۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۵
کد خبر: ۴۸۵۱۶۸
آیت‎الله جوادی آملی:

سیر صعودی همه انسان‎ها به سوی خداوند است

حضرت آیت‎الله جوادی با اشاره به این‎که سیر صعودی همه انسان‎ها به سوی خداوند است، گفت: آن که از ذات اقدس اله بدون واسطه بود، بلاواسطه به ذات اقدس اله می‎رسد و آن خاندان مطهر پیامبر(ص) هستند.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، در درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: تنها کسی که از علی حکیم خبر دارد خود پیامبر(ص) است، خداوند قرآن را به زمین آویخت و نه انداخت، حبل است که آویخت، لذا فرمود قرآن حبل متینی است که باید به آن چنگ بزنید، قرآن باران نیست که نازل کرده باشد، بلکه حبل است که آویخته است، در همان حدیث شریف ثقلین فرمود یک طرف این ریسمان به علی حکیم وصل است، آن حبلی اعتصام به آن اثر دارد که به یک جایی از بالا وصل باشد، این اوایل قرآن را که عربی مبین است ما میفهمیم ولی بخش علی حکیم آن را دسترسی نداریم.

وی با اشاره به اینکه هیچ جا نداریم که حضرت جبرییل(ع) معلم خاتم پیامبران قرار بگیرد، اظهار کرد: خداوند اسمای حسنی فراوانی دارد که نمونههای آن در دعای جوشن کبیر آمده است، یکی از این اسما «أکرم الأکرمین» است، اگر بگوییم مفسر دارد درس میدهد درس تفسیر میدهد، اگر بگوییم فقیه درس میدهد حتما درس فقه میدهد و اگر بگوییم کریم دارد درس میدهد، درس کرامت میدهد، خداوند درس کرامت میدهد، در آغاز سوره مبارکه علق فرمود که خدای اکرم دارد به انسان تدریس میکند، این خدای کریم که اول نور چهارده معصوم(ع) را آفرید فرض ندارد که حضرت جبراییل(ع) را معلم پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) قرار دهد.

مفسر برجسته قرآن کریم با قرائت آیات «عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوَىٰ»، خاطرنشان کرد: محور اصلی ذات اقدس اله است، خدای سبحان وحی را به پیامبر(ص) القا کرده است و او شدیدالقوی است، چون در جریان وحی عدهای از جنها و شبه جنها میخواستند بفهمند که چه نازل میشود و این شدیدالقوی جلوی همه را خواهد گرفت، پیامبر(ص) را بالا میبرد که از نزد علی حکیم این قرآن را یاد بگیرد، «ثم دنا فتدلی، فکان قاب قوسین او ادنی» این آیات رابطه پیامبر(ص) و خدا را میرساند و رابطه پیامبر(ص) با حضرت جبرییل(ع) را نمیرساند.

وی با اشاره به تفاوت معارف الهی با علوم حصولی خاطرنشان کرد: ما معمولا در بحثهای علوم حصولی و در بحثهای یادگیری ابتدا میشنویم و یا میبینیم و بعد میفهمیم چون از پایین به بالا میآید، اما ذات اقدس اله اگر بخواهد چیزی را القا کند، اول میفهماند و بعد میشنواند و میبیناند، البته همزمان است اما سرعت سیر از بالا به پایین است، ما چیزی را بخواهیم یاد بگیریم اول میبینیم و میشنویم بعد میفهمیم، اما در معارف الهی اول روح میفهمد و بعد چشم و گوش میبیند، لذا فرمود نه کذب خبری و نه کذب مخبری وجود دارد.

حضرت آیتالله جوادی آملی با اشاره به آیه «عِندَ سِدْرَةِ الْمُنتَهَىٰ» ادامه داد: سیر صعودی همه انسانها به الله است که او هوالاخر است اما مستحضرید که او هم اول و هم آخر است، اول همه و آخر همه او است، همه ما از خدا هستیم و همه ما به سوی خدا باز میگردیم اما این طور نیست که همه ما صادر اول باشیم و به سوی سدره المنتهی بازگردیم.

وی گفت: ببینید این ابرها از دریا برمیخیزند یعنی با تابش آفتاب ابرهایی از این دریا به وجود میآید و بعد کم کم در سایه تکاملهای که نصیبتش میشود باردار میشود و بارش را به صورت باران، تگرگ یا برف زمین میگذارد، این کار ابر است که از دریا برمیخیزد و بعد وقتی که باران شد به دریا میرسد، همه اینها از دریا هستند و همه اینها به دریا بازمیگردند، اما حالا که میخواهند بازگردند همه آنها به متن اقیانوس بازمیگردند؟ یا این نهرهای کوچک به این لبه دریا که رسیدند وصل میشوند به دریا و آرام میگیرند، آن سیل خروشان است که تا وسط دریا میرود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه بیان کرد: اما این طور نیست که همه از عمق دریا بربخیزند، نه در مرجع و نه در مبدأ همه از وسط دریا برخیزند، این طور نیست که ما صادر اول باشیم و به سدره المنتهی برسیم، ما از خداییم و از وسطهای فیض الهی هستیم و به سوی خدا هستیم که همان بهشت است اما اینکه به سدره المنتهی برسیم این طور نیست، آن که از ذات اقدس اله بدون واسطه بود، بلاواسطه به ذات اقدس اله میرسد و آن خاندان مطهر پیامبر(ص) هستند./914/پ202/ص

ارسال نظرات