۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۴۸۱۸۳۸
قره‌شیخلو:

باید تامین فعالیت‌های حوزه‌های قرآنی را مردمی کنیم

رییس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: زمانی می‌توانیم فعالیت قرآنی را در کشور موفق بدانیم که تمام برنامه‌ها به صورت مردمی برنامه‌ریزی و اجرا شود،
قره شیخلو

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، دهمین دوره از مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) 29 بهمن‌ماه در مجموعه فرهنگی سرچشمه به پایان رسید. در ابتدا این مراسم سرود ملی جمهوری اسلامی ایران پخش شد و قاری بین‌المللی محمدرضا پورزرگری به تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید پرداخت.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علی سبحانی فرزند آیت الله جعفر سبحانی به قرائت متن بیانیه‌ این عالم ربانی در مورد برگزاری مسابقات و فعالیت‌های موسسه دارالقرآن امام علی(ع) پرداخت.

مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه با اشاره به اینکه تیم داوری این مسابقات متشکل از 30نفر از اساتید برجسته قرآنی بوده است، اظهار داشت: این مسابقات بدون دریافت بودجه دولتی و با کمک‌های مردمی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در مسابقات امسال نکته قابل توجه حضور شش‌هزار نفری بانوان بوده است، این آمار دقیقا دو برابر آقایان با حضور سه‌هزار نفری است، خداروشکر در مسابقات امسال شاهد حضور لحظه به لحظه خانواده‌ها در کنار فرزندان‌شان بودیم که این امر به تربیت قرآنی فرزندان‌شان کمک بیشتری می‌کند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه در این دوره از مسابقات از 1310نفر برگزیدگان تجلیل می‌شود، خاطرنشان کرد: معمولا در مسابقات بین نفرات اول تا سوم برگزیدگانی انتخاب و تقدیر به عمل می‌آید اما در این مسابقات علاوه بر تجلیل از 35نفر از برگزیدگان اول تا سوم رشته‌های مختلف از افرادی دیگر نیز تجلیل می‌شود.

قره‌شیخلو یادآور شد: ما زمانی می‌توانیم فعالیت قرآنی را در کشور موفق بدانیم که تمام برنامه‌ها به صورت مردمی برنامه‌ریزی و اجرا شود، در واقع باید از بودجه‌های دولتی فاصله گرفت و به سوی تامین حوزه‌های قرآنی از سوی مردم رفت.

آیت‌الله سیدهاشم رسولی محلاتی عضو ارشد دفتر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیز در ادامه با اشاره به حوادث اخیر بمب‌گذاری در برخی کشورها، گفت: این اتفاقات بیانگر آن است که آنها بوی از اسلام و قران نبرده که اینگونه رفتارها را با مسلمانان دارند.

وی افزود: در قیامت نوری نیست و ما باید با اعمال خود نور قیامت را بدست بیاوریم، 15مورد سبب نورانی شدن انسان می‌گردد که از جمله آنها می‌توان به نماز، قرآن و دائم الوضو بودن اشاره نمود.

در ادامه این مراسم محمد انصاری مؤسس و رئیس دارالقرآن امام علی(ع) نیز گفت: باید خدا را شاکر بود که مسابقاتی با این شکل در جمهوری اسلامی ایران در حال برگزاری است، ما در این مسابقات با ثبت نام 2700نفری مواجه بودیم که در طول پنج روز توانستند با هم به رقابت بپردازند، در این میان 48 حافظ کل قرآن در مقطع زیر 16 سال داشتیم که توانستند رتبه حفظ بالای 90 کسب کنند، همچنین در این دوره از مسابقات 210 نفر از شرکت‌کنندگان از کشورهای خارجی بودند.

وی تاکید کرد:  هریک از این شرکت‌کنندگان و افراد برگزیده می‌توانند در مناطق محل زندگی خود کلاس‌ها و دوره‌های آموزش قرآن را برپا کنند، این امر می‌تواند به از بین رفتن بی‌سوادی قرآنی آینده کشور کمک کند، ما نباید فراموش کنیم که در کنار قرائت درست قرآن آنچه بیشتر اهمیت دارد تدبر و فهم قرآن است، بنابراین قرائت قرآن در کنار درک درست از مفاهیم و تفسیر آن ارزشمند می‌شود.

مرتضی نجفی‌قدسی مدیر دارالقرآن امام علی(ع) و علامه طباطبایی(ره) در ادامه با اشاره به اینکه دارالقرآن علامه طباطبایی قم به یک مرکز تفسیری قرآن تبدیل شده است، تصریح کرد: در این موسسه در حال حاضر مهارت‌های بیان تفسیر در حال برگزاری است، البته لازم به ذکر است که این دوره با همکاری مؤسسه حجت‌الاسلام محسن قرائتی در حال انجام است.

 وی افزود: از دارلقرآن امام علی(ع) باید تشکر و قدردانی کرد که هروزه در حال گسترش و بارور شدن است، در این مسابقات ما شاهد بودیم که طی دوره 10روزه ثبت‌نام استقبال خوبی از این مسابقات به عمل آمد، همچنین نکته مهم حضور 353 نفر حافظ کل در این دوره بود.

مدیر دارالقرآن امام علی(ع) ابراز داشت: این مسابقات با هدف پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری که اعلام کردند ما نیاز به تربیت ده میلیونی حافظ قرآن داریم در حال برگزاری است، از این رو ما در این مسابقات حتی محدودیت ملیتی را در نظر نگرفتیم و شاهد حضور شرکت‌کنندگانی از اهل تسنن و اتباع 14کشور نیز بودیم./1325//102/خ

ارسال نظرات