۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۴۷۱۳۵۲
حجت الاسلام عباسی خبر داد؛

تحصیل حضوری 30 هزار نفر از 100 ملیت جهان در جامعه المصطفی

معاون پژوهش جامعه المصطفی با بیان این که افزون بر 30 هزار نفری که به صورت حضوری در مرکز تحصیل می کنند، دانشگاه مجازی المصطفی هم فعالیت دارد، گفت: این دانشگاه هم اکنون 5 هزار دانش پژوه را در سراسر جهان پوشش می دهد.
عباسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی عباسی معاون پژوهش جامعه المصطفی امشب در دیدار آیت الله مصباح یزدی که در مؤسسه امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: المصطفی از سال 86 با عنایت رهبر معظم انقلاب از ادغام دو سازمان قبلی یعنی مرکز جهانی علوم اسلامی و سازمان مدارس و حوزه های علمیه خارج از کشور به وجود آمد که میراث بر آن دو سازمان است که از ابتدای انقلاب شکل گرفته بودند و سپس با ادغام این مجموعه عظیم ایجاد شد.

وی افزود: در حال حاضر حدود 15 هزار نفر از بیش از 100 ملیت در داخل کشور مشغول به تحصیل هستند و تقریبا به همین تعداد در مراکز وابسته به المصطفی در خارج از کشور که حدود 65 کشور می شود به تحصیل اشغال دارند.

حجت الاسلام عباسی با بیان این که افزون بر این 30 هزار نفر که به صورت حضوری تحصیل می کنند، دانشگاه مجازی المصطفی هم فعالیت دارد، اظهار داشت: این دانشگاه الان 5 هزار دانش پژوه را در سراسر جهان پوشش می دهد.

وی ادامه داد: بخش آموزش مجازی در سال های آینده توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد، در جاهای مختلف دنیا با توجه به قوانین و اقتضائات هر کشوری المصطفی به نحوی حضور دارد، در برخی از کشورها همانند غنا، اندونزی و شهر لندن ما دانشگاه های اسلامی ایجاد کرده ایم، در برخی کشورها هم مدارس علمیه سنتی داریم.

معاون پژوهش جامعه المصطفی با بیان این که در کنار آموزش های بلند مدت، مؤسسه ویژه ای در المصطفی برای آموزش های کوتاه مدت وجود دارد، ابراز داشت: علاقه مندان از سراسر جهان در اینجا حضور پیدا کرده و محتوای آن کاملا متناسب با نیاز افراد است که سالی دو هزار نفر این گونه آموزش می بینند.

وی عنوان کرد: در حوزه پژوهش خوشبختانه المصطفی فعالیت های خوبی را آغاز کرده و از حدود یک دهه قبل که نخستین پژوهشگاه را در کنار مراکز آموزش تأسیس کرد تا امروز این مراکز در حال توسعه هستند و در حال حاضر نزدیک به 10 مرکز و پژوهشگاه در داخل و خارج از کشور داریم که مهم ترین آن پژوهشگاه بین المللی المصطفی است که در قم قرار دارد، همچنین مراکزی هم در مشهد، لبنان، اندونزی، هند، آلبانی و صربستان وجود دارد.

حجت الاسلام عباسی خاطرنشان کرد: بنا بر این است که مراکزی با عنوان قطب های زبانی در 15 نقطه دنیا و برای زبان های پرگویش شناسایی شده تولیدات را به زبان ها منتشر کند، به عنوان مثال مرکز لبنان قطب زبان عربی است؛ همچنین مرکزی به عنوان اسلام و غرب داریم که تا کنون ده ها اثر را منتشر کرده است؛ بنا است که به زبان های دیگری مراکزی وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: با توجه به جمعیت قابل توجه دانش پژوهان که مجموعه فارغ التحصیلان و افراد مشغول به تحصیل از 50 هزار نفر فراتر می رود حدود 4 هزار نفر از آن ها به عنوان پژوهشگر شناسایی و در رتبه های گوناگون رده بندی شدند که آثار زیادی از آنان جمع آوری شده است، حدود 40 هزار سند علمی از این افراد داریم که 8 هزار کتاب و 30 هزار مقالات و پایان نامه است.

معاون پژوهش جامعه المصطفی با بیان این که انتشارات المصطفی بیش از 2 هزار کتاب منتشر کرده است، گفت: در داخل هزار و 400 کتاب و در خارج 700 کتاب منتشر شده است، یکی از سیاست های پژوهشی المصطفی توسعه نهضت ترجمه است تا آثاری که در حوزه علمیه قم از سوی شخصیت های برجسته و بزرگ منتشر می شود به زبان های دیگر ترجمه شود که در این زمینه فعالیت های خوبی صورت گرفته است.

وی افزود: در انتخاب این کتاب ها معیارهایی همچون نیازهای منطقه و نیازهای آموزشی المصطفی در نظر گرفته می شود و آثار علمی شخصیت های برجسته در اولویت سیاست ترجمه ای المصطفی قرار دارند، در ردیف نخست شخصیت هایی که سیاست ما بر ترجمه اثار آن ها است حضرت امام، مقام معظم رهبری، حضرات آیات جوادی آملی، مکارم شیرازی و سبحانی قرار دارند.

حجت الاسلام عباسی با بیان این که نگاه المصطفی کاملا نگاه ارزشی و در خدمت نشر معارف اهل بیت(ع) است و هیچگونه چشمداشت اقتصادی در نشر این آثار وجود ندارد، گفت: تعدادی از علاقه مندان در پاریس مشغول آموزش معارف اسلامی هستند  و آموزش های رسمی تر از چند ماه آینده شروع می شود تا شاهد نسلی از عالمان اسلامی در فرانسه باشیم.

وی افزود: المصفی با نامی که مقام معظم رهبری انتخاب کردند سعی کرده که چتر فراگیر داشته باشد و همه مذاهب اسلامی را تحت پوشش قرار دهد از این رو بسیاری از دانش پژوهان به ویژه در خارج از کشور از برادران اهل سنت هستند و در داخل در گرگان مرکزی برای اهل سنت وجود دارد، مراکز خارج از کشور هم محدودیت مذهبی ندارند که حتما از پیروان مکتب اهل بیت(ع) باشند البته غالبا اینگونه است./1323/202/ب3

ارسال نظرات