را چیزی جدای از دین میداند، ریشه این تفکر در تفکر غرب است، مبنای این تفکر به این صورت است که وحدت حوزه و دانشگاه را عرضی میداند و برای آن به دنبال دلیل است، چنین تفکری روشهای شهودی و معرفتی را باطل میداند و علم را منحصر در روش تجربی میداند، این یک انحارف در فلسفه علم است.
تعارضات مسیحیت تحریف شده با علم موجب دوگانگی میان علم و دین شد
حجت الاسلام شریف با اشاره به انحرافات مسیحیت تحریف شده و تعارضات آن با علوم، اظهار کرد: تصور غرب مبنی بر تجربی بودن علم و نگاه غلط کلیسا به علم یک دوگانهای را خلق کرد که میان علم و دین فاصله انداخت، این موضوع بنیاد و مبنای تفکری شد که علم و دین را جدای از هم توصیف می کند، در بخشی از صدههای گذشته هیچ عالمی وجود ندارد که پیرامون رابطه علم و دین مقاله یا کتابی نوشته باشد.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه اصفهان، با بیان اینکه علم مدرن به ما سواد میدهد ولی این سواد با علمی که دارای نورانیت است متفاوت است، تصریح کرد: یک نگاهی امروزه به علم وجود دارد که این نگاه قطعا مبانی دارد که مورد تأیید اسلام نمیتواند باشد، در عمل ما از طب مدرن برخوردار هستیم که تعارضی با دین ما ندارد، اما اگر بخواهیم در بحث وحدت حوزه و دانشگاه ورود پیدا کنیم باید مبانی علم مردن را مورد بررسی قرار دهیم و آنچه زاویه دار با دین است را کنار بزنیم و به دنبال تولید مبانی جدید باشیم.
وی با اشاره به مبانی علوم مختلف و تعارض اکثر آنها با اسلام، افزود: در علم مدرن اصطلاحی به نام عقل پسندگی وجود دارد، یعنی به محقق تلقین میشود عقل او برای درک همه علوم کافی است این یعنی نفی مبانی وحیانی و تکیه تنها به عقلانیت، باید مشخص شود تا چه حد به مبانی عقلی رجوع میکنیم و از کجا به بعد به مبانی وحی و دینی رجوع میکنیم، علمی که با روشهای تجربی حاصل شده باشد برای ما حجیت دارد و ما به آن استناد میکنیم.
اومانیست باوری از مبانی علم غربی است
حجت الاسلام شریف ادامه داد: میتوان دینداری را علم زده تبیین کرد، که اسلام با چنین نگاهی زاویه دارد، در علم مدرن پیشرفت باوری از مسائل مهم است، چیزی در علم مدرن قابل باور است که هر روز نو شود و به روز شود، مورد دیگر مادیگرایی است، یعنی امور مادی بر معنویت تقدم دارد، توجه به مسائل دنیوی مورد قبول اسلام است اما تنها در نظر بودن مادیات و اومانیست را اسلام قبول ندارد در صورتی که مبانی علمی غرب که متأسفانه در دانشگاه هم تدریس میشود همه متکی بر اومانیست است و برای رسیدن به وحدت حوزه و دانشگاه باید اصلاح شود.
نماینده ولی فقیه در دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: یکی از مسائل امروزه در علوم مدرن سنت ستیزی و منکوب کردن عرف قدیم و همچنین سکولاریزم است، برای وحدت حوزه و دانشگاه، باید مبانی علوم مدرن مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد و اساتید و صاحب نظران باید روی آن کار کنند، مشکل ما این است که مبنایی به مسائل علمی نپرداختهایم و باید این اقدام صورت بگیرد تا بتوانیم به وحدت حوزه و دانشگاه برسیم و اتفاقات خوبی در این زمینه صورت بگیرد./202/1304/ب1