۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
کد خبر: ۴۷۳۶۷۴
آیت الله امامی کاشانی:

مراسم تشییع آیت الله هاشمی نماد وحدت ملی بود

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه فلسفه تشییع جنازه با شکوه آیت الله هاشمی رفسنجانی وحدت ملی بود، گفت: این تشییع باشکوه در حقیقت احترام به علم، اسلام، امام، انبیا، اوصیا، اهل بیت پیامبر و احترام به شهدا و حمایت از آنان در سایه تبلور خون شهدا بود.
آیت الله امامی کاشانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد امامی کاشانی در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته تهران رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را حادثه ای سنگین و غم بار خواند و آن را به محضر مقدس امام عصر و رهبر عزیز انقلاب اسلامی، مراجع تقلید، حوزه های علمیه، ملت قدرشناس و وقت شناس ایران و همسر مکرمه، فرزندان، برادران و بازماندگان تسلیت گفت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، ابعاد مختلف شخصیتی، انقلابی و سیاسی وی در سخنرانی های متعدد تبیین شده است، به بیان تفکر فرهنگی رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت که در سال 1336 در مدرسه مرحوم آیت الله حجت شکل گرفته بود.

تبیین تفکر فرهنگی آیت الله هاشمی رفسنجانی

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه روشن کردن تفکر جوانها با یک حرکت علمی و فرهنگی مدنظر آیت الله هاشمی رفسنجانی بود، تأسیس مجله مکتب تشیع با همکاری شهید باهنر را در این راستا ارزیابی کرد و گفت: از همان روزها که 24 سال سن داشت به فکر توجه مردم و نسل جوان به اسلام واقعی و حقیقت اسلام به ویژه توجه به قرآن و محتوای آن بود.

وی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی خود می گویند که وقتی درسال 53 به زندان افتادم، و دیدم که اوضاع محاکمه من به گونه ای است که زندانم طولانی خواهد بود، به فکر تفسیر قرآن افتادم و بعد در این سلولی که بودم و من رو شکنجه می دادند، دلخوشیم این بود که قرآن را می خواهم تفسیر کنم.

آیت الله امامی کاشانی گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی در زندان قرآن و قلم و کاغذ می خواهند که به او نمی دهند، لذا در ذهن خود، آیات و عناوین را منظم می کنند و وقتی دوران محاکمه تمام می شود و به زندان اوین منتقل می شوند، آنجا به نوشتن کلیدواژه های مورد نظر اقدام می کنند.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی بعد از پیروزی انقلاب این کلید واژه ها را برای تبیین به عده ای از طلاب خوش ذوق قم می دهند و اکنون به عنوان راهنمای تفسیر قرآن منتشر شده است، خاطرنشان کرد: آیت الله هاشمی چنین تفکر فرهنگی، علمی و قرآنی برای روشن کردن جامعه داشتند.

تجلی باور محکم و صبر قوی آیت الله هاشمی در میدان سیاست

وی در ادامه با اشاره به روایتی از امام صادق (ع)، تکیه بر باور و صبر بر مشکلات را دو اصل مهم خواند و اظهار داشت: آیت الله هاشمی رفسنجانی با پیاده کردن باور در خوی و رفتار و کردار خود و تحقق آن در زندگی، توانستند زندان ها را تحمل کنند و یاری ها را نسبت به انقلاب انجام دهند.

آیت امامی کاشانی با بیان اینکه دو اصل باور محکم و صبر قوی آیت الله هاشمی رفسنجانی در میدان سیاست نیز تجلی کرد، گفت: مرحوم هاشمی اسلام و انقلاب و کشور را باور داشت، استکبار و استعمار مسلط بر کشور که عزت کشور را از بین بردند را باور داشت و می دانست که عزت در سایه اسلام و کمک کردن به امام راحل است و برایش یک حقیقت بود آن حقیقت در تمام این صحنه ها جلوه کرد.

بخش دیگری از سخنان آیت الله امامی کاشانی به بیان فلسفه تشییع جنازه با شکوه آیت الله هاشمی رفسنجانی اختصاص داشت که وی از این مراسم باشکوه با عنوان وحدت ملی نام برد و تصریح کرد: هیچ تردیدی نیست که آحاد مردم برای تشییع پیکر آیت الله هاشمی آمده بودند، اما آیا برای آقای هاشمی 83 ساله با این پیکر یا قیافه آمده بودند یا نه پشت پرده مطلب دیگری بود و بدون شک بحث دیگری بود.

فلسفه تشییع جنازه باشکوه آیت الله هاشمی رفسنجانی

وی با بیان اینکه مردم با این تشییع باشکوه، حامی و رکن انقلاب اسلامی را احترام کردند و در نتیجه به انقلاب اسلامی احترام کردند، بر ملت ایران درود و آفرین فرستاد و گفت: خدا همه مردم را اجر دهد که این چنین قدرشناس و وقت شناس هستند، اما حقیقت این است که احترام به علم، اسلام، امام، انبیا، اوصیا و اهل بیت پیامبر، احترام به شهدا، حمایت از آنان و در سایه تبلور خون شهدا است.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: پشت پرده این عقیده است که آدم را می کشاند و این روح و روان است که آدمی را برای تشییع جنازه می برد، پیکری که می خواهد کنار امام بخوابد یعنی انقلاب، اسلام و امام عصر و انقلابی که می خواهد به دست امام عصر (عج) تحویل داده شود و ان شاءالله این حقیقت به دست رهبر معظم انقلاب تحقق پیدا کند.

وی بر حفظ وحدت توسط ملت ایران تأکید کرد و افزود: بدون شک در داخل کشور هستند کسانی که دشمن این انقلابند و بیرون هم دور تا دور کشور دشمنان قرار دارند، اما باید بدانیم آن استکباری که رویای تأسیس خاورمیانه جدید را در سر می پروراند، خدا تمام رویاهایشان را به هم زد.

آیت الله امامی کاشانی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت رحلت آیت الله هاشمی و تأکید بر هوش وافر وی از سوی رهبری گفت: هوش وافر آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که نگذاشت ایشان از رهبر معظم انقلاب جدا شوند و می گفتند عشق من رهبر است و تا آخر هم رهبر گرانقدر ما ایشان را به عنوان رییس مجمع تشخیص مصلحت منصوب کردند و از آن زمانی هم که فرمانده کل قوا از طرف امام راحل شدند نیز به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب بود.

نابودی دشمنان اسلام با وحدت ملت حول محور ولایت

وی خاطرنشان کرد: هستند خناسانی که بخواهند کشور را قطعه قطعه کنند، اما کشور به همان وحدتی که در تشییع جنازه بود نیاز دارد، عزت و اقتدار جمهوری اسلامی هم همین است که سبب یأس و نابودی دشمنان اسلام می شود؛ آنها وقتی ببینند که محور وحدت ملت ایران ولی فقیه است ناامید می شوند.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه نظام محور لازم دارد و این محور را امام عصر تعیین کرده اند، گفت: آن ولی فقیه مجتهد و عادل، پارسا، جهان بین، جهان شناس و دشمن شناسی که مصالح کشور را می داند و خود را فدای مصالح کشور می کند باید به عنوان محور باشد تا کشور بتواند عزت خود را ادامه دهد و ارتقا پیدا کند.

وی در پایان سخنان خود خطاب به ملت ایران که در تشییع جنازه آیت الله هاشمی رفسنجانی شرکت و یا در شهرهای مختلف برای آن مجلس ترحیم به پا کردند، بر حفظ انسجام و وحدت داخلی در راستای حفظ عزت اسلام و انقلاب و ادامه راه شهدا تأکید کرد./920/پ201/ج

ارسال نظرات