۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۴۸۰۹۸۸
مدیر طرح و برنامه شبکه قرآن تأکید کرد؛

مراقبت‌های معنوی و سواد رسانه نیاز امروز خانواده ها

حجت‌الاسلام عرفاتی آموزش سواد رسانه‌ای در خانواده، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مدارس را بهترین راهبرد پیشگیری از آسیب‌های این فضا معرفی کرد و بیان داشت: افراد جامعه باید در زمینه کاربری رسانه‌ای از اطلاعات کافی برخوردار باشند.
حجت الاسلام عرفاتی

حجت‌الاسلام محسن عرفاتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، فضای مجازی را به‌عنوان کالایی در سبد رسانه‌ای خانواده معرفی کرد و گفت: فضای مجازی همانند مهمان ناخوانده‌ای است که نمی‌توان با آن به‌طور دفعی برخورد کرد؛ بر این اساس این فضا باید به خوبی شناخته شده و با مهارت مدیریت شود.

مدیر طرح و برنامه شبکه قرآن و معارف صدا و سیما با بیان این‌که مدیریت فضای مجازی بهترین راهبرد تبلیغ فرهنگ اسلامی در همه عرصه‌ها است، اظهار داشت: اگر در زمینه‌ مدیریت این فضا تدابیر ویژه‌ای صورت پذیرد، همه تهدید‌های آن به فرصت تبدیل می‌شود.

 وی ادامه داد: با استناد به اخباری که در مورد انقلاب‌های منطقه به دست ما رسیده است می‌توان گفت این انقلاب‌ها از فضای مجازی نشأت گرفته و بیشترین اثر را در آن داشته است، چرا که مسائل سیاسی و فرهنگی از این طریق به صورت آسان به دست آن‌ها رسیده بود.

حجت‌الاسلام عرفاتی آموزش سواد رسانه‌ای در عرصه خانواده، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مدارس را بهترین راهبرد پیشگیری از آسیب‌های این فضا معرفی کرد و بیان داشت: افراد جامعه باید در زمینه کاربری رسانه‌ای از اطلاعات کافی برخوردار باشند؛ همچنین برای کسانی که قصد مدیریت فرهنگی جامعه را دارند ضرورت دارد این فضا را آکنده از اطلاعات مفید کنند.

وی ادامه داد: حضرت آیت‌الله جوادی آملی با استناد به این‌که در فضای مجازی تبادل فکر و اندیشه صورت می‌گیرد از این فضا با عنوان «فضای حقیقی» معرفی کرده است.

مدیر طرح و برنامه شبکه قرآن و معارف صدا و سیما با اشاره به اینکه ضرورت دارد حوزه‌های علمیه در مدیریت این فضا تلاش کنند، گفت: حوزه‌ علمیه باید همانگونه که عرصه اجتماعی را مدیریت می‌کند باید در عرصه فضای مجازی نیز ورود پیدا کرده و سعی در اصلاح آن داشته باشد.

حجت‌الاسلام عرفاتی خاطرنشان کرد: در کنار استفاده از فضای مجازی باید فرهنگ بهره‌وری از آن نیز میان مردم نهادینه شود، چراکه اگر شیوه درست آن آموزش داده نشود این ابزار تبدیل به یک خطر جدی تبدیل خواهد شد.

وی در پایان با بیان این‌که فضای مجازی باید قانونمند مورد استفاده قرار گیرد، ابراز داشت: مراقبت‌های معنوی خانواده می‌تواند نقش به‌سزایی در این زمینه داشته باشد؛ بر این اساس اگر فضای مجازی در عرصه خانواده کنترل و مدیریت شود می‌توان گفت آسیب‌های آن به قدر چشمگیری کاهش خواهد یافت./841/ت302/س

ارسال نظرات