۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۴۶۸۷۵۴
تفسیر سوره احزاب(17)؛

سلاح‌های هسته ای برای بشر آرامش نمی آورد

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در جلسه تفسیر سوره احزاب گفت: حقیقت آرامش برای انسان ها «یاد خدا» است و ثروت، قدرت و جمع کردن کلاهک های هسته ای برای بشر آرامش نمی آورد.
جلسه تفسیر سوره احزاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در هفدهمین جلسه تفسیر سوره احزاب در مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی با بیان آیه 40 «مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلَكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا» اظهار کرد: تنها آیه ای است که خدای متعال نام حضرت «مُحَمَّدٌ»، را با «رَسُولَ اللَّهِ» و «وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ» به این معنا که هم خاتم انبیا و هم اینکه رسالت ایشان ختمیه است، آورده شده است.

وی به قطع وحی الهی اشاره و تصریح کرد: پس از حضرت محمد(ص) ارتباط ما با وحی قطع است اما با غیب قطع نیست، به وجود ائمه اطهار(ع) وحی نمی شود اما از طریق غیب با خدای متعال در ارتباط هستند.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: ارتباط با غیب منحصر به ائمه نیست بلکه اگر انسان با تهذیب و تزکیه نفس به حدی از رشد و تکامل برسد می تواند غیب را هم بشوند و با عالم معنا ارتباط داشته باشد و مسائلی را درک کند که دیگران درک نمی کنند.

وی افزود: از طرفی بشر امروز با رسیدن به اجتهاد، قدرت فهم و استنباط از کتاب خدا و پیامبر، سنت و روایات، می تواند به تمام آنچه از فروعات و احکام و نیاز بشر هست، دست پیدا کند مشروط به اینکه مجتهد باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: موضوع تقلید از مرجع جامع الشرایط به همین معنا است که افراد برای احکام و پاسخ سؤالات خود به افراد مجتهد که کارشناس دین و‍ حجّت عندالله هستند، مراجعه کنند.

تولیت آستان قدس رضوی مطرح کرد: امروز در فضای مجازی و عالم ارتباطات سؤالات فقهی بسیاری مطرح است که مبتنی بر دین قابل پاسخگویی است، فقها با اجتهاد به سؤالات و مسائلی که در فضای مجازی پیش می آید، پاسخ می دهند و حکم می کنند.

وی تصریح کرد: اسلام دین کامل و برای همه زمان ها است به طوری که حتی امروز با پیدا شدن ابزار آلات جدید انسان در تشخیص حلال و حرام عاجز نیست، مبتنی بر تکاملی که بشر به واسطه اجتهاد پیدا کرده است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان ضمن تلاوت آیه 41 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا» ادامه داد: طبق روایات یکی از مصداق های ذکر کثیر «تسبیحات حضرت فاطمه زهرا» که به عنوان یکی از ذخائر و گنجینه های الهی در اختیار ما قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ذکر خدا بر سه قسم لسانی، قلبی و عملی است، اظهار کرد: ذکری که بر زبان جاری می کنیم که گفته می شود؛ یاد خدا را فراموش نکنید که دچار خود فراموشی خواهید شد هم چنین تمام وجود، اعضا و جوارح آدمی جلوه گر یاد خدا باشد، در کارهای روزمره و مشاغل هم ذکر خدا را داشته باشد و دچار رشوه خواری و امثال آن نشود.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه افراد ذاکر انسان هایی آرام هستند، خاطرنشان کرد: ثروت شاید زمینه ساز آسایش در زندگی باشد اما آرامش روح را فراهم نمی کند؛ ثروت، علم، قدرت و جمع کردن کلاهک های هسته ای هیچ یک به تنهایی سبب آرامش نمی شوند بلکه حقیقت آرامش برای انسان ها «یاد خدا» است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: همه انحرافها، لغزشها و سقوط آدمی ریشه در فراموشی و غفلت از یاد خدا دارد چنانکه در آیه بعد «وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا» به آن اشاره می کند؛ صبح و شام خدا را یاد کنید و به پاكى بستاييد.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر دین شناسی بیان کرد: ذکر خدا را بر قلب و جان داشته باشیم که‍ بهترین جلوه یاد خدا نماز است، برخی آنقدر یاد خدا هستند که در خواب هم بیدارند و به آنها الهامات بسیار می شود.

گفتنی است، جلسه تفسیر سوره قرآن از سوی حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی هر هفته، سه شنبه شبها در مسجد گوهرشاد برگزار می شود./201/1308/ب1

ارسال نظرات