۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۴۸۵۸۷۲
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی عنوان کرد؛

اقتصاد مقاومتی با باور دولت به توانمندی‌های داخلی تحقق می یابد

حجت الاسلام مختاری گفت: مادامی که دولت باور نداشته باشد که بدون تکیه به دنیای غرب، می‌توانیم بر روی پای خود بایستیم، هرگز نخواهیم توانست نتیجه اقتصاد مقاومتی را ببینیم.
حجت الاسلام مختاری

حجت الاسلام محمد حسین مختاری، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن بیان این که مزین شدن امسال به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، یک اقدام هوشمندانه از جانب رهبر معظم انقلاب بوده است، اظهار داشت: رهبر انقلاب با این کار خواستند هشداری به مسؤولان بدهند تا از دایره الفاظ و واژگان بیرون آمده و از شعار دادن اجتناب کنند و عملگرا باشند.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی با تأکید بر این که دولت باید به آنچه مصلحت کشور و نظام است مبادرت کرده و جزء اولویت‌های کار‌‌ خود قرار دهد، ابراز داشت:‌ دولت در بحث اقتصاد مقاومتی که مصلحت کشور و نظام را دربر می‌گیرد، مقدماتی برای تحقق این امر انجام داده است اما این مقدار کافی نیست.

وی تصریح کرد: ضروری است تا همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها، برای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، به صورت ساختاری و زیربنایی ملتزم به عملیاتی کردن این مهم باشند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه با بیان این که دولت می‌بایست قدم‌های استوارتری برای تحقق اصول و قواعد اقتصاد مقاومتی در راستای ارتقاء امور مالی و تقویت وضعیت اقتصادی آحاد جامعه برمی‌داشت، خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی اگر بر تحقق اقتصاد مقاومتی التزام عملی داشتند، اکنون باید شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی در سطوح مختلف بودیم اما متأسفانه این گونه نبوده است.

وی با اشاره به نقش دولت در تحقق بانکداری اسلامی، اظهار داشت: از آنجایی که دولت قدرت و نفوذ مستقیمی در بانکداری کشور دارد، تحقق بانکداری اسلامی بدون اقدام دولت امکانپذیر نخواهد بود، چرا که مسؤولان عالی‌رتبه در نظام بانکداری از سوی دولت منصوب می‌شوند و سیاست‌گذاری در اختیار دولت است، از این رو در مسأله بانکداری دولت می‌تواند نقش آفرین باشد.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر این که بسیاری از مسایلی که امروزه در سیستم بانکداری کشور مشاهده می‌شود به سبب غفلت و بی‌توجهی دولت مردان است، تصریح کرد: به عقیده من افراد نالایق و ناشایستی در سیستم بانکداری فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه افزود: متأسفانه افرادی در بانکداری ایران، روی کار آمده‌اند که هرچند بر اصول و مبانی اسلامی معتقدند اما در مقام عمل نمی‌توانند دستورات اسلام مبنی بر بانکداری اسلامی را عملیاتی سازند. 

حجت الاسلام مختاری اظهار داشت: متأسفانه امروزه آنچه را که در نظام بانکداری مشاهده می‌کنیم، نه تنها با مباحث فقهی تشیع تعارض دارد، بلکه همه مذاهب اسلامی این چنین بانکداری را نمی‌پذیرند.

وی تحقق اقتصاد مقاومتی را در گرو انجام به قوانین جمهوری اسلامی ایران دانست و ابراز داشت: یکی از موانع اساسی در تحقق اقتصاد مقاومتی، پایبند نبودن برخی مسؤولان به قانون اساسی است.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم برخی از مسؤولان اعتقادی به قانون اساسی ندارند، اما متأسفانه عملاً التزامی به اجرای قوانین ندارند، چرا که اگر التزامی بر اجرای قوانین داشتند و در چهارچوب سیاست‌های کلانی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرد‌ه‌اند، حرکت می‌کردند، اکنون شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه و رونق در معیشت مردم بودیم.

 وی با تأکید بر این که برخی مسؤولان نسبت به مطالبات رهبر معظم انقلاب غفلت کرده‌اند، افزود: برای عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی موانع مختلفی وجود دارد، ولی مادامی که دولت باور نداشته باشد که بدون تکیه به دنیای غرب، می‌توانیم  بر روی پای خود بایستیم، هرگز نخواهیم توانست، نتیجه اقتصاد مقاومتی را ببینیم./878/ 302/ص

 

ارسال نظرات